Jump to content

Motorstopp - VP AQAD41


marioc

Recommended Posts

Første turen på fjorden i år endte med motorstopp gitt.

For første gang fikk jeg bruk for mitt medlemsskap i Redningselskapet. Takket være Odd Fellow II kom jeg meg trygt i havn.

 

Kort om hendelsen:

Kjørte i ca 45 min i 10-15 knop. Deretter skulle jeg skuffe på litt for å sjekke at alt fungerte som det skulle også ved høyere fart og turtall. Etter ca 10 min begynte motoren å fuske. Etter at jeg merket fuskingen, tok det ikke mer enn 15 sekunder før motoren stoppet.

 

Jeg forsøkte å lufte systemet og da fikk jeg startet motoren igjen, men den stoppet etter få sekunder. Jeg forsøkte igjen og da fikk jeg nesten startet. Det var lite båter på fjorden, så jeg kontaktet redningsskjøta som kom etter 30 min (Takk for god assistanse:-))

 

Er det noen som har ideer på hva som kan være galt og hvordan jeg bør gå frem for å lokalisere problemet??

 

På forhånd takk.

Link to post
Share on other sites

Holder nok en knapp jeg og på filtrenen....

 

Peil for vann, spørr på en bensinstasjon om du kan få en liten "dasj" peilepasta, (grønnpasta som smøres på en stang, stikkes nedi tank(ene) til buns blir pastaen lilla, så har du vann i tankene, har du vann har du og trolig f.eks litt dieseldyr,

 

Da tar du og tømmer tankene, skifter filtre, tapper av vannglass etc etc.

 

Gjør jobben skikkelig, behandle gjerne dieselen med f.eks autol/hammerdown el.l

 

(holder selv på med denn jobben nå, dritt jobb, men gu så godt og vite at nå er begge tankene gull rene, slangene til/fra er nye(De gamle var fra 1978) nye filtre etc etc.))

 

Da du guffet på har du muligens forskjøvet dritten i tankene slik at det er sugd opp i tilførselslangene.

 

På min båt utartet det seg slik at jeg ikke klarte og holde marsj turtall men måtte gå til lands på lavt turtall, åpnet tankene og ble overrasket over all dritten!

Link to post
Share on other sites

For første gang fikk jeg bruk for mitt medlemsskap i Redningselskapet. Takket være Odd Fellow II kom jeg meg trygt i havn.

 

Kort om hendelsen:

Kjørte i ca 45 min i 10-15 knop. Deretter skulle jeg skuffe på litt for å sjekke at alt fungerte som det skulle også ved høyere fart og turtall. Etter ca 10 min begynte motoren å fuske. Etter at jeg merket fuskingen, tok det ikke mer enn 15 sekunder før motoren stoppet.

 

Jeg forsøkte å lufte systemet og da fikk jeg startet motoren igjen, men den stoppet etter få sekunder. Jeg forsøkte igjen og da fikk jeg nesten startet.

Hyggelig å se at båten jeg har vært med å finansiere kommer til nytte. (Jeg er en Odd Fellow).

 

Det er vanskelig å si noe sikkert om dette her fra skrivebordet. Hvis jeg var ombord, ville jeg først ha sjekket at det er lufting til tanken, dvs. at det kommer inn luft når oljen går ut. Hvis det var i orden, ville jeg se om det har oppstått lekkasjer på sugesiden av brennoljepumpa slik at det kommer inn luft. Det kan også være så banale ting som at lenkeforbindelser har løsnet slik at pådraget nærmest står på null. Som sagt, vanskelig å diagnostisere når man ikke får prøve å starte selv. Hadde jeg kunnet gjøre det, skulle nok motoren ha kommet i gang med mindre noe er ødelagt.

Link to post
Share on other sites

Fødepumpen? - Dit er det vel fint lite som havner med ordentlig forfilter og motorens dieselfilter.

 

Jeg sjekket for artighets skyld fødepumpen på min AQAD31 etter 5 å i mitt eie. Silen var gullende ren. Etter lakken på skruene så det ikke ut som den hadde vært åpnet siden motoren var ny i 1986.

 

Tror nok mere på tette filter, dårlig lufting til tanken, koblinger/slanger som suger falsk luft eller lignende.

Link to post
Share on other sites

hvis alt med filtere tank er kontrolert så kan det godt vere silen i fødepumpen,eller dårlig fødepumpe, hadde det ploblemet på min 31 motor, den gikk greit uten stor belastning,men ved stor belastning jukset den,

Undersøkte med en motorguru og han påsto at selve hovedpumpen med lav belastning greide å suge selv fra tanken,

jeg byttet fødepumpen og alt bra :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...