Jump to content

Brent lensepumpe (Rule 500 Automatic)


Skipper Worse

Recommended Posts

Jeg har aldri sett på maken. Min trofaste Rule 500 Automatic avgikk ved en brå og tydeligvis voldelig død i går. Den er brent, ikke bare litt, men så kraftig at plasten er deformert og det er til og med hull tvers igjennom. Den lukter elektrisk brent, også ... alle som har Märklin modelltog er godt kjent med lukten. :wink:

 

 

 

Er det noen som har en ide om hva dette kan skyldes? Man liker jo ikke å ha den slags problemstillinger gående. For ordens skyld: Det var intet annet elektrisk i nærheten av pumpen. Sikringen var like hel. Ingenting annet elektrisk er ødelagt om bord, alt funker som det skal.

 

 

 

Slik så det ut:

 

 

 

Bilde

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Her ser det ut som om elektronikken/motor har kortsluttet, denne pumpen har jo en elektronisk del som sørger for at den sjekker etter vann ved å kaste impelleren rundt hvert 5 ? minutt. Kan det være at din pumpe har registrert "vann" som egentlig har vært noe "rusk" som har holdt impelleren igjen mens motoren har gått?

Har (hadde) tilsvarende pumpe hvor akselen kjennes ut til å ha kjørt seg skeiv, må ha kommet noe mellom maskene på silen. Den var ikke brent slik som din.

 

Mvh,

Carmencita.

Link to post
Share on other sites

Har opp gjennom årene opplevd tilsvarende på noen pumper. Tror nok det er en av ulempene med denslags pumper. Shit happends...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg har maken pumpe som jeg kjøpte i 2003. den fungerte fint frem til ifjor.

Da ville den ikke stoppe. :sad:

Jeg monterte en flottørbryter, men er ikke fornøyd fordi den krever mye

høyere vannstand før den begynner å pumpe.

Ifjor kostet billigste nye pumpe jeg fant 700,-!!

I èn forretning jeg ringte til sa de at det ofte hendte at elektronikken gikk istykker

hvis det var olje i vannet.

Nå er dette en trebåt og noe av impregneringsoljen sees på vannet rett etter

sjøsetting...

Iår var jeg innom en båtforretning og de skulle ha 890,- for pumpen. :nonod:

Jeg satt akkurat med planer om bestilling fra boatfix som selger den for $51,75.

Vurderer å kjøpe, men nå er jeg ikke sikker lenger. :confused:

Link to post
Share on other sites

Det var ikke rusk i den overhodet. Men givetvis har den vel pumpet en liter diesel eller hundre ... :rolleyes: ... jeg synes i grunnen ikke at det er bryet verd å lense, med mindre man kan fortelle omverdenen om det, pr. et passe stort oljeflak ... :lol:

 

Min selger/pusher -- Gillow&Telle -- har selvsagt lovet meg penga tilbake mot innlevering av vraket; da jeg kjøpte ny i morges. Det er selvsagt bra (skulle bare mangle) men jeg har fortsatt et brennende ønske om å vite HVORFOR. Jeg liker ikke at ting gå i stykker uten at jeg har bevirket det selv. :smash:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Ut fra fotoet ser det ut som om det er pumpemotoren som blitt het for pannen. Det runde hull ser mest ut som om det er akslingen som har laget det. Jeg ville tro at denne pumpen har gått tørr, og altså pumpet luft over noen tid.

 

Men hvorfor? Hvis den er av typen som starter av seg selv med jevne mellomrom for å "lukte" etter noe å pumpe på, så er det sannsynligvis elektronikken som skal stoppe den igjen som har sviktet. Forstår at du ikke har nivåbryter som starter/stopper den, ellers ville jeg pekt på den som hjemmehørende i tiltaleboksen.

 

Få G&T (Gillow & Telle) til å åpne den og sjekke, mens du slapper av med en G&T (Gin & Tonic) selv.

 

Mvh,

Kjell

Redigert av LA3939 (see edit history)

LA3939 har endret brukernavn

Link to post
Share on other sites

Det var ikke rusk i den overhodet. Men givetvis har den vel pumpet en liter diesel eller hundre ... :rolleyes: ... jeg synes i grunnen ikke at det er bryet verd å lense, med mindre man kan fortelle omverdenen om det, pr. et passe stort oljeflak ... :lol:

 

Min selger/pusher -- Gillow&Telle -- har selvsagt lovet meg penga tilbake mot innlevering av vraket; da jeg kjøpte ny i morges. Det er selvsagt bra (skulle bare mangle) men jeg har fortsatt et brennende ønske om å vite HVORFOR. Jeg liker ikke at ting gå i stykker uten at jeg har bevirket det selv. :smash:

Er det mulig at pumpa har gått uten å stå i vann? Da kan slikt skje. En pumpe som ikke kjøles av vann kan smelte. Nivåfølere er ingen ufeilbarlig teknologi...

Link to post
Share on other sites

Tviler på det ... det er ikke all verdens Ampere som rennergjennom når den går uten motstand. Det er vel heller major component malfunction i elektronikken, antakelig. Liker ikke helt tanken på at det kan bli så hett sånn helt uten grunn. Hvis det er noe jeg har gjort for å terge opp denne sinte rakkeren, så vil jeg helst vite det, så den ikke går amok en eller annen gang og overtenenr fartøiet, mens jeg sover ut cognac-rusen. :eek:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Nja, hvis dette er en pumpe som ikke må gå tørr, så er den avhengig av kjøling fra den væske den enn måtte være satt til å skyve på. Over lang tid uten kjøling kan nok varmgangen bli stor nok.

