deep diver Startet 26.Mai.2006 Del på Facebook Startet 26.Mai.2006 Hei, jeg vurderer å kjøpe båt med Mercruiser D-Tronic 300HK 2000mod motor. Er det noen som har erfaring/synspunkter på denne motoren. Motoren er gått ca 800 timer. Hva må man forvente av vedlikehold ++ Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 14.August.2006 Del på Facebook Svart 14.August.2006 veiva på min -98 D-tronic 250 knakk etter 700 timer, men vet jo ikke om det er en vanlig feil da..... Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Barsk IV Svart 14.August.2006 Del på Facebook Svart 14.August.2006 220 hesteren (også 4,2 liter m/6 sylindre) til svigerfar totalhaverte også på 7-800 timer.... Vet ikke akkurat hva det var men det ville koste 100-120` å reparere hos Olafsen på Sjølyst. Mvh. Barsk II Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Birchwood 320 Svart 14.August.2006 Del på Facebook Svart 14.August.2006 ER dette en 6'er eller V8??? Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 18.August.2006 Del på Facebook Svart 18.August.2006 (redigert) ER dette en 6'er eller V8??? Det er en V8 for 6'ern fantes ikke i 300 hk-versjon i år 2000. Den kom som 2002-modell V8'ern er en Navistar Diesel som altså er noe amerikanske burgergreier på 7,3 liter mens rekkesekserne er VM Motori italienske spaghettimotorer på 4,2 liter V8'ern i D-tronic versjon har forøvrig en slags common-rail innsprøytning som 6'ern ikke har, selv om begge har elektronisk styrt dieselpumpe. Utrolig lite effekt som er tatt ut av V8'ern i forhold til volumet på 7,3 liter, for turtallsområdet er ca. det samme som på 6'ern. 6'ern kom som D-tronic 250 hk i 1997 mens V8'ern kom som D-tronic 300 hk i 1998. Redigert 18.August.2006 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipper Worse Svart 18.August.2006 Del på Facebook Svart 18.August.2006 V8'ern er en Navistar Diesel Produsert av Maxion Motores i Brazil. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post Share on other sites More sharing options...
arild Svart 18.August.2006 Del på Facebook Svart 18.August.2006 Hei, jeg vurderer å kjøpe båt med Mercruiser D-Tronic 300HK 2000mod motor. Er det noen som har erfaring/synspunkter på denne motoren. Motoren er gått ca 800 timer. Hva må man forvente av vedlikehold ++En som ikke har gode erfaringer her https://baatplassen.no/i/index.php?s=&s...st&p=268818 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipper Worse Svart 18.August.2006 Del på Facebook Svart 18.August.2006 En meget traumatisk affære. Rett nok en rekke-sekser på 7,8 liter, men samme produsent i Brazil ... Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 18.August.2006 Del på Facebook Svart 18.August.2006 (redigert) QUOTE V8'ern er en Navistar Diesel Produsert av Maxion Motores i Brazil. Altså ingen amerikansk burgersak da, men en brasiliansk sambasak... Hadde man fått velge fritt hadde det nok blitt en marinisert BMW eller Audi V8-diesel hvis det gikk an å få til noe slikt. Den burde dra snerken av kakaoen iallefall Audis 4,2 liter yter 326 hk og 650 Nm som standard Redigert 18.August.2006 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipper Worse Svart 18.August.2006 Del på Facebook Svart 18.August.2006 marinisert BMW Noe sånt som dette, kanskje: http://www.yanmarmarine.com/products/product_by.php Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 18.August.2006 Del på Facebook Svart 18.August.2006 Noe sånt som dette, kanskje: http://www.yanmarmarine.com/products/product_by.php Ja nettopp.. har jo lest om det der. BMW's eminente 3-liters rekkesekser i Yanmar-versjon med Bravo 3X drev. Hmm. nå angrer jeg nesten at jeg kjøpte ny MC i fjor (en BMW av alle ting, isteden for å prioritere å fikse båtmotoren), kunne ha spart pengene og kjøpt denne Yanmaren isteden, og solgt D-tronicen etter rep. 150 kg lettere.. men nytt Bravo 3X drev har jeg jo allerede. Kunne vel kjøpt motoren uten drev kanskje... grrr der var den nattesøvnen Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 18.August.2006 Del på Facebook Svart 18.August.2006 Pussig forresten at Yanmar 6LPA-serien og Mercruiser/VM 4,2 literen har eksakt samme slaglenge og boring..... (nå er jeg utenfor trådens emne kanskje :nono: ) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
