Hjartøy Startet 25.Mai.2006 Del på Facebook Startet 25.Mai.2006 (redigert) Jeg har litt problem med skyvkraft på min Rana 530 m/50 hk. Ikke at den går dårlig, men i ruskevær, tung sjø og strøm trenger jeg og opprettholde skyvkraft. Jeg har lest at en 4-bladspropell kan hjelpe meg med dette problemet. Har tenkt å kjøpe meg en pro pulse http://www.propulse.se/index.html Fordi jeg da kan justere stigningen til det som passer meg best. Er det noen som har erfaring med denne propell ?????? Redigert 25.Mai.2006 av Hjartøy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
slettet Svart 25.Mai.2006 Del på Facebook Svart 25.Mai.2006 snakket med en som hadde prøvet de. han sa den mistet et blad og var ikke fornøyd med den. mulig at en 4 blader er riktig for deg men disse rimeliger alu propellene med nær stål ytelse kan være et alternativ: http://www.turningpointpropellers.com/prop_selector.php nærmeste leverandør tror jeg. Denmark SAI SCANDINAVIAN INTERIEUR-EKSTERIEUR Roennebaevej 11 , 7741 Froestrup, PHONE: +45 9799 15 06EMAIL: sai@e-box.dk billige og siden man kan skifte selve ytterringen med propellbladene kan man like gjerne ta med litt forskjellige stigninger for å optimalisere. men kan bruke en senterdel. bytter bare ytterdel med blader. veldig aggressiv og effektiv. Sitér dette innlegget Link to post
hekta på båt Svart 26.Mai.2006 Del på Facebook Svart 26.Mai.2006 Jeg har prøvd den propellen på en gh 14 med 40 hk og jeg ble ikke fornøyd uansett hvordan vi stilte bladene tapte vi fart i forhold til orginal propellen. og jeg vet en annen som prøvde det samme med samme resultat Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 26.Mai.2006 Del på Facebook Svart 26.Mai.2006 Noen liker mora og noen liker dattera. Kjenner en som sverger evig troskap til Pro Pulse og er veldig godt fornøyd. Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 26.Mai.2006 Del på Facebook Svart 26.Mai.2006 Jeg hadde en Pro Pulse til min (ex) Capri 2052 LX. Original propell 14 1/4"x23" på Alpha drev med 220 hk V8. Max pitch på ProPulse var 21", noe som skulle passe bra med tanke på at den er 4-blads og originalpropellen 3-blads. Propulsepropellen stod på drevet i ei uke før jeg satte tilbake originalen. Hva fant jeg ut om Propulse. Raskere i plan ( 1,5 sek istf 2 sek). 2-3 knop mer fart i midrange/cruise på samme turtall som originalen. 2-3 knop mindre toppfart. Mindre vibrasjoner i båten i de områdene hvor originalen skapte vibrasjon (ca 3200 rpm). Men ikke minst så brukte jeg mer bensin med propulsepropellen. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Sinus_nor Svart 26.Mai.2006 Del på Facebook Svart 26.Mai.2006 (redigert) Hadde en pro-pulse på en s.jeep med 60hk Yamaha. 38 knop med org. prop og 36 med p.p. Akset litt bedre, samt at den "satt" (mindre kavitering) bedre i svingene. Byttet litt om på org. og p.p.-propellene de to årene jeg hadde båten. Delvis fornøyd med p.p. har den faktisk ennå. Som res.prop. på min 90km merc 4-T. Redigert 26.Mai.2006 av Sinus_nor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MaJa Strømsgodset Svart 29.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2006 Hadde en suzuki dt 55 2000 mod på en askeladden 475 propuls propellen satt bedre i svinger og akslererte noe bedre men den holdt ikke så godt igjen når en skulle bakke opp mot brygger osv. virket som den er godt balansert og totalt sett var jeg veldig godt for nøyd Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 29.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2006 (redigert) IKKE KJØP, FUNKER IKKE Grunnen er at materialene er alfor myke ( større sprang fra PP propell til alu enn alu til stål) så de gir etter når du bruker motoren, blir inneffektivt og bruker mere drivstoff . Kjenner ingen som kan si noe bra om denne annet til reservepropell. Ja klart denne kan virke bedre på noen båter enn propell som sitter der men da tør jeg påstå at det er helt feil propell på båten fra før av Redigert 29.Oktober.2006 av bukt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 29.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2006 Har hatt Propulse på en 15,5 fots skjærgårdsjeepmed 50 hk 4-takt. Kjøpte propellen hovedsaklig for å kunne justere ned stigningen for sakte dorging. I den stillingen som ga høyest toppfart ga propellen bedre akselerasjon enn orginalpropell, men jeg tapte et par knop på toppfart. Sitér dette innlegget Link to post