 

Tror i grunnen jeg er glad for at min ligger i et lite bad av vann nede i den dyyyype kjøl. Er ikke samme typen, men dog.

 

Mvh,

Kjell

LA3939 har endret brukernavn

Link to post
Share on other sites

Forbannade greier egentlig, jeg hadde vennet meg til denne pumpen i den forstand at så lenge den gikk sin lille test-runde en gang i blant så sov jeg godt. Ville ha våknet på momangen om den enten pumpet hele tiden/lenge eller ikke i det hele tatt. Heretter må jeg vel ligge og lytte etter piping fra røkvarsleren samtidig ... :sad:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Kjøp deg en med nivåbryter så slipper den å starte for å sjekke om det er vann.

 

Jeg har en manuelt koblet Rule og en koblet til automatikk (nivåbryter), men som også kan kjøres manuelt.

 

En annen ting: var du ute å prøvde en Princess 48 i går Worse. :wink:

 

Et par kamerater var i Bergen og prøvekjørte en båt. Ved Bryggen lå det noen større båter bl.a. en P 48. Den skulle forlate havnen, og det ble et skue av de sjeldne iflg dem. Vedkommende var ivrig baugthrusterbruker og snudde baugen rundt mens akterenden fikk meget god kontakt med brygga. Deretter holdt han på å ta med seg en P V42 som lå og ventet på plass. Det var kun eieren av V42 sin raske reaksjon og hans fulle pådrag akterover som forhindret kollisjon.

P48-eieren (eller var det deg :lol: ) forsatte ved å gi godt på og kjøre alt for fort utover.

Link to post
Share on other sites

Jeg har rikelig med lensepumper med niveaubrytere, men denne 500'en tar "siste resten" og slik skal jeg ha det. :smash:

 

Jeg VAR faktisk i Bergen i går -- tro det eller ei -- rundt midnatt. Men i min egen båt. Det skal litt til å få meg til å ta kommandoen over en Princess. Ikke fordi det er noe galt med båtene, mer fordi man da straks blir idiotforklart. :lol:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Jeg har rikelig med lensepumper med niveaubrytere, men denne 500'en tar "siste resten" og slik skal jeg ha det. :smash:

 

Jeg VAR faktisk i Bergen i går -- tro det eller ei -- rundt midnatt. Men i min egen båt. Det skal litt til å få meg til å ta kommandoen over en Princess. Ikke fordi det er noe galt med båtene, mer fordi man da straks blir idiotforklart. :lol:

Tenkte vel det :lol:

 

Dette var på lyse dagen da.

 

En annen ting, hvor kommer dette vannet fra da - det som du skal ha vekk??

 

Hos meg er det helt tørt :wink:

Link to post
Share on other sites

Vannet? En lille lekkasje i et rør mellom pumpe og aftercooler. Skal skifte enten hele røret eller muligens bare tappekranen som lekker. Dessuten vannpumpen på BB. Har bestilt ny fra Drevia. Sikkert litt fra pakkboksene i tillegg. Skal pakke dem om i løpet av sommeren. No sweat, ingen dramatikk; verst er det med skimmeret av diesel hver gang pumpen spytter ut en milliliter ... :rolleyes:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Dråper? En halv flaske, kanskje ... :lol: Har stående en egen flaske med fortynnet Zalo til dette bruk; men det nærmer seg vel etter hvert en rengjøring nede i dypet. Jeg hadde en lekkasje fra mannlokket på SB tank, men den er ordnet nå, så da ligger det vel til rette for å gjøre litt rent. Man får se. Man skal jo ha tid til det, også.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Forslag til forklaring på svidd pumpe:

Kanskje hun i butikken som jeg snakket med (se innlegg over) hadde rett

og at det er oljen som ødelegger pumpene.

I og med at den ikke vil stoppe lenger kan det jo være at lageret går

tyngre og tyngre pga. at oljerester pakker seg og at automatikken da slår ut?

(synes ikke den pumper like godt lenger heller)

Hvis den da går i lengre tid uten vann, men med belastningen fra et

tregt lager, kan den kanskje overopphetes? :confused:

Ble anbefalt å bruke oljesugepute, men i mitt tilfelle er det rå linolje

som kommer i vannet over lengre tid. Særlig ifjor da jeg var sent ute med oljingen før

sjøsetting...

Tror, men er ikke sikker på, at det var Maritim jeg snakket med.

Pumpe av denne type vil jo også være ekstra utsatt for oljesøl da den pumper til

siste dråpe og oljen ligger på overflaten.

Bare et forslag.

Link to post
Share on other sites

Paxo, denne pumpen fungerte helt prima frem til et par timer før jeg oppdaget hullet i den. Og selv med hullet gikk den, men bare så vidt. Så jeg har ingen tro på at den ikke tåler olje/diesel. Og det må den rimeligvis tåle, ut fra det bruk den er tiltenkt. Noe annet ville være vanvittig.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

hadde en eksakt maken dvs samme resultat - samme pumpe.

 

det var noe dieselsøl i vannet den lenset - over en lengre periode men jeg fant en lang fiber fra de billigpresenningene som går i oppløsning snurret rundt selve "impelleren" så jeg antok at dette var årsaken men dieselen kan vel heller ikke utelukkes da?

Link to post
Share on other sites

  • 10 år senere...

Jeg blir smått sinnsyk av tilsvarende pumpe som starter for å sjekke etter vann i eninga.... Er det mulig å skru av den funksjonen slik at den kun pumper når nivåbryteren slår inn?

 

RSL

(som har konvertert til Trawler etter mange å i seilbåt. Jeg har 4 slike pumper som spinner tørt støtt og stadig)

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...