Seilinor Startet 26.August.2003 Del på Facebook Startet 26.August.2003 Jeg er i gang med å installere en webasto i min båt (alt nytt). Et alternativ er å kjøpe en egen tank som man plasserer på egnet plass med utlufting og det hele. Ulempen er at denne må fylles og sjekkes separat i forhold til hovedtanken. Min hovedtank er laget av et plastmateriale (mykplast). Har noen erfaring med montering av eget rør i en slik tank? Hvis man borer i denne plasten, blir det sikkert masse plastspon som legger seg i rør og filter, og det ønsker jeg ikke. Noen glupe forslag ønskes. Sitér dette innlegget Link to post
Jamo Svart 26.August.2003 Del på Facebook Svart 26.August.2003 Sett på et T-rør på avtappingen til dieseltanken, ingen mer kondens i tanken. Sitér dette innlegget Link to post
Chrian Svart 26.August.2003 Del på Facebook Svart 26.August.2003 En god løsning er å innstallere en egen liten tank på 5 til 10L og la returen fra motoren gå via denne. Denne tanken vil da fylles opp hver gang du kjører med båten, når så denne tanken er full vil returen gå tilbake til hovedtanken. Denne løsningen garanterer deg diesel uten noen form for forurensing til varmeren, minuset er at varmeren ikke kan kjøres i dagevis uten å starte motoren, men det er det vel de færreste som har behov for. Sitér dette innlegget MVH Chrian Link to post
Ingar Svart 27.August.2003 Del på Facebook Svart 27.August.2003 Sett på et T-rør på avtappingen til dieseltanken, ingen mer kondens i tanken. Samme erfaring har jeg. T-stykket sitter på forbindelses-slangen mellom mine 2 tanker og det virker som om alt kondensvann går til varmeren. (Har egen CAV filter/Utskiller her).Har ikke hatt en dråpe vann i utskilleren for selve motoren på 20 år!... Sitér dette innlegget Link to post
Seilinor Svart 27.August.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2003 Takker for fine svar. Jeg tviler på at jeg har avtapping fra dieseltanken. Skal sjekke. Egen tank med diesel fra returen høres greit ut, men hva med luft inn når en suger ut diesel og motoren ikke går ? Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 27.August.2003 Del på Facebook Svart 27.August.2003 Tanken må selvsagt ha lufting, og overløp tilbake til motorens dieseltank. GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
H.H Svart 28.August.2003 Del på Facebook Svart 28.August.2003 Må du ha dieseltank som er montert over varmeapparatet? Ellers er det vel det enkleste å legge en slange til hoved tanken? Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 28.August.2003 Del på Facebook Svart 28.August.2003 Det avhenger av hva slags varmeapparat en har, en "danskebysse" har ofte ikke noen pumpe, og trenger derfor enten falltank eller en lavtrykkspumpe. De fleste webasto, wallas o.l. varmere har pumpe. Da er det ingen vits med egen falltank - hvis det er mulig å koble seg på hovedtanken. GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
Pjolter Svart 28.August.2003 Del på Facebook Svart 28.August.2003 Til meg er det satt på et t-stykke med ekstra kran til dieslevarmeren.. Har ikke hatt kodesplager jeg heller.. Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
Seilinor Svart 29.August.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.August.2003 Jeg skal være helt konkret: hvordan lage hull i dieseltanken av plast uten å forurense dieselen med plastbiter fra hulltakingen ? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 29.August.2003 Del på Facebook Svart 29.August.2003 Jeg skal være helt konkret: hvordan lage hull i dieseltanken av plast uten å forurense dieselen med plastbiter fra hulltakingen ?Monter heller et T-stykke på slangen til motoren. Om varmeren har retur kan du koble denne inn på tankens lufteslange på tilsvarende måte. Sitér dette innlegget Link to post
Cato Svart 29.August.2003 Del på Facebook Svart 29.August.2003 Finnes det mannlokk på tanken din? Det enkleste er å ha gjennomføringene i mannlokket som du kan ta av for å lage ytterligere hull. PS Sugerøret til varmeapparat har vanligvis svært liten indre diameter for å hindre at dieselen renner tilbake på tanken. Mvh Cato Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 29.August.2003 Del på Facebook Svart 29.August.2003 Hej Seilinor ! Tror enda sättet er o bruke en 'plastmagnet' til o samle opp spånen !!! Nej skall säga dig, vet ikke riktigt, på ovansiden kan du bruke en stark stövsug, samtidigt med borren, men tror att det er oundvikligt att något från undersidan faller ner i tanken! jag har gjort sådant her i rustfria tankar (där heller ikke magnet funkar ) , det enda är att man får vara veldi noga o göra rent nere i tanken! torka ur riktigt ordentligt, och skulle det ligga kvar något så tar ju filtrena detta! (det er möjligt, lite beroende på var det er för slags plast, att du skulle kunna göra, ett hål med värme, typ lödkolv eller dylikt, det ger inga spån! Förutsätter oxo att tanken er helt tom!) Själv har jag en Eberspächer där dieseln kommer från huvudtanken med T-rör som alla skriver om herovan. Då har man all diesel på en plass med alla de för- delar som det för med sig! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
TMe Svart 29.August.2003 Del på Facebook Svart 29.August.2003 Vår svenske venn Gunga Din satt meg plutslig på ideen om hvordan å lage hull uten spon. Bruk borr og borre nesten gjennon, smelt siste stykket med en oppvarmet dor. Dette forutsetter at tanken er av PE (polyetylen) Med skarp borr skulle det også undre meg om ikke det skulle være mulig å borre hele hullet med kun en eneste "sponkrøll". Fåreslår at du gjør en liten prøve. Separat tank som nevnt over er å foretrekke, men vil koste mer både av tid og penger. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 29.August.2003 Del på Facebook Svart 29.August.2003 Med skarp borr skulle det også undre meg om ikke det skulle være mulig å borre hele hullet med kun en eneste "sponkrøll". Fåreslår at du gjør en liten prøve. Jeg var på nippet til å foreslå noe lignende; først stikke hull med loddebolten - og deretter bore forsiktig med en gammeldags "naver". Hvis naveren er kvass i skjæret skulle man absolutt ha god mulighet til å få ut et langt sammenhengende spon. Men neste del av jobben: å få fast en god nippel/flens/forskruning i tanken, kan sikkert være en minst like så stor utfordring. Alt i alt så bringer det oss vel tilbake til T-røret ! mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
BK Svart 29.August.2003 Del på Facebook Svart 29.August.2003 Som noen sa dieselen som kommer fra retur på motoren er ren det er en sannhet med modifikkasjoner. Åpnet tanken min til byssa (etter 12 År) det var en hel del gjørme i denne etter finpartikkler som hadde passert 3 stk filtre. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.