Jump to content

Dieseltank for varmeapparat


Seilinor

Recommended Posts

Jeg er i gang med å installere en webasto i min båt (alt nytt). Et alternativ er å kjøpe en egen tank som man plasserer på egnet plass med utlufting og det hele. Ulempen er at denne må fylles og sjekkes separat i forhold til hovedtanken. Min hovedtank er laget av et plastmateriale (mykplast). Har noen  erfaring med montering av eget rør i en slik tank? Hvis man borer i denne plasten, blir det sikkert masse plastspon som legger seg i rør og filter, og det ønsker jeg ikke.

Noen glupe forslag ønskes.

Link to post

En god løsning er å innstallere en egen liten tank på 5 til 10L og la returen fra motoren gå via denne.

Denne tanken vil da fylles opp hver gang du kjører med båten, når så denne tanken er full vil returen gå tilbake til hovedtanken.

Denne løsningen garanterer deg diesel uten noen form for forurensing til varmeren, minuset er at varmeren ikke kan kjøres i dagevis uten å starte motoren, men det er det vel de færreste som har behov for.

MVH Chrian

Link to post

Sett på et T-rør på avtappingen til dieseltanken, ingen mer kondens i tanken. :smiley:

Samme erfaring har jeg. T-stykket sitter på forbindelses-slangen mellom mine 2 tanker og det virker som om alt kondensvann går til varmeren. (Har egen CAV filter/Utskiller her).

Har ikke hatt en dråpe vann i utskilleren for selve motoren på 20 år!... :blush:

Link to post

Hej Seilinor !

 

Tror enda sättet er o bruke en 'plastmagnet' til o samle opp spånen !!! :wink:

 

Nej skall säga dig, vet ikke riktigt, på ovansiden kan du bruke en stark stövsug,

samtidigt med borren, men tror att det er oundvikligt att något från undersidan faller

ner i tanken!

 

jag har gjort sådant her i rustfria tankar (där heller ikke magnet funkar :yesnod:) , det

enda är att man får vara veldi noga o göra rent nere i tanken! torka ur riktigt

ordentligt, och skulle det ligga kvar något så tar ju filtrena detta!

 

(det er möjligt, lite beroende på var det er för slags plast, att du skulle kunna göra,

ett hål med värme, typ lödkolv eller dylikt, det ger inga spån! Förutsätter oxo

att tanken er helt tom!)

 

Själv har jag en Eberspächer där dieseln kommer från huvudtanken med T-rör

som alla skriver om herovan. Då har man all diesel på en plass med alla de för-

delar som det för med sig!

S/Y Gunga Din

Link to post

Vår svenske venn Gunga Din satt meg plutslig på ideen om hvordan å lage hull uten spon.

 

Bruk borr og borre nesten gjennon, smelt siste stykket med en oppvarmet dor.

 

Dette forutsetter at tanken er av PE (polyetylen)

 

Med skarp borr skulle det også undre meg om ikke det skulle være mulig å borre hele hullet

med kun en eneste "sponkrøll". Fåreslår at du gjør en liten prøve.

 

Separat tank som nevnt over er å foretrekke, men vil koste mer både av tid og penger.

Link to post

Med skarp borr skulle det også undre meg om ikke det skulle være mulig å borre hele hullet

med kun en eneste "sponkrøll". Fåreslår at du gjør en liten prøve.

Jeg var på nippet til å foreslå noe lignende; først stikke hull med loddebolten  -  og deretter bore forsiktig med en gammeldags "naver". Hvis naveren er kvass i skjæret skulle man absolutt ha god mulighet til å få ut et langt sammenhengende spon.

 

Men neste del av jobben: å få fast en god nippel/flens/forskruning i tanken, kan sikkert være en minst like så stor utfordring.

 

Alt i alt så bringer det oss vel tilbake til T-røret !

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...