Jump to content

ProPulse propell, noen som har erfaring ?

Hjartøy

Recommended Posts

Hmm ja tråden ble visst kuppet, men det handler iallefall fortsatt om 4bl propell :smiley: Takk for kompetent info.

Powertech-propellene har jeg jo kjøpt fra USA så klart, greie priser. Var jo nesten sikker på at når den ene propellen var bra så var den andre det også.

Båten ligger slik i vannet (brosjyrebilde, ser ut som de har fylt båten med unger for at båten skal virke større :giggle: ) Tror det er DF115 der.

Ser jo ut som den flyr.... Blir litt ustabil over 40 knop ifølge test i Båtliv (men går nesten som på skinner i 38 knop).

De som har denne båten med DF140 (max. motorstyrke) eller E-tec 115 HO har det nok morsomt (eller kanskje ikke, og derfor har de solgt dem på finn ?).

Honda har jo nå kommet med oppgradert 90 hk (BF100). Mulig at min kan omprogrammeres til nærmer 100 hk, da bør jeg nå 40 knop med 18" og noen kan få kjøpe den pussige 17" :saint:

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Hei,blir ikke ferdig med den 17"'n din. Prøvde du den på ulike motorhøyder? Det kan hende at du får andre og bedre resultater med annen monteringshøyde ennd et som gjelder for 18"'n. Ex at 17" vil fungere bedre med motoren på nederste høyde. Mens 18" er best på midterste. 17"'n skal gi ca 200 rpm opp fra 18", alt annet like .

Jeg hadde en 23" og en 25" Tempest Plus propeller. Med høy, men fast montering av motoren var 23" en fantastisk propell. 25" var oppsummert - ugrei. Såpass håpløs at den ble sendt til finn.no. Heldigvis uten å bli solgt. Så monterte jeg nosecone med høyt vanninntak og motorheis. Som resultarte i høyere høyde på motoren. Og dermed var dette snudd rett om på. 25" var fantastisk, mens 23" var ugrei. Og ble solgt.

Jeg målte og gikk over begge propellene med jiggen. Det var ikke mulig å måle noe galt med utformingen, på noen av dem.

Nei prøvde ikke andre høyder enn midtstilling som funket best med 18".

Jeg fikk 2-300 rpm mere ja, som ønsket og forventet. Men farta ramla nesten som en stein....i mine øyne da. Får sende en epost til Powertech og høre om de har noe forslag.

Har fortrengt saken siden oktober da jeg testa den. Fikk ingenting til å stemme :worry:

Båt og 17" er innelåst på vinterlager så får ikke tilgang til den uten å spørre pent. Hvis jeg skulle prøve å måle og sammenligne dem litt mere.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

Tll trådstarter: hydrodynamikk er vanskelig, det fins mange meninger, men svært få absolutte sannheter. Det er et stort antall faktorer som viker inn på hvordan en propell opptrer.

Hvis du skal ha skyvekraft ved lav fart mener jeg det er det to ting som gjelder: stort bladareal og lav pitch slik at motorturtallet, og dermed dreiemomentet, øker. Propellen har nemlig størst skyvekraft (dvs størst behov for dreiemoment) ved lav fart. Det er ikke en absolutt sannhet, men som regel får du bedre skyvekraft fra en firblader enn fra en treblader (hvis motoren orker å dra rundt den, da). En treblader med ekstra stort areal gjør nesten samme jobben, men på bekostning av støy og drivstoff-økonomi. Propulse er en lur løsning da du kan prøve deg frem med forskjellig pitch. Men, som alfaalfa antyder, Propulse er på lik linje med alle andre propeller en kompromiss. I mange tilfeller kompromisser Propulse vekk toppfart.

Til alfaalfa: Du kaller semi-cleaver for et spesielt design. Det er en nokså vanlig design, foreslår at du googler på ordet og ser hva bilder du får frem. Det er ikke riktig at det kun er Yamaha som leverer dette designet.

Du fokuserer på at det er en hekkløftende design, og at det ikke er mange båter som trenger dette. Det er mange som snakker om designet som hekkløftende, andre mener at det er neutralt. Jeg mener at oppfatningen om at det er en hekkløftende design er nedarvet fra «cleavers» brukt i overflaten, men at det ikke er et relevant uttrykk for en neddykket propell med rake.

Det er fremfor alt tre forhold som avgjør om hekken senker seg eller løfter seg ved fremdrift: størst betydning har propellens trim i forhold til skroget. Deretter kommer spredningen av vannstrømmen bak propellen, dette påvirkes fremst av rake og cupping i bladspissen. På tredjeplass kommer propellens virkningsgrad ved aktuell driftssituasjon: en effektiv propell har mindre slipp, dvs mindre akselerasjon av vannet. Dette gjør at det blir mindre undertrykk på fremsiden av proppen, dermed suger ikke hekken ned seg like mye. Dette forandrer seg dog avhengig av hvor på skrogets motstandskurve man befinner seg, derfor er det ikke en konstant egenskap. Det er forsåvidt riktig at semi-cleaver er et effektiv design med lavt slipp, dermed suges ikke hekken ned så mye. Dette kan kanskje uttrykkes som at den er «hekkløftende» sammenlignet med en prop med dårligere virkningsgrad, men i prinsippet er uttrykksmåten ikke korrekt, og det er slettes ikke noen dårlig egenskap slik du ser ut til å tro.

Du liker uttrykket «kjempekompromiss». Hvordan definerer du det i forhold til en helt vanlig kompromiss? Og dårlig forrettningsidé – vel, Propulse har levert over 60.000 propeller, så jeg kan nok forstå at stålpropellerleverandørene gjør alt for å snakke den ned, akkurat som hesteselgerne i sin tid snakket ned traktoren. Om ikke lenge vil vi nok se komposittpropeller fra både Michigan og Mercury – og da kan du være nokså sikker på at den blir presentert som kjempegreier..men alt for sitt bruk, dette er som sagt ikke en prop for toppfart, men for totaløkonomi.

Du tar også feil om at rake på Propulsen endrer seg når man endrer pitchen. Bladet er designet slik at rake er tilnærmet konstant innenfor variasjonsområdet. Uansett spiller det ganske liten rolle om det blir en liten forandring da enhver fast propell kun har ét driftspunkt der virkningsgraden er på absolutt topp. Med pitchvariasjonen oppnår man at virkningsgraden ikke faller like mye ved «off-designpunkt» forhold, men faller gjør den likevel. Sånn sett har du rett i at en propell som er konstruert for et annet designpunkt er mer effektiv i dette punktet enn en Propulse med justert pitch, men det er uansett slik at «designpunktet» kun er et teoretisk begrep. I realiteten endrer seg driftforholdene for propellen hele tiden. (Ta om bord en kasse pils, eller kjør i motvind, så er ikke propellen optimal lenger).

Enda en interessant påstanden er at det er et «snevert « antall grader rake der en semi-cleaver er effektiv. Fortell gjerne hva du har for bakgrunnsinformasjon som viser at det er forskjell på dette designet sammenlignet med designet du selv sverger til når det gjelder forandring av rake.

Utviklingen går fremover, det er visstnok sant. Men ikke så raskt som enkelte propelleverandører påstår i sin markedsføring. De siste ti årene har jeg sett flere «revolusjoner» som alle lover forbedringer i klassen 15-20%. Én av de er Volvo Penta med sin IPS. Det alle, inklusive Volvo, gjør er at de sammenligner sitt design med en «konventionell» propell på verdensbasis, dvs et 20-25 år gammelt design. Hvis man sammenligner IPS-en med andre moderne konstruksjoner er forskjellen sannsynligvis liten, eller kanskje rent av negativ. Som regel består «videreutviklingen» i å finjustere én egenskap, på bekostning av en annen. Det blir gjort fremskritt, men de er så små at de kun har betydning for racingmiljøet (og for dere som jakter på den siste halve knopen i toppfart), og da er prisen som regel deretter.

Hvordan finner man da en effektiv propell til sin båt? Det fins vel i prinsippet to metoder: 1. Prøv deg frem med forskjellige propeller. 2. Kjøp en Propulse og prøv deg frem med forskjellig pitch.

