Jump to content

Koble batterilader, hvilken kabeltykkelse bør jeg bruke?


SRA

Recommended Posts

Spørs hva den er beregnet for. Jeg har montert min (Mobitronic) inne i et skap inni båten, da den ikke er beregnet for montering i motorrom. Brukte 10 kvadrat kabel, ca 1,5 m. lengde. Dette er en 30A lader.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Har ikke bilde av den, men den er da virkelig oppgitt til 30A. Etter hva jeg har sett så blir ikke denne modellen importert til Norge. Den stod originalmontert i en Bavaria 42 som ble importert til Norge for et år eller to siden. Men da eieren var av den opfatning at han ikke ville ha ting ombord som ikke ble brukt (regattaseiler?) så fikk jeg kjøpe denne av ham. Så sånn er den historien...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Svart (redigert)

fikk ikke helt svar på det jeg lurte på eller spurte klønete.

 

å sette batterilader ved siden av batteri, er det ok eller lite lurt?

 

Tenker da på om batteriene gasser som kan antennes av lader?? muligt dette bare er unødig tanketull fra min side men spørr nå alikavell.

Redigert av SRA (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis ikke laderen er tett/sprutsikker så bør den ikke plasseres ved batteriene. Min er som sagt montert i et skap i salongen, med ledninger gjennom skottet til motorrommet der batteriene er plassert. Alt i henhold til monteringsanvisningen. Så det kommer an på hvilken lader du har.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Med et par meter avstand til batteriet, er 6 kvadratmillimeter kabeltykkelse helt ok.

Ville ikke montert laderen ved siden av batteribanken. Den blir ganske varm, så hvis det er trangt og dårlig lufting, er det ingen god ide.

 

Laderen er heller ikke sikret mot gnister, så med litt knallgass rett ved er det også en dårlig ide med lader så nærme batteriet.

 

Så skal monteringsstedet værer greit tilgjengelig. Selv om laderen sikkert er både kortslutningssikker og polvendingssikker, har den antagelig en sikring som du før eller siden må regne med å skifte.

 

Kanskje et monteringssted like i nærheten av hovedbryteren er tingen? Koble ledningene direkte til batterisiden av hovedbryteren for forbruk og la batterikablene lede strømmen videre til batteribanken. da får du ikke ladet startbatteriet ditt uten å ha på hovedbryteren, men den store fordelen er at du kan lade forbrukswbanken med hovedbryteren av. Og hovedbryteren av er jo det du gjerne ønsker når du forlater båten.

 

Dessverre finnes en regel som sier at kun lensepumpe og vhf kan kobles direkte til batteribanken. Det kunne sikkert også stått lader der, men tilfeldigvis gjør det ikke det.

 

Den regelen bryter jeg av sikkerhetsmessige grunner. Ikke talom at jeg vil gå fra båten med hovedbryteren påslått.

 

Lotus

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

Løfter denne igjenn!

Har samme problem som oppe i tråden... amerikansk tabell.

Det står i tabellen at den er for max 2% voltage loss. men ikkje ved hvilken volt dette er tenkt. Om eg forstår riktig då...

Kva er akseptabelt spenningstap for ein lader? Eg får ikkje brukt kabel-kalkulatoren på BP uten det tallet.

Laderen er 50A

 

Eg trur det blir ca 1,5m mellom batteri og lader, men kanskje lenger om det går fint.

Eg veit ikkje kor lang ledning det er på temperatursensoren.

:flag_bp:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

2% spenningsfall må vel være i f.h.t. ladespenningen som er maks ca 14,5 volt på et 12 volt anlegg. Spenningsfallet blir da ca 0,3 volt (v/50A), og da bør 10 mm2 kabel være et minimum. Spenningsfallet blir jo mindre etter hvert som batteriet lades opp (og strømmen avtar). Blir avstanden mellom batteri og lader lenger enn 1,5 m, bør du gå opp til 16 mm2.

Redigert av Zach (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Trur eg forstår det skjemaet som følger laderen nå.... :smiley:

maximum one-way distance (feet) for 2% voltage loss, og så står det fleire eksempel: 2,2feet-5,26mm2, 3,6feet-8,37mm2, 5,5feet-13,3mm2, 9feet-21,2mm2, 14,5feet-33,6mm2.

 

Så om eg skal ha 1,5m , så blir det 4,5fot(ca)- og då er det rettast å runde opp til 5,5feet og 13,3mm2( som då sikkert må rundes oppp til 16mm2) Takker Zach ! :thumbsup:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

0,0164 x I (strøm) x L (lengde kabel) / # (leningskvadrat = spenningsfall

 

Med en avstand mellom batteri og lader på 1,5 meter blir lengden på pluss og minus totalt 3 meter, og med en 50 apere lader og 10 kvadrat kabel blir regnestykket slik.

0,0164 x 50 x 3 / 10 =0,246 Volt spenningsfall.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

har en 60 amp lader stående ved siden av agm battbank, ladekab er ca 50 cm og 10mm2, ikke noe spenninstap, men hadde kab vært 1m måtte jeg hatt 16mm2 kab. Med korte kabler kan man gå ned på tverrsnittet. Tenk bare på feks en flatsikring på 250 amp, den metallbiten inne i sikringen er veldig spinkel kanskje bare 1mm2 , men pga kort lengde på denne er det ikke spenningstap.

Link to post
Share on other sites

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Det gjorde jeg til min 50Amp lader. Ca. 1 meter strekk. Genialt!

 

Bare vær obs på at noen av de billigste startkablene har skrekkelig dårlig isolasjon.

Da tenker jeg ikke elektrisk, men rent mekanisk. Isolasjonen påvirkes tilsynelatende både av luft og fuktighet, for ikke å snakke om oljesøl - og den smuldrer opp i løpet av "no time"!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...