BigCatch Svart 1.November.2006 Del på Facebook Svart 1.November.2006 Brukte propulse på Yamarin med 90 EVINRUDE V4 /2Takter) Fungerte veldig bra, mistet 1 knop på topp men gikk med lavere turtall på marsjfart! Holdt også båten i plan i lavere fart! Båten reagerte bedre på powertrim (prop sitter bedre i vannet?) Var veldig fornøyd, kunne justere stigning ved vannskikjøring for bedre aks! MEN, så monterte jeg prop på Tohatsu 90 INJECTION! Fungerte ikke i det hele tatt! Tror motoren har for lite dreiemoment kombinert med høy utveksling på gir! Fikk ikke riktig turtall selv på laveste stigning Sitér dette innlegget Link to post
Propdesign Svart 9.Februar.2014 Del på Facebook Svart 9.Februar.2014 Her var det mye forskjellig. En god del ser ut til å være basert på misforståelser. 1. Propulse har justerbar pitch. Dette betyr at man kan velge om man ønsker best akselerasjon, best toppfart eller best drivstofføkonomi. Dessverre kan man ikke få både pose og sekk. 2. Det fins tre situasjoner der man kan miste blad: a. produksjonsfeil, b. glømme å dra til skruene, c. grunnkjenning. Det er en streng kontroll i produksjonen, produksjonsfeil er svært usannsynlig. Dermed står b og c igjen. Hvis du slår hardt i stein © skal du være glad for at bladet knekker. Alternativet er at du skader giret, det er mye verre. 3. "bukt" har en skjult agenda. Det tør jeg å si fordi det ikke er mulig å kjenne at et blad som beveger seg med en hastighet på ca 60 m/s, og er utsatt for 2000 trykkpulser per sekund "gir etter". Materialet i annen-generasjons Propulse er for øvrig ca 30 % sterkere enn aluminium. Selv har jeg hatt en Propulse på en Askeladden 16-4400 med 40 hk Yamaha i seks år, jeg vet at propellen funker. 4. Erfaringene til "hekta på båt" får man bare beklage, han får støtte fra en test i "Vi Menn Båt" (som sannsynligvis er basert på at testlederen ikke forsto konseptet), men ikke fra tilsvarende tester gjort i Sverige, England, Australia mm. Men okej, jeg er selvfølgelig partisk da jeg jobber med Propulse. Mvh Bjørn O, Propulsjonsdesign AS (www.propdesign.no) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 9.Februar.2014 Del på Facebook Svart 9.Februar.2014 (redigert) propellkonstruksjon er et kompromiss , og man er jo ute etter et kompromiss som gir en bra balanse mellom aks, fart og økonomi. Og dette kompromisset må da gå an å finne også uten en Propulse - eller misforstår jeg også...? Virker jo som at du prøver å si at alle de som ikke har gode resultater med Propulse må ha misforstått konseptet for ordens skyld, ikke prøvd selv , men de jeg kjenner som har prøvd , har legnende erfaringer som whistler Redigert 9.Februar.2014 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
alfaalfa Svart 10.Februar.2014 Del på Facebook Svart 10.Februar.2014 En propell kan du få med ulike rake, cupping, bladareal, bladprofil og til slutt feks pitch/stigning. Men Pro Pulse kan du få ulik pitch. En båt er ikke en båt. Noen er tunge i hekken, noen er i god balanse. Noen kjører i tung sjø andre skal ha den til dorging. En rett propell kan gi deg en båt som er i balanse ved å løfte hekken om den er tung i utgangspunktet, den kan løfte baugen opp av sjøen og gi muligheten for å løfte baugen opp av sjøen i store medbølger- gi deg økt fart fordi du får baug/skrog opp av sjøen. Propellen kan gi deg ufattelig grep uansett bølge rog høy montering av motor. osv osv. De profesjonelle propell leverandørerene skifter diameter på propellen ettersom de skifter pitch for å beholde propellens egenskaper. Og de endrer profilen langs bladet ved ulik pitch for å øke effektiviteten til propellen. Alle propellblad til Pro Pulse er semi cleaver - det passer abolutt ikke til alle båter å ha denne profilen på bladene. Det er et kjempekompromiss. Ingen av bladene har cupping. Og rake vet de ikke engang hva er.... Om du ser på ulike motor og/eller propell leverandører så finnes det mange ulike utforminger og egenskaper ved propeller. Pro Pulse kan skifte kun pitch. Og det er økonomisk for dem å ikke lage ulike propellbladprofiler. Så ja, det er billig for Pro Pulse å ha deres utforming av propellen slik den er. Der propellbladene og propellen kun skifter pitch. Men det er ikke noen god teknisk løsning for deg som båteier. Ellers kjenner man at propellen gir etter - om det er alu eller plast. Det kjennes ved å skifte til stål og kjøre båten. Du kjenner selvsagt ikke hvert propellblads avbøyning. Men du kjenner det på båtens oppførsel. Bare prøv! Sitér dette innlegget Link to post
