Jump to content

El. start på Yamaha 25hk 1986


AndersH

Recommended Posts

Jeg har kjøpt meg en brukt Yamaha 25hk 1986 modell, UTEN el. start. Jeg kunne tenkt meg å hatt el.start på den og har bra peiling på elektro. Er det bare en startmotor med "meknisk" innslag som går mot tennene på svinghjulet, eller er det mere avansert (magnetisk innslag osv)? Jeg kan bare beholde choke og slikt manuelt.

 

Ser for meg å kjøpe en starter brukt og bare ha den på en egen bryter (evt. innom rele om den trekker mye strøm) på konsollet mitt. Er det så enkelt?

 

Dersom ja - er det noen som kjenner til et sted hvor de har mye slike deler og som kanskje kan ha en slik brukt?

 

Propellen som stod på motoren virker veldig slitt på meg. Den har knapt lakk igjen og har veldig "ru" overflate. I tillegg til ujevne og tykke kanter ytterst. Har dette mye å si for turtall/fart? Noen tips til butikk i Norge som har rimelige uorignale nye propeller?

 

Takker så mye for tips!:-)

 

Mvh

Anders Hauge

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

 

Link to post
Share on other sites

Har ikke så voldsomt peiling på startere , men mener den har vanlig mekanisk inngrep.

Du må vel også ha likeretter/regulator så du får lading på batteriet, tror ikke det er std på modellen med man. start

(Forresten , Rele er et must , ville ikke kjørt det uten...!)

 

Propell, sjekk maritim.no

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Båten jeg har er ikke selvlensende så jeg har forlengst batteri og laderegulator for å kunne ha en elektrisk lensepumpe med nivåautomatikk.

 

Tips om hvem som kan ha noe slikt, og om den er noenlunde enkel å montere?

 

Anders Hauge

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

 

Link to post
Share on other sites

Starter til utenbords motoren har som regel et benedix drev ( innslaget skrur seg opp i startkransen på svinghjulet når motoren får strøm )

Ligger et bilde som kan forklare endel her ( annen motor men ...)

 

Det elektriske er veldig enkelt :

 

En grov ( 16mm2 ( eller grøvre)) sort ledning ifra batteriet sin (-) pol kobles direkt til motorens chassis .

En grov ( like tykk ) rød ledning kobles ifra batteriets (+) pol kobles til et innslags rele (18-5807 eller lignende ) , en annen rød ledning kobles videre ifra relet til start motoren.

 

De fleste innslags releer har 2 tilkoblinger for styring av innslaget ( en til jord og en til startbryter ),

 

 

Arne Kjetil

Redigert av Droll (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...