Hei,blir ikke ferdig med den 17"'n din. Prøvde du den på ulike motorhøyder? Det kan hende at du får andre og bedre resultater med annen monteringshøyde ennd et som gjelder for 18"'n. Ex at 17" vil fungere bedre med motoren på nederste høyde. Mens 18" er best på midterste. 17"'n skal gi ca 200 rpm opp fra 18", alt annet like

Fortsatt nesten litt utenfor tråden, men her er bilde av eskene til propellene. Skal sende en epost til fabrikken og spørre. Kanskje får jeg svar, kanskje ikke.

rxb4.jpg

Og her et av propellene, 18" til venstre som man ser av stigningen

bilde

bilde

bilde

Jeg har et tips "Teerex" hva med å sende en forespørsel til Propgods.com, de holder til i Florida. Innehaveren heter Ken og har etter sigende svært god kunnskap om prop/båt kombinasjoner.

Han selger mye Powertech og Mercury propellere, han driver forresten et bra propellforum også.

Jeg mener å ha lest på forumet at Powertech kan variere litt på pitch i fra en prop til en annen, men ellers er dette gode propellere.

Prop Pulse har kun en design av sine 4 blads propeller og alle deres propeller er 4 blad. Dette er et kjempekompromiss. Et kjempekompromiss er et større kompromiss enn andre kompromiss.

La oss ta en gjennomgang av hvem som har eller har hatt dette designet på sine propeller:

Power Tech har dette fremdeles. To design av deres utallige ulike design.

Yamaha har dette som ett design av sine mange.

Turbo Props som Yamaha har kjøpt, har ikke denne

Solas som er størst i Asia har ikke denne

Mercury som stort sett er god på propeller har ikke dette som en del av sine propelldesign

Evinrude har ikke.

Volvo Penta har ikke.

Michigan Wheel har ikke.

...jeg gidder ikke mer.

Om dere tror at et design som andre har forlatt er svaret på godt propelldesign - klem til! Det er ingen andre som har kun 4 blads propeller i sitt vareutvalg. Det er ingen andre som har kun ett design å tilby.

Hvor mange som føler for å endre pitch frem og tilbake på sine propeller for hver dag kjenner jeg ikke til. Men jeg har ulike propeller til ulikt bruk. Og det sees på og er nok ganske sært.

God informasjon til kjøpere om hva denne propellen egner seg til og hva den ikke egner seg til ville jeg oppfattet som redelig.

At man mener at denne har cupping utenfor definisjonene av cupping. Det reagerer jeg negativt på. Det er ikke redelig.

At man mener at denne kan rotere propellbladene uten å påvirke rake. Og at det er tilsvarende på andre propeller. Vel det er feil. Det reagerer jeg negativt på.

At 4 blads propeller med Semi Cleaver utforming ikke løfter akterspeilet. Det er ikke redelig.

Det å komme med påstander om andre produsenter når dere sliter som dere gjør med å forklare eget design og produkt. Det er ikke xxxxxxx.

Men flott at du som selger Pro Pulse nå vet hva Semi Cleaver er. Det er jo et fremskritt!

Kommentar fra moderator: Udokumentert karakteristikk slettet

Jeg har et tips "Teerex" hva med å sende en forespørsel til Propgods.com, de holder til i Florida. Innehaveren heter Ken og har etter sigende svært god kunnskap om prop/båt kombinasjoner.

Han selger mye Powertech og Mercury propellere, han driver forresten et bra propellforum også.

Jeg mener å ha lest på forumet at Powertech kan variere litt på pitch i fra en prop til en annen, men ellers er dette gode propellere.

Takk det skal jeg gjøre. Har også sendt en henvendelse til Winrace. Kanskje de har en trylleformel...

Fikk et lite meningsfylt svar fra antagelig en selger hos ptpropeller.com om at farten naturligvis ville gå ned med 2-3 mph.

Selv om turtallet økte med ca. samme prosent som reduksjonen i stigning... (turtallet var jo under midten av turtallsområdet, og under toppen av effektkurven fra før av)

Fikk svar fra en dude hos ptprop.com som hadde funnet ut at jeg måtte gå ned til 15" pitch for å være sikker på å nå 6300 rpm. Hva nå det skulle være godt for :giggle:

Motoren har jo effekttopp ved 5800 rpm (men 6300 som max. tillatt turtall).