Propdesign Svart 10.Februar.2014 Del på Facebook Svart 10.Februar.2014 alfaalfa snakker rett fra levra. Det gjør debatten interessant, men det er kanskje ikke alt som er helt korrekt likevel: "Ingen av bladene har cupping. Og rake vet de ikke engang hva er...." Jeg har en Propulse foran meg akkurat nå. Den har både cupping og rake. Produsenten skriver dessuten om rake på hjemmesiden, så de vet helt sikkert hva rake er. "Alle propellblad til Pro Pulse er semi cleaver - det passer abolutt ikke til alle båter å ha denne profilen på bladene. Det er et kjempekompromiss." Her skjønner jeg ikke helt hva du mener: med uttrykkene semi cleaver (antar at du mener semi clever, ikke "en halv kjøttøks" ) og kjempe-kompromiss forstår jeg det slik at du har et ønske om å slenge dritt om proppen. Hvorfor det? Det er helt riktig at Propulse, på lik linje med alle andre propeller på markedet, er et kompromiss, jeg kan ikke se noe feil med det. Mener du at profilen ikke passer til absolutt alle båter? Ja, det er helt korrekt. Her er viktig å skille på konkurranse- og fritidsbåt. Det er ikke noe tvil om at Propulsen ikke holder mål for konkurranse og andre sammenhenger der et sekund fra eller til kan ha dramatisk betydning, men det er ikke det som er tanken. Dette er en propell for en fritidsbåt. Pro Pulse kan skifte kun pitch. Det er ikke så lite det. Det er den egenskapen til propellen (sammen med diameter) som betyr aller mest for hvordan propellen virker sammen med båt/motor. Cupping og rake har forholdsvis lite betydning i sammenligning (hvis man da ikke driver med konkurranse eller er ute etter absolutt toppfart uten så se til kostnader ellers). Ellers kjenner man at propellen gir etter - om det er alu eller plast. Nei, jeg er ikke enig i dette. Hverken aluminium eller kompositt gir etter på en måte som er merkbar for føreren. jeg tror du blander sammen med effekten av andre egenskaper: annet bladareal, annen pitch, annen bladform. Derimot kan den ørlille forskjellen i stivhet være avgjørende for om man blir nr 1 eller nr 2 i en konkurranse, det er riktig. Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 10.Februar.2014 Del på Facebook Svart 10.Februar.2014 Jeg har erfaring med Propulse, tenkte på å få en reserve prop så jeg kjøpte en slik til båten min, motoren er en Verado 200 R6 og båten er relativ tung ca2000kg (totalvekt) men jeg må si etter utprøving at dette var en nedtur. Toppfart og marsjfart falt med flere knop, da jeg økte jeg til max stigning ble resultatet brukbart men turtallet ble alt for lavt. Propellen jeg har montert er en Mitchigan Apollo 3 blader rustfritt og den passer engentlig bra samt at den har betydelig lavere "slipp" en Propulsen. Men det er mulig at Propulse kan passe bra til andre båter, men blir disse propellene levert med andre blad design??. Sitér dette innlegget Link to post
Propdesign Svart 11.Februar.2014 Del på Facebook Svart 11.Februar.2014 "blir disse propellene levert med andre blad design??." Propulse ble omdesignet i 2013: hvis du med design mener bladform så er den lik forrige utgave da man bruker samme verktøy. Hvis du mener egenskaper ellers er det en ny design med annen sammensetning. Den er ca 30 % stivere enn forrige utgave, og stivere enn aluminium (men når ikke opp til stål). Bladet er vesentlig sterkere en før, man har testet det i råkjøring med en rib utstyrt med hhv Mercury Verado 275 og Evinrude E-TEC 300 uten å lykkes å knuse proppen. De nye bladene er bakoverkompatible med gamle nav. Jeg har sjekket utgangspunktet for designet med produsenten, man har optimert for driftøkonomi ved marsjfart, ikke for toppfart, så det stemmer sikkert at mange båter får lavere toppfart enn med en stålpropell designet for toppfart. Du sier at din propell har lavere "slipp". Hvordan kommer du frem til det? Det er slettes ikke noen enkel sak å vurdere slippen til en propell i drift. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 12.Februar.2014 Del på Facebook Svart 12.Februar.2014 (redigert) Det heter nå "semi cleaver" iallefall, den basisutformingen som propellbladene har. Iallefall jamfør med andre propellprodusenters benevelse. Eks. http://www.ptpropeller.com/content-product_info/product_id-9893/powertech_scd4_stainless_propeller_yamaha.html Semi clever derimot, kan vel oversettes med halv-smart Har litt erfaring med propulse, tilbake til 2002 og en relativt tung Mørebas 17 med DF70. Ideen bak propulse er jo relativt genial, hadde det bare fungert så bra at vi "knopjagere" også ble helt fornøyd. Men jeg fikk minst et par knop mere toppfart med en Ballistic. I ettertid skjønner jeg jo delvis det da 4-blads ofte mister noe toppfart i forhold til 3-blads. Selv om jeg i fjor erfarte at en 4-blads stål greide samme toppfart som en 3-blads stål. Men det er nån en annen historie og annen båt. Men som universal/reservepropell, og til oppgaver der båten ofte varierer mye i last (og til vannsport) kan propulse være perfekt. Når det er sagt så hadde det jo forsåvidt vært interessant å teste den nye utgaven av propulse på den båten jeg har nå, for å se om evt. marsjfart kan bli enda bedre enn med 4-blads stål, evt. like god. Må bare selge unna et par andre propeller først. Redigert 12.Februar.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Teerex Svart 12.Februar.2014 Del på Facebook Svart 12.Februar.2014 (redigert) På hjemmesiden til propulse står det at de nye grå bladene fra 2013 er 40% stivere/sterkere enn de originale svarte bladene. Det skal kanskje være 30%, mens tallet 40% er vektbesparelsen i forhold til aluminium ? Mere interessant er det at det står at de nye bladene er testet til 2-4 knop høyere fart enn de svarte. Det står ikke spesifikt om det gjelder marsjfart eller toppfart men det er jo ikke så interessant. Men det er kun når man velger svensk eller engelsk språk at dette kommer opp, men ikke på norsk. Kanskje en feil ? Men ser uansett fram til at tester med de nye bladene blir offentliggjort. http://www.trademe.co.nz/motors/boats-marine/parts-accessories/propellers/auction-691971476.htm Er begge disse 2. generasjon blader ? Redigert 12.Februar.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
alfaalfa Svart 12.Februar.2014 Del på Facebook Svart 12.Februar.2014 Hei, til trådstarter: Nei jeg ville ikke anbefale deg en hekkløftende semi cleaver - slik som pro pulse er. Jeg tror ikke det er rett utforming av bladene til det skyvet du ser etter. Med en 3 bladet med større bladareal tror jeg du ville få bedre resultat. Altså skyvet du ser etter. Så vidt jeg vet er det ingen andre propell produsenter (i hele verden) som kun tilbyr 4 bladers propeller og kun har én utforming av propellbladene og der denne utformingen er den meget spesielle semi cleaver profilen. En semi cleaver er en hekkløftende design. Ikke så mange båtskrog har behov for hekkløftende propeller. Så ja, fakta støtter, etter min kunnskap om propeller, at dette er et kjempe kompromiss - eller en dårlig forretningside. Om rake - det morsomme poenget om rake er at på web-sidene til Pro Pulse på engelsk er det en tom side på fliken "rake". Derfor min kokmmnetar om at det kan de ingenting om. For siden er tom - eller ingenting. Det viktigere poenget når man kun har en semi cleaver som bladprofil (igjen - som er et hekkløftende design) der du endrer pitch gjennom å rotere bladene endres også rake. Altså ved å rotere bladene endrer pitch og rake seg samtidig. Det gjølr at man endrer karakter på propellen til ytterligere hekkløft ved lave pitch og mer rake samtidig med høyere pitch. Dersom man kjøper en vanlig propell med en annen pitch vil designeren ønske å beholde propellens egenskaper og beholder samme rake og vil også redusere diameter ved økt pitch. For å beholde effektiviteten til propellen. Det skjer ikke ved å snurre løse propellblader (nok et kjempekompromiss). Fordi rake på en semi cleaver har et snevert antall grader der den er et nogenlunde effektiv design...Og dersom man går utenfor vil den redusere kraftig sin effektivitet. Det ser jo ut som tilbakemeldingene her støtter at når man går opp i maks pitch så er man utenfor den vinkelen på rake som er effektiv. Om semi cleaver, for meget spesielt interesserte: Da man tidlig i racing lagde overflate propeller ble disse kalt cleavere - etter kjøttøks. Ettersom en overflatemontert propell slår seg gjennom den harde vannoverflaten (vann blir hardt ved stor hastighet som et propellblad har) må den angripende delen av propellbladet for det første være slipt helt lynskarpt for å øke effektiviteten ved å skjære seg gjennom vannoverflaten. Og propellbladet må være veldig tykt for å tåle den enorme endringen i belastningen fra å komme ut og inn i vannet. Ellers bøyer det seg og brekker etter kort tid. Disse propellene har liten rake og helt rett avsluttende propellblad. Dette fungerer godt på båter med naturlig baugløft og lettdrevne skrog, som stegskrog katamaraner og lignende. Samme profil på propellblad ble så overført til helt nedsenkte propeller. Da med en butt angripende propellblad ettersom det er mer effektivt enn en knivskarp egg så lenge propellbladet skal skyve seg frem i vann (mange har ikke fått med seg dette og sliper en vanlig propell - kontraproduktivt!) og vanlige tynnere blader. Fremdeles er Semi Cleaver en hekkløftende propell og effektiv i noen tilfeller. Det er vel kun den sortmalte stålpropellen til Yamaha som fremdeles har denne profilen i salg per i dag. Semi Cleaver var tidligere en populær profil hos Yamaha, men utviklingen har nå gått videre. Og ikke minst har nye materialer gjort at det nå er mulig å lage propellblader med profiler med rundere avslutning, med cupping, både enkel og dubbel cuppning. Disse designene er mer effektive enn en semi cleaver og kan løfte baugen eller løfte hele skroget. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 12.Februar.2014 Del på Facebook Svart 12.Februar.2014 (redigert) Her er den mest effektive propellen jeg har prøvd til nå på min BF90D, m.h.t. marsjfart, toppfart og grep i vannet. Det er en 18" Powertech RXB4. "with a moderate rake and cup, the Powertech Accelerator series Propeller focuses on holeshot and handling performance, an excellent all-around 4-blade prop". Fikk samme toppfart som med en 3 blads Apollo stålpropell med 19" stigning og det var uventet. Marsjfart og grep i vannet merkbart bedre. Dessverre mangler jeg 10 hk når jeg har med passasjerer så turtallet ble litt lavt syns jeg, med ca 5400 rpm (ca 5700 rpm alene i båten). Turtallsområde 5300-6300 rpm, max effekt v/5800 rpm. Jeg bestilte en 17" av samme type og fikk litt bedre aks. og turtall (ca 5900 rpm alene i båt), men toppfarten sank med hele 2-3 knop og det virket som det var mere støy/vibrasjoner. Kan det være noe feil med den ? Jeg så jo for meg at jeg skulle få samme toppfart (38 knop) siden det var noen hundre rpm igjen til optimalt turtall med 18-tommeren, men nådde aldri 36 knop engang selv med turtellern opp mot 6000 rpm. Turtall opp, fart ned, det virker jo ikke logisk. Håpet nå ligger i at Lundins Marin kanskje har en optimering av ECU på lur som kan gi litt ekstra power til 18-tommeren Beklager at jeg ikke holder meg 100% til emnet her... Redigert 12.Februar.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ivar Svart 12.Februar.2014 Del på Facebook Svart 12.Februar.2014 Fremdeles er Semi Cleaver en hekkløftende propell og effektiv i noen tilfeller. Det er vel kun den sortmalte stålpropellen til Yamaha som fremdeles har denne profilen i salg per i dag. Semi Cleaver var tidligere en populær profil hos Yamaha, men utviklingen har nå gått videre. Og ikke minst har nye materialer gjort at det nå er mulig å lage propellblader med profiler med rundere avslutning, med cupping, både enkel og dubbel cuppning. Disse designene er mer effektive enn en semi cleaver og kan løfte baugen eller løfte hele skroget. Den sortlakkerte fra yamaha utmerker seg vel ikke ytelsesmessig på noe vis såvidt jeg har sett... Men har ikke Powertech fortsatt modeller de kaller Semi-cleaver? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Teerex Svart 12.Februar.2014 Del på Facebook Svart 12.Februar.2014 (redigert) Jo Powertech har et utall propelldesign i salg, vanskelig å orientere seg i den jungelen. SCE3, SCD3 og SCD4 f.eks. Her er noe av utvalget http://www.ptpropeller.com/content-categories/cat-1145_1352/d_class_75_130hp.html SCD4 og CFF4: Redigert 12.Februar.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
