Jump to content

Ekkolodd, ikke signal


citroen

Recommended Posts

Kjøpte en Eagle Cuda 242 på Maritim i går som skal monteres i en Risør 23´snekke. Den har utvendig svinger, men skal ha den innvendig, noe de sa på Maritim ikke skulle være noe problem. Men jeg får ikke signal inn på skjermen. Når jeg holder den i sjøen utenfor båten viser den det den skal. Har prøvd pose med vann-trikset flere steder på skroget men dybdeanvisningen står bare å blinker! Får ikke plassert svingeren særlig langt ut på siden pga dørken er kledd inn untatt på midten. Der går det jo nokså rett ned mot kjølsvinet men selv om jeg holder svingeren plant mot skrogsiden skulle det normalt ha gitt en dybdeanvisning om enn ikke riktig. Har noen et godt råd eller løsning?

Link to post
Share on other sites

Sandwich kalles det når det er et distansemateriale mellom f.eks to lag med glassfiber. Det er veldig vanlig å ha det i f.eks dekk på plastbåter. Det er derimot ikke så vanlig å ha det i bunn av båter, men det forekommer. Synkefrie båter har gjerne fylt dobbeltskrog hele veien, da vil det ikke funke.

 

Montering av ekkoloddsvinger på innsiden av skrog vil kunne fungere dersom den monteres rett på homogen plast. Plasten har nesten samme ledeevne for lydsignalene som vann. Merk at kvaliteten på signalet vil bli redusert i forhold til om svingeren er plassert på utsiden. Er det derimot lag av noe annet enn plast mellom svingeren (luft/balsa/divinycell eller annet), vil lydsignalet bli brutt.

Link to post
Share on other sites

Hei

Jeg har nettopp montert ekkoloddsvinger i min Saga27.

Hadde samme problem som du. Fant ikke noe sted å sette giver som ga signal. Spesielt siden jeg ville ha den lengst mulig fremme i båten. Fant tilslutt en plass inni ett skap. Det er kun her jeg klarer å få signal samtidig som vinkelen blir riktig. Sagaen er full av avstivninger og dobbel plastring for skott.

Mitt råd er få med en kar til som kan lese av instrument samtidig som en kar leiter etter egent plassering.

 

Hilsen smaapala

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...