Nå funket jo båt/motor relativt greit med 19" 3-blads stål. Jeg ønsket bare bedre grep og marsjfart. Vurderte ikke engang å gå ned til 16".

Tror noen av disse RXB4 propellene er oppgitt til lavere pitch enn de faktisk har, for hadde ikke engang forestilt meg at 17" kunne bli aktuelt.

Takk det skal jeg gjøre. Har også sendt en henvendelse til Winrace. Kanskje de har en trylleformel...

vil tro Winrace kan justere propellen litt så den passer bedre til ditt formål. Har hatt flere propeller (alu) der til rep/justering og det har alltid gitt positivt resultat

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Teerex,

har regnet litt (får dette fremdeles ikke helt ut av hodet :wink: )

Tallene for 18"; 5700 rpm, 2,33 utveksling. Dette skal bli 36,5 knop teoretisk. Mens du får 38 knop. Negativ slip? Noe er feil

Tallene for 17"; 5900 rpm, 2,33 utveksling. Dette skal bli 35,6 knop teoretisk. Mens du får 36 knop. Negativ slip? Noe er feil, men ikke så mye.

Det ene er at din 18" gir mer hastighet enn teoretisk og 17" ligger på ca akkurat teoretisk hastighet. Og høyere omdreiningstall for propellen gir lavere effektivitet (mer går ut i friksjon med vannet selv om slip går ned, dette går jo begge veier. En sakteroterende propell har meget høye slip) Du har jo en utvkesling på 2,33 som gir sakteroterende propell. Så kanskje det lar seg forklare.

Men enten så har du feil på fartsmåling, eller rpm måling eller at pitchen er oppgitt "feil" av Powertech.

Cupping gir ekstra pitch effekt. Og den økte pitch av cupping øker med rpm på propellen. Ved lave omdreiningstall vil cupping ikke få så god effekt og ikke påvirke pitch så mye. Mens det du erfarer er at en 18" jo da oppfører seg mer som en 19+. Og da blir tallene enda mer ute å kjøre...

Så om man regner om fra oppnådd fart på 38 knop og 6% slip så har du ca 20 i pitch på din 18". Og din 17" blir en 18...

MEN det jeg egentlig ville finne var din gir ratio for å finne ut hastigheten på propellen. Honda er jo den eneste som har slike gir med 2.33 i utveksling. Så i teorien skulle Honda ha mer propellareal og gjerne da i form av dia for å få effekt ut av dette. Kikker du på Hondas utvalg av propeller så bruker de både Solas og PowerTech på sine motorer som original. Også dine 4 blad fra 115hk oppover, men da med 15,25 dia! Så det å bruke en 4 blad med mye friksjon vil være bedre for din saktegående propell (2500 rpm ved maks hk) enn for andre motorer (Verado har 3050 rpm på prop ved maks hk).

Eventuelle vibrasjoner med en så saktegående propell er snodig. At du får økt motstand gjennom friksjon ved økt turtall er etter boka. At en propell skal oppføre seg som en 20 når den er oppgitt til 18 og dette ved mer saktegående er ikke etter boka. At du har noe feil i enten oppgitt pitch, målte rpm eller knop er ihvertfall sikkert.

Ser at Honda selv bruker HR4 Titan fra Solas på 90 hk som forslag til SS 4bl på 90hk...de er billige fra utlandet...

Ja det er visst ikke umulig med null slip eller såvidt negativ slip på en stålpropell med cupping. Det er nok trolig at den 18-tommeren har minst 19" effektiv stigning, tipper 19,5".

Evt. 20" som du foreslår. Jeg fikk jo samme toppfart som med en 19" 3-blads stål men på lavere turtall. Den har også litt cupping.

I tabeller har jeg pleid å regne 1" ekstra stigning på cuppede stålpropeller, siden jeg ellers ofte har havnet på 0 slip eller negativ.

