Jump to content

Erfaringer med Doel-Fin?


Yafinn

Recommended Posts

Har vært mye på amerikanske båtfora. Der borte er det endel som synes slike finner er fantastiske greier (båten spretter opp i plan, osv.) mens andre skyr dem som pesten og sier at båten kan bli vinglete, at finnen bremser, osv. Clou'et er visst at motoren må monteres såpass høyt at slike finner kommer over vannet ved planefart. Mange anbefaler i stedet SmartTabs for å komme raskt i plan og for å stabilisere båten ved høy fart. Jeg har ikke forsøkt slike finner, men var veldig (!) fornøyd med Smart Tabs'en.

Link to post
Share on other sites

Har etpar kamerater som har bra erfaring med finner på skibsplast 14 og 15 der de hadde problemer med at båtene var trege å få i plan. Har hørrt om andre som ikke har vært like fornøyd. Så det avhenger nok av båten hvorvidt det funker bra eller ikke.

Har tenkt på Smart tabs selv, har så langt kun lest positive ting om disse.

http://www.nauticusinc.com/

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Hei

De der smart tabs så jo genialt ut.

Er det noen norsk forhandler?

Hvis du kjøper Ivar,så kom gjerne tilbake med erfaringer på disse.

Mvh beertrip

Sikkert flere forhandlere av smart tabs vil jeg tro, men er er i alle fall en.

Øst båtutstyr :smiley:

Aldri en dag uten båt.

Medlem KNBF. NSSR. Båten reg. i Skipsregisteret og Småbåtregisteret

Link to post
Share on other sites

Smart Tabs forhandles i Norge av Watski-forhandlerne, men kan også importeres fra USA. Ligger der borte på ca. 150-180 USD.

 

Jeg har hatt slike på en Ibiza 21 og den ble en helt annen og mer sympatisk båt å kjøre. Smart Tabs'en gjør faktisk alt det produsenten lover.

 

Det eneste man skal være obs på er at innfestingen øverst og nederst på sylindrene har en tendens til å ryke i vårt kjølige klima (låsepinner inne i festet knekker). Men, produsenten har en ny type fester på lager som de gjerne sender per post ved behov, og importøren (Telmo) bør vel også ha et lager av slike. Jeg fikk i alle fall super service fra produsenten når jeg hadde behov for det.

 

Om dere søker på forumet tll iboats.com, så finner dere hundrevis av fornøyde brukere. På webshopen til iboats selger de også slike tabs, og de har også såkalte "blemished sets" med kosmetiske feil som selges enda billigere.

 

(Bare for ordens skyld - jeg har ingenting med hverken produsent, importør eller forhandler å gjøre, jeg uttaler meg bare som en fornøyd bruker.)

Redigert av Stevens (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

Vurderer smart tabs nå på min Rana 530 med 50/60hk motor,men så er det valgets kval.

Skal jeg velge flapsen som er beregnet for 14til 16 fot (selv om båt er 17,5fot) som er 23X20cm BXD og er beregnet for 40 til 80 hk

ELLER: de som er beregnet for 17 til 24 fot (150 til 240hk) og er 30X23cm

Slik som bunnen er så er ikke denne helt rett,slik at 30cm flaps blir slik som tegnet m. rødt på skissen (flukter m. bunnen på en plass men ikke helt ut)

(23 cm flaps blir nesten helt perfekt)

Skal da flapsen monteres ytterst eller innerst slik som vist i skissen m rødt?

Bilde

Forresten,vil disse flapsene rette opp en "skeiv" båt (last i ene siden) ?

Mvh beertrip

Redigert av beertrip (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Beklager avsporingen Mortex

Prøvde en gang å montere slike "påhengshydrofoiler" (sea master G2 hydrofoil)på en gammel 50hk suzuki påmontert en 18 fots silver viking. Her opplevde vi ingen virkning av denne (annet enn bedre styring)

Men vet at andre har hatt god effekt av slike.

Grunnen til at jeg "husket" navnet på denne , er at jeg har et sett hengende som ikke er åpnet fra plasten ennå :cool:

Mvh beertrip

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...