Jump to content

Trenger hjelp til å montere Volvo Penta drev.


Bryant

Recommended Posts

Må krype til korset og be om noen råd før jeg ødelegger ryggen. Har et Volvo Penta SX drev (SX Cobra) som jeg for kort tid siden demonterte for bytte av belger og for smøring.

 

Men nå får jeg det ikke på igjen. Smører drivakselen rikelig inn med fett og dreier propellakselen mens jeg fører inn drevet. Men det stopper rett før festeboltene kommer inn hullene i drevet. Har slitt med dette i flere timer nå.

 

Forstår ikke helt hva jeg kan gjøre galt. Skal drevet stå i noen bestemt vinkel eller høyde? Skal drivknutene være i en spesiell stilling?

 

Har nettopp tatt det av så jeg tror ikke det skulle være noe problem med at motor har forskjøvet seg eller noe.

 

Noen tips?

Link to post
Share on other sites

Det er en dritt jobb å montere.

 

Sørg først å bygge opp under drevet slik at hektepinnen står i høyde med monteringshullene. Du skal ha en liten vinkel, gjerne over øverste kjørbare tilteposisjon. Så kommer drittjobben.

 

Ta høyre hånd på drivknuten og dra både den og hånde inn i belgen. DU må ha rett vinkel på drivknuten inn mot akslingen. Vri litt frem og tilbake til du treffer sporet. Når du endelig merker at du sitter i sporet press drevet inn med venstre hånd. Dette kan være en pirkejobb som kan ta fra 1-10 min avhengig av flaks og tolmodighet. Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Takk for innspill. Jeg kan skrive under på at det er en drittjobb. Jeg antar at du beskriver monteringen av ett 280 eller 290 drev hvor drivknuten skal inn på drivakselen som stikker ut av skjoldet.

 

På SX-drevet sitter drivakselen fast i drivknuten og selve drevet likt som Mercruiser alpha og bravodrevene. Slik som på øvre drevhus på bildet under:

 

Bilde

 

Akselen skal inn i skjoldet og må treffe akselhullet helt inne i motoren. Det er ikke sjans å få hånden inn i belgen sammen med drivknuten.

 

Jeg får bruke lørdagen på dette her :sad:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...