Jump to content

Trenger råd / behandling av ny bord plate i Teak

A320

Recommended Posts

• 2 måneder senere...

Har laget en del teak detaljer inne blandt annet teak bord som er behandlet.

Har prøvd en del forskjellig, men en kombinasjon med Owatrol D1 olje og ravilakk er for meg den beste løsningen.

Etter et par lag med olje (tørk av overskytende olje), legg så på en blanding av 50% white sprit og Ravilakk, og fortsett så med ren ravilakk. (etter andre lag må det pusses lett og renses med rød sprit). 4-5 lag med ravilakk på toppen gir en gyllen, blank og pen og ikke minst slitesterk overflate.

mvh

Tommy J.

Bare lakk har jeg brukt. (Epifanes). Ble bra det, men begynn med en matt lakk og avslutt med blank. Puss mellom hvert strøk.

Jeg mener å ha hørt at man helst skal gjøre det motsatt, blank lakk på de første strøkene for så å avslutte med halvblank eller matt om man ønsker en slik finish. Dette fordi mange matte strøk oppå hverandre kan gjøre lakken litt slørete/uklar. Noen som har erfaring med dette?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Normal fremgangsmåte er å begynne med blank lakk, dette fordi halvblank og matt lakk er blank lakk tilsatt matteringsmiddel, og dette matteringsmidlet kan misvarge gi et svakt grålig skjær på treverket. Skal du lakke bordet med f eks epifanes lakk. Legg da mange strøk med blank lakk hvor du tynner det første mye, 2. strøk litt mindre osv. (Oppskriften på dette står på boksen) ønkser du så en matt overflate legger du en matt lakk på tilslutt.

Har selv nettop laget et nytt teak bord, dette har jeg kun behandlet med Owatrol D1. Ønsker du en blank overflate, legg mange strøk D1 og så Owtarol Edelolje på toppen - da blir det så fint så...

En fin silkematt finish får du med å bare bruke D1, men da må man regne med å olje hvert år.

Nordstar

Normal fremgangsmåte er å begynne med blank lakk, dette fordi halvblank og matt lakk er blank lakk tilsatt matteringsmiddel, og dette matteringsmidlet kan misvarge gi et svakt grålig skjær på treverket.

Stemmer nok som du sier, jeg har nok byttet om på rekkefølgen. Bruker stort sett bare olje så er en stund siden sist.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...