Whistler Startet 27.Mai.2006 Del på Facebook Startet 27.Mai.2006 Voltmeterinstrumentet i dashbordet har tatt kvelden. (type US Marine, sannsynligvis et Faria OEM instrument) Jeg har hatt panelet av og målt på boltene som ledningene er koblet til (altså etter kontaktpunktene) og finner at det går strøm til instrumentet og at dynamoen virker, så det er ikke snakk om korrosjon, dårlige ledninger eller annen kontaktfeil. Spørsmålet er: Går det an å åpne instrumentet og sjekke innmaten for kontaktbrudd og korrosjon, og reparere? Eller er det bare å krype til korset og kjøpe nytt? Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Netthandel Svart 27.Mai.2006 Del på Facebook Svart 27.Mai.2006 Det går jo alltids an å åpne et slikt instrument. Er det digitalt eller analogt? Analogt vil jeg tro bruker en elektromagnet, samt en fysisk motstand (fjær?) - Vær da forsiktig med det mekaniske. Sjekk ledninger, evt sikringer etc. Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 27.Mai.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mai.2006 Instrumentet er analogt. Får prøve å åpne det ved neste anledning. Et nytt koster ikke all verden, men hvor skaffer man ett med lett solbleket skive i børstet aluiminium . Derfor ønsket om å reparere. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Netthandel Svart 27.Mai.2006 Del på Facebook Svart 27.Mai.2006 Jeg gir meg nesten alltid i kast med reparasjon før jeg kjøper nytt. Så har jeg i alle fall prøvd, og lært noe. Stort sett blir det reparert... :-) Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 27.Mai.2006 Del på Facebook Svart 27.Mai.2006 Hvis instrumentet er ødelagt før du åpner det så blir det ikke mer ødelagt. Det kan jo hende at du er heldig å får fikset det. Jeg har et olympys digital camera som jeg var hos fotograf med å han anbefalte å glemme hele cameraet. Det ble tatt fra hverandre på kjøkkenbordet, autofokusen fikset, og satt sammen igjen. Virker fortsatt. Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 27.Mai.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mai.2006 Kanskje det bare trenger en form for kalibrering? Noen som vet om det er justeringsmuligheter på innsiden? Jeg kan aldri huske å ha sett nåla over 13 V, men jeg målte 14,4 på instrumentets poler. "If it aint broke, fix it until it is". Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Whistler Svart 27.Mai.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mai.2006 Fant en Troubleshooting guide på sidene til Faria. Får prøve å løsne på braketten bak panelet. Ellers er fasit åpenbart "replace gauge". Men som Gladiator sier; det blir ikke dårligere enn det er nå, så det kommer garantert til å bli åpnet. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.