Det kan jo også være at den av en eller annen grunn har mere stigning enn oppgitt. Det tror jeg nok er fakta i dette tilfellet.

Får vel også kontrollmåle turtelleren, men den er ny og antok at den er korrekt for VTEC kobler inn ved korrekt turtall, tror det er 5250, og det høres på endring i motorlyden.

Tror du kan regne 250 rpm forskjell på de propellene i snitt. Var i underkant av 5700 med 18" og i overkant av 5900 med 17".

Og jeg fikk vel rundt 35,5 knop med den 17" propellen, var aldri oppe i 36. Knopene er GPS naturligvis.

Honda er nok ikke alene med 2,33 utveksling. Det har også Mercury Optimax 90 f.eks.

Tror faktisk Honda og Mercury kanskje har samme undervannshus på noen modeller.

Noen produsenter har høyere utveksling, f.eks. E-tec 50 med 2,67 og Suzuki DF115/DF140 hadde 2,59 før iallefall.

Jeg skulle egentlig prøve Solas HR4 faktisk (men de har visst ikke 18", og 17" er kun 13" i diameter), og endte opp med å bestille en 18" Stiletto 4-blads, men så sendte de Powertech RXB4 isteden (American Propellers).

De mente vel at den var minst like god, og det var den jo sikkert.

Gikk på en smell der ja. Kjenner en del til V6 motorer og det er uvanlig med noe over 2. Suzuki og Honda har nboe rundt dette.

Men åkke som.

Tallene for rpm, pitch og fart blir gale. Du har definitivt faktisk positiv slip på din båt/motor. Selv de mest racingriggede katamaraner med så lettdrevne skrog som nesten er mulig ligger på rundt 4-6%. Og om rpm er rett og farten er ca rett (GPS) så er det jo pitchen som er oppgitt litt galt.

Helt enig i at man kan legge på en tomme for ekstra cup, men også propellene er vanskelige å finne ut hva som er rett. Propeller som feks den PropTechen har jo progressiv pitch både langs og på tvers av bladene så det blir et gjennomsnitt og beste antagelser de oppgir. Men dette er utenfor det som er vanlig.

Enten er det feil på propellen - eller -

så liker ikke din motor/båt tydeligvis ikke den propellhastigheten du fikk opp.

Jeg ville prøvd den med høyere montering. Min tanke da er at slik den nå står montert får du redusert fart grunnet økt friksjon av høyere rpm. Ved å øke monteringshøyden reduserer du motstanden gjennom vannet grunnet mindre vann over propellen (enkelt sagt). Du vil da kunne motvirke økt friksjon ved mindre hydrodynamsisk motstand grunnet mindre vann over propellen. Det kan bety at du kan vinne hastighet på propellen og få økt hastighet gjennom vannet.

Men høyere montering kan også gi dårligere grep grunnet ventilering. Men det er jo bare å prøve det!

Jeg prøvde høyere montering med 18-tommeren, det funket bra rett fram men ikke så bra i sving. Så det er vel neppe noe godt alternativ da.

Og det er så høyt at vanninntaket blir delvis over skrogbunnen, men jeg fikk ingen problemer med strålen eller temperatur i motor iallefall.

Hmm vrien sak.. men hei der fikk jeg en epost som kanskje kan flytte hele problemet til papirkurven.

Prisen er NOK 4500.... men har jo noen propeller å selge da :smiley:

Må jo sende fra meg ECU, den koster drøyt 5000 ny fra USA. Ligger faktisk noen brukte ECU'er på ebay pussig nok.

"Re: Fw: Uppgradera Honda BF90D ?

Hej ! denna kan vi optimera ca 10hk 12-16 Nm och ca 300 varv på toppen till

Mvh/
Christian
Lundins Marin R&D"

Og så fikk jeg en for meg noe intetsigende løsning fra en hos Powertech.

Motors vil detonate? Hondaen har jo bankesensor...

Må jeg ha 6300 rpm? haha.. neppe.

"You could try to re-pitch the RXB down to 15/16, make sure you take it to a bon-fide prop shop. Also, if you would like, I would invite you to go to our website. Once there, locate the menu bar for the technical and prop basics category. This information would shed some light on the matter.

You may want look up a term “making oil” or contact the OEM for details. This problem is caused by lugging the motor ( motors will detonate). Your motor needs to prop for 6300rpms @ WOT (wide open throttle). This is not to be confused with running the motor at any speed.

Thanks,

Michael Holdsworth

PowerTech Propellers

800-736-7767"

Ja eller dvs. med 3 personer i båten ligger jeg omkring på grensa 5300 eller litt under har vel hendt, med full tank. Men har jo aldri kjørt slik med full gass over tid. Kun for testing.

Han mener altså at jeg MÅ kunne få 6300 rpm når jeg er alene i båten, ellers smeller det ? Tror heller ikke jeg har noe lyst på en 15/16" propell,

Jeg tolker jo begrepet "turtallsområde" slik at er man innenfor der på full gass så smeller det ikke.

Og dette er "propelleksperter" ?

WOT turtall over 6000 rpm tror jeg er bortkastet når formålet ideellt sett er god marsjfart kombinert med lite støy og gunstig forbruk.

Og at jeg sjelden har mye folk i båten, iallefall ikke mere enn 3 totalt.

Gunstigst turtall er forøvrig 3500-4500, da funker lean burn bra mht. forbruket. Er jeg litt utålmodig legger jeg meg på 5000.

Over 5300 er mest for lek og moro/racing, dvs. når man skal holde følge med noen.

Men med de ekstra 10 hestene som loves fra Lundins Marin så kan det jo hende jeg kommer over kneika, eller i det minste at den greier å dra opp i 40 knop alene i båten.

Det er jo nesten det viktigste :smiley:

Ser at den nye 100 hk versjonen til Honda har endret turtallsområde til 5500-6300, samt at max effekt flyttet opp 100 rpm til 5900 sammenlignet med 90 hk

Men om det kun er ECU software eller om noe mekanisk er endret er vanskelig å finne ut av sånn på sparket.

Hva veier en ProPulse propell tro ?

En 4-blads Mercury alu jeg har veier kun 2 kg mens en 4 blads stål av den typen jeg har veier hele 5,3 kg

Min 3-blads stål veier 4 kg. Alle i 13-13,25" diameter.

RXB4 propellen finnes i 10 forskjellige stigninger fra 12" til 21".

Antagelig har de ikke 10 forskjellige støpeformer, men kanskje 5, og så er de andre pitch-justerte propeller.

Om de vanligvis justerer propellene opp eller ned vet jeg ikke, men det kan jo tenkes at min 18" er rett fra forma mens min 17" er en oppjustert 16" propell.

Eller så er min 18" en nedjustert 19". I såfall svært lite nedjustert. Kanskje de glemte å gjøre det.

Antagelig har de ikke 10 forskjellige støpeformer, men kanskje 5, og så er de andre pitch-justerte propeller.

Om de vanligvis justerer propellene opp eller ned vet jeg ikke, men det kan jo tenkes at min 18" er rett fra forma mens min 17" er en oppjustert 16" propell.

Eller så er min 18" en nedjustert 19". I såfall svært lite nedjustert. Kanskje de glemte å gjøre det.

Det kan jo forklare forskjellen i opplevd oppførsel iallefall...?

Ettersom propellen går fortere rundt, vil cuppingen (du har jo til og med dobbel cupping) kunne få bedre grep enn ved 18" med lavere propellhastighet i forhold til båthastighet. Så det vil kunne gi annen oppførsel. Min gjetning basert på litt fakta...

Interessant , det er en problemstilling som jeg ikke har klart å sette meg inn i , forholdet mellom utveksling/turtall/pitch for å få maks effektivitet

Helt enig i at man kan legge på en tomme for ekstra cup, men også propellene er vanskelige å finne ut hva som er rett. Propeller som feks den PropTechen har jo progressiv pitch både langs og på tvers av bladene så det blir et gjennomsnitt og beste antagelser de oppgir. Men dette er utenfor det som er vanlig.