alfaalfa Svart 12.Februar.2014 Del på Facebook Svart 12.Februar.2014 (redigert) Teerex Ut fra bildet kan du løfte motoren med denne 4 bladeren 1 til 2 (kanskej 3) hull - med den 18" 4bl. Det vil kunne gi deg de ekstra rpm du trenger slik at du går litt over 5800 alene i båten. Den ser jo ikke så veldig cuppet ut, men med 4 bl bør du beholde grepet. Dette er gøy å teste! Og eneste måten å finne det ut på. Ellers ville jeg prøvd Mercury Enertia. Den har stor bladareal og godt skyv. En 3 blads som er god på denne typen v-bunnsbåter med relativt mye våt flate. Har du god balanse i båten? Altså om du hopper med båten i bølger, lander du på samme måte som du tok av, eller lander du med akter først? Altså baktung eller balansert? Det du nevner om propellen 17 vs 18". Jeg har opplevd at designet og utformingen på noen propeller er gode kun på noen stigninger. Mens går du utenfor, som du kanskje har gjort fra 18 til 17" så har du plutselig "en helt annen propell". Det kan være at det er tilfellet. Jeg har også opplevd og målt at det er forskjeller på bladene på en propell. At det kan være avvik på stigning fra blad til blad og det blir fort både risting og rare ytelser. Slik at det ikke stemmer med endring i rpm og oppnådd hastighet. Så som du skriver, det kan være noe feil med den. Redigert 12.Februar.2014 av alfaalfa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 12.Februar.2014 Del på Facebook Svart 12.Februar.2014 (redigert) På bildet på forrige side er motor i midtre høyde. Har kun 3 mulige hull å velge i (motor hviler på akterspeil i nederste mulige posisjon). I høyeste stilling sugde den noe luft i sving men fungerte flott både aks og rett fram toppfart med trim ut. Så jeg valgte å ha den i midtre hull, mistet kanskje en halv knop toppfart. Båten har god balanse, lander alltid kontrollert. Jeg måtte teste 17" og 18" om hverandre flere ganger før jeg trodde på resultatet men det var det samme hver gang. Så enten er den 18" ekstra perfeksjonert eller så er 17" misdannet... Den 3-blads Apollo stålpropellen jeg hadde først måtte jeg ha i nederste posisjon, som allikevel ikke er så lavt på denne båten. Ellers ble det for mye ventilering. Her 4-blads i høyeste posisjon. Var litt bekymret for vanninntaket men det var ikke noe problem i praksis viste det seg, selv da jeg trimmet noe ut. 3-blads i laveste posisjon: Redigert 12.Februar.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
alfaalfa Svart 13.Februar.2014 Del på Facebook Svart 13.Februar.2014 Alltid vanskelig å foreslå rett propell. Skrog oppfører seg så ulikt. Det er testing og atter testing som gir svar, -men av 4bl er Trophy Plus kjent for å være lettdrevet - dvs kan konkurrere med 3bl på max fart og øker marsjfart. Den har dobbeltcupping som gir godt grep til høy montering og baugløft. Den kan ofte heises til kjølevannet forsvinner uten å miste grepet. Og med 13 3/4 er det en grei størrelse til din motor og tyngde på båt. -og dermed stjal vi denne tråden... Ser at skroget har steglister høyt oppe på v-bunnen - rart - det gir lite løft i skroget. Om du ligger i til disse steglisten ved planing så grøfter du skikkelig når du er ute å kjører. Så du ligger nok uten å ha hjelp av steglistene i plan. Til løft og stabliitet. Spennende valg av konstruktøren. Det blir jo mykere når bølger presser skroget ned i sjøen. Med 21graders deadrise så bør du ligge høyt i vannet med de foreslåtte HK som de oppgir på denne båten. Bør fungere med det økte hekkløftet 4bl ettersom du ikke har steglister som hjelper til å løfte. Den 17" hadde jeg forklart til leverandøren hvilke erfaringer du har. De bør ta den inn og måle den. Kjedelig med slikt! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.