Jump to content

Vannski etter Scand26 CC med 150 HK?


Dykker

Recommended Posts

Tenkte at hvis jeg investerer i et par vannski blir det lettere å få med ungene på båttur.

Har en Scand 26 CC med VP AQ151 (150 HK) og VP290SP drev. Båten gjør 22 knop med 2 personer. Med hele familien på fem gjør den 15 knop.

 

Er det mulig at ungene kan stå på vannski etter denne båten?

Redigert av Dykker (see edit history)

 

 

 

Link to post
Share on other sites

20 knop er en helt grei hastighet å stå vannski i - personlig synes jeg 20-25 knop er optimalt. Det som du kanskje vil oppleve problematisk er akselerasjonen. Skal du dra vannski er det viktig å komme opp så fort som mulig - det er veldig tungt å ligge lenge i "halvplan" med vannski.

 

Dersom du kun skal dra lette unger så vil jeg tro det funker, mens du muligens vi få problemer med tunge voksne menn....

 

Jeg ville lånt noen vannski og prøvd.

Link to post
Share on other sites

Anbefaler også Wakeboard, grei fart og store hekkbølger = moro!

 

Mindre barn og vannski med god bæring vil også gi barna masse glede, selv om farten for vannskikjøring "skal" være over 20 knop. Mindre barn hadde også stor glede av å bli trukket på et seilbrett, sittende, stående eller liggende!

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

For unger under 50 kg og nesten "voksenski" er det ikke noe problem med 15 knop. Har selv dratt 7 åringen med det. Med joggesko i bindingen og et par brede voksenski skled frøkena høyt i og lett i vannet. :flag: Riktignok nådde den båten 15--16 knop ganske fort..., men jenta var oppe på skia før båten var i plan :smiley:

 

MVH

Chaos

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post
Share on other sites

Hadde for 3 år siden ei lita tresnekke med en fart på 7 knop på full fart. Mye morro med en kryssfinnerplate som var ca 60 x 100 cm og fastskrudd trekjøl sammen med begge ungene. Plata bannt jeg fast i et tau på ca 20 m samt et tau for å holde seg fast i fra plata og opp. Selv om farten var meget lav klarte ungene å stå på plata og svinge over de ubetydelige hekkbølgene. 15-20 knop med en slik innrettning hadde vært helt konge... Har ikke forsøkt noe lignende med båten jeg har nå, den er litt mere tung å finmanuvrere når de faller av. En gammel Saga er og blir en besværlig tante å bakke samt å svinge med på en gang...

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Mythbusters på Discovery sto vel på vannski etter en robåt, så det burde funke med en båt som gjør 20 knop :-)

Wakeboard er kanskje bedre pga større bæreflate..

Joda310

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Mye morro med en kryssfinnerplate som var ca 60 x 100 cm

Hadde mye moro med noe liknende selv i barndommen. Plata var nok noe større og tauet den med robåt med 3Hk Johnson, skal si det gikk unna :lol::lol::lol: men moro var det :yesnod:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Det med den plata er lurt og moro. bra hvis man har et tau opp til å holde seg fast i også.

Det som fungerer bra med litt treg aks. er kneeboard. Veldig morsomt for de små, og de litt større

kan jo prøve å stå på det. Tube er også en hit blandt de minste, samt at denne er lett å stue bort etterpå.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...