Såkalt "nominell pitch" ? Dette er vel slett ikke uvanlig på høyytelsespropeller såvidt jeg har skjønt , at de oppfører seg som at de har flere tommer mere pitch enn oppgitt...?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Slip/effektivitet ved turtall: stuper du fra 10ern og tar mageplask vil du angre. Tar du makeplask fra vannflaten svir det goså men langt mindre. Hastigheten som noe treffer vannet med gir ulik reaksjon. Så en propell som går "veldig" fort rundt vil nesten gå like mye fremover som pitchen tilsier - altså minste slip. Med 18" pitch som over vil gi meget nært 18" fremdrift. (nå ser vi kun på propellen - ulempen er at båten også opplever at vannet blir "hardere".) Dersom du snurrer en propell sakte rundt kan du nesten å snurre den uten at vannet beveges - uendelig slip.

Propellen på et lettdrevet skrog vil gi redusert slip med økende rpm, men medføre økende friksjon mot vannet som motvirker resultatet. Økende skroghastighet vil øke friksjonsmotstanden. Og motoren vil ha økende forbruk med rpm. Det gyllende punktet der bedre effekt av propell, økt friksjon i propell og skrog og økende forbruk er det man skal balansere.

Kan du velge utveksling (som ved drev) vil man generelt ha laveste rotasjonshastighet og høyeste pitch på propell for best effekt.

Kan du heve propellen som å feks ved høy montering av en utenbordsmotor kan du redusere negativ effekt av friksjon på propell ved økende rotasjonshastighet.

Nominell pitch - eller average pitch som man sier er noe de fleste propeller opererer med. Ta en titt på de bildene av 17 og 18 tommerne til teerex. Kikk innerst på propellbladene der de sitter på huben. Der danner bladene nesten en rett linje oppover på huben, og den er langt brattere/høyere pitch enn lenger ut på bladene. Og endrer seg ikke fra angripende kant til slutten av bladet. Lineær pitch.

Følger du den angripende enden av bladet utover fra huben ser du at det går i en bue før det flater ut. Så høyere pitch der den treffer vannet og så avtagende pitch mot slutten av bladet. Progressiv pitch.

Ser du lengst vekk fra hubben er bladet nesten en rett linje igjen. Pitchen er samme fra angrep til slutt av propellbladet. Og den er det laveste pitchen på hele bladet. Målt mot stigningen innerst på hubben er den veldig ulike stigning.

Så kommer cupping i tillegg - som fungerer som en "spoiler". Diameter på vippen skal være ca 30 mm selv om det kun er en liten buevinkel. Denne ekstra vippen vil ha høyere effekt (som en spoiler har) til å påvirke vannet ved høy rotasjonshastighet enn på lav. Den delen av cuppen som ligger innover mot hubben har den effekten at den øker pitchen. Altså den kaster vannet med økende vinkel enn bladet uten cup. Mens den delen av cuppen som ligger rundt enden av bladet øker rake effekten. Dvs at den påvirker vannet til å samle vannstrømmen i stedet for å kaste vannet radielt ut fra hubben.

På denne propellen RBX4 har bladet en klar knekk ytterst på tuppen av bladet, og tydelig cup på begge sider av denne knekken.

Det å regne ut eller anslå hva som er resulterende pitch på en slik propell er da ikke enkelt. Men et gjennomsnitt av ulike steder på bladene og med et tillegg på effekten av cuppingen.

Så kommer det vanskelige - så langt har jeg kun snakket om overtrykksiden. En nedsenket "saktegånde" propell har også en sugeside. Der undertrykk suger båten fremover. På samme måte som vinger på et fly og seil. Krummingen gis av ulik tykkelse på propellbladet fra angripende kant til slutt og vil gi undertrykk grunnet lengre distanse for vannet. Dette driver også båten fremover... og påvirker pitch - hvor mye fremover propellen går ved en omdreining...og her kan man altså ikke kun ta stigningen, men stigning og krumming for å finne resultatet...

RBX propellen her har endret pitch både langs og på tvers av bladet. Pitchen endres når vi kikker på ulike avstand fra senter av propellen. Og den endres fra angripende kant av bladet til sluttkanten av bladet. Dobbelt progressiv pitch.

Propeller er herlig og forvirrende komplekst!

Redigert av alfaalfa (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...