Jump to content

Mercruiser D-Tronic 300HK 2000mod


deep diver

Recommended Posts

  • 2 måneder senere...

veiva på min -98 D-tronic 250 knakk etter 700 timer, men vet jo ikke om det er en vanlig feil da..... :sad:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

ER dette en 6'er eller V8???

Det er en V8 for 6'ern fantes ikke i 300 hk-versjon i år 2000. Den kom som 2002-modell :cool:

 

V8'ern er en Navistar Diesel som altså er noe amerikanske burgergreier på 7,3 liter mens rekkesekserne er VM Motori italienske spaghettimotorer på 4,2 liter :lol:

 

V8'ern i D-tronic versjon har forøvrig en slags common-rail innsprøytning som 6'ern ikke har, selv om begge har elektronisk styrt dieselpumpe.

Utrolig lite effekt som er tatt ut av V8'ern i forhold til volumet på 7,3 liter, for turtallsområdet er ca. det samme som på 6'ern.

 

6'ern kom som D-tronic 250 hk i 1997 mens V8'ern kom som D-tronic 300 hk i 1998.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

QUOTE

V8'ern er en Navistar Diesel

 

 

Produsert av Maxion Motores i Brazil.

Altså ingen amerikansk burgersak da, men en brasiliansk sambasak...

 

Hadde man fått velge fritt hadde det nok blitt en marinisert BMW eller Audi V8-diesel hvis det gikk an å få til noe slikt. Den burde dra snerken av kakaoen iallefall :lol: Audis 4,2 liter yter 326 hk og 650 Nm som standard :smiley:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Ja nettopp.. har jo lest om det der. BMW's eminente 3-liters rekkesekser i Yanmar-versjon med Bravo 3X drev. Hmm. nå angrer jeg nesten at jeg kjøpte ny MC i fjor (en BMW av alle ting, isteden for å prioritere å fikse båtmotoren), kunne ha spart pengene og kjøpt denne Yanmaren isteden, og solgt D-tronicen etter rep. 150 kg lettere.. men nytt Bravo 3X drev har jeg jo allerede. Kunne vel kjøpt motoren uten drev kanskje... grrr der var den nattesøvnen :smash::yesnod:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Pussig forresten at Yanmar 6LPA-serien og Mercruiser/VM 4,2 literen har eksakt samme slaglenge og boring..... (nå er jeg utenfor trådens emne kanskje :nono: )

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

man kan ikke bare switche høytytende diesel (eller bensin for den saks skyld) båt - bilmotorer uten vidre - de er "tunet" helt forskjellig og har helt forskjellige egenskaper.

 

om softdisken står meg bi forsøkte volvo å sette en "vellykket" marinediesel i lastebiler en gang - med svært dårlig resultat = totalt mislykket.

kilde: båtmagasinet i forbindelse med intro av nye dieseler noen år tilbake.

 

bmw - antagelig VM motorene var/er jo berømte for sprukne topplokk og nå også brukne veivaksler....

 

lurer forøvrig hva det vil koste hvis det sprekker mellom ventilsetene i "toppen" på Steyrmotorene pga en uskyldig "varmkjøring" takket være skitt i sjøen.....

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hadde man fått velge fritt hadde det nok blitt en marinisert BMW eller Audi V8-diesel hvis det gikk an å få til noe slikt. Den burde dra snerken av kakaoen iallefall :lol: Audis 4,2 liter yter 326 hk og 650 Nm som standard :smiley:

D-tronicen har vel et dreiemoment rundt 900Nm...

 

I vår Viking (ca 4 tonn) står denne motoren med Bravo III X. Denne installasjonen har utvendig overrisling av kjølevann på toppen av drevet. Dette fungerer meget bra mht å holde lav driftstemperatur i drevets topp..

Redigert av Ole-Jacob (see edit history)
Link to post
Share on other sites

D-tronicen har vel et dreiemoment rundt 900Nm...

 

I vår Viking (ca 4 tonn) står denne motoren med Bravo III X. Denne installasjonen har utvendig overrisling av kjølevann på toppen av drevet. Dette fungerer meget bra mht å holde lav driftstemperatur i drevets topp..

Men 900 Nm er vel nesten for mye av det gode for drevet, og nå er det jo hestekreftene som gir farten.

I det tenkte eksemplet med Audis 4,2 liter V8-diesel trengs det jo bare en liten chiptuning for å øke effekten til 370 hk og momentet til 735 Nm. Og vektforskjellen mellom D-tronic 7,3 literen og denne ville jo være ganske markant, samt støy og forbruk.

 

Min -98 D-tronic 4,2 har 250 hk/550 Nm på veiva. Samme motoren leveres jo nå i "fabrikkchippet" 320 hk utgave med 650 Nm, altså cirka det samme som Audi's V8 har som standard. Men med den nye teknologien ligger det jo en vesentlig chip-reserve i Audis motor da... (om den nå satt i en båt) :smiley:

 

Men selv med disse momentene rundt 600 Nm manes det jo til forsiktighet når det gjelder gasspådrag fra dorgefart... Jeg trodde det var langvarig slit med høy belastning/temperatur som tok knekken på drevene og ikke den korte belastningen de få sekundene til man er oppe i plan ???

 

Skal forøvrig bestille Simrek Halo drevkjøler til mitt nye Bravo III X-drev. Får det vel rimeligst fra www.drev.se ? Har bare kjørt 50 timer med drevet og vil ikke kjøre mere uten drevkjøling. Spesiellt ikke siden jeg hadde tenkte å chippe motoren til 300 hk :cheers:

 

Tenker med gru på den gangen jeg skulle dra på tur og hadde full tank og 9 eller 10 voksne menn ombord. Måtte ha gassen i bånn for å holde den oppe i plan, men fikk allikevel bare 3100-3200 o/min. Etter 10 minutter på den måten ga jeg opp hele turen (iallefall i planingsfart), og det tror jeg drevet satte pris på :smiley:

At veiva knakk senere da jeg var på langtur alene i båten er jo en annen historie :sad:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...