slettet Svart 19.August.2006 Del på Facebook Svart 19.August.2006 (redigert) man kan ikke bare switche høytytende diesel (eller bensin for den saks skyld) båt - bilmotorer uten vidre - de er "tunet" helt forskjellig og har helt forskjellige egenskaper. om softdisken står meg bi forsøkte volvo å sette en "vellykket" marinediesel i lastebiler en gang - med svært dårlig resultat = totalt mislykket. kilde: båtmagasinet i forbindelse med intro av nye dieseler noen år tilbake. bmw - antagelig VM motorene var/er jo berømte for sprukne topplokk og nå også brukne veivaksler.... lurer forøvrig hva det vil koste hvis det sprekker mellom ventilsetene i "toppen" på Steyrmotorene pga en uskyldig "varmkjøring" takket være skitt i sjøen..... Redigert 19.August.2006 av The Scrutinizer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ole-Jacob Svart 19.August.2006 Del på Facebook Svart 19.August.2006 (redigert) Hadde man fått velge fritt hadde det nok blitt en marinisert BMW eller Audi V8-diesel hvis det gikk an å få til noe slikt. Den burde dra snerken av kakaoen iallefall Audis 4,2 liter yter 326 hk og 650 Nm som standard D-tronicen har vel et dreiemoment rundt 900Nm... I vår Viking (ca 4 tonn) står denne motoren med Bravo III X. Denne installasjonen har utvendig overrisling av kjølevann på toppen av drevet. Dette fungerer meget bra mht å holde lav driftstemperatur i drevets topp.. Redigert 19.August.2006 av Ole-Jacob (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 19.August.2006 Del på Facebook Svart 19.August.2006 (redigert) D-tronicen har vel et dreiemoment rundt 900Nm... I vår Viking (ca 4 tonn) står denne motoren med Bravo III X. Denne installasjonen har utvendig overrisling av kjølevann på toppen av drevet. Dette fungerer meget bra mht å holde lav driftstemperatur i drevets topp.. Men 900 Nm er vel nesten for mye av det gode for drevet, og nå er det jo hestekreftene som gir farten. I det tenkte eksemplet med Audis 4,2 liter V8-diesel trengs det jo bare en liten chiptuning for å øke effekten til 370 hk og momentet til 735 Nm. Og vektforskjellen mellom D-tronic 7,3 literen og denne ville jo være ganske markant, samt støy og forbruk. Min -98 D-tronic 4,2 har 250 hk/550 Nm på veiva. Samme motoren leveres jo nå i "fabrikkchippet" 320 hk utgave med 650 Nm, altså cirka det samme som Audi's V8 har som standard. Men med den nye teknologien ligger det jo en vesentlig chip-reserve i Audis motor da... (om den nå satt i en båt) Men selv med disse momentene rundt 600 Nm manes det jo til forsiktighet når det gjelder gasspådrag fra dorgefart... Jeg trodde det var langvarig slit med høy belastning/temperatur som tok knekken på drevene og ikke den korte belastningen de få sekundene til man er oppe i plan ??? Skal forøvrig bestille Simrek Halo drevkjøler til mitt nye Bravo III X-drev. Får det vel rimeligst fra www.drev.se ? Har bare kjørt 50 timer med drevet og vil ikke kjøre mere uten drevkjøling. Spesiellt ikke siden jeg hadde tenkte å chippe motoren til 300 hk Tenker med gru på den gangen jeg skulle dra på tur og hadde full tank og 9 eller 10 voksne menn ombord. Måtte ha gassen i bånn for å holde den oppe i plan, men fikk allikevel bare 3100-3200 o/min. Etter 10 minutter på den måten ga jeg opp hele turen (iallefall i planingsfart), og det tror jeg drevet satte pris på At veiva knakk senere da jeg var på langtur alene i båten er jo en annen historie Redigert 19.August.2006 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.