Jump to content

GPS: hvis noen kan forklare meg dette,


slettet

Recommended Posts

skal jeg stole blindt på alle pgs/kartplottere heretter - uten å mukke.

 

slik så kartbildet ut på iQuen da jeg kom ut av festningstunnellen.

 

det var ikke lagt inn karter annet enn veikart for oslofjordens øst og vestside utenom grunnkartet som dekker hele europas hovedveinett i dårlig oppløsning, ingen sjøkart, iQuen har aldri vært i danmark eller den viste delen av sverige.

ingen backtrack eller logg med andre ord.

 

posisjoneringssystemet viste at bilen fortsatte vestover på E18.

 

men "ruten" som synes var slik bildet viser.

 

noen som savner ruten sin?

 

iQuen var splitter ny fra forseglet emballasje og resatt flere ganger.

 

beklager bildekvaliteten men det er tatt med en mobil om kvelden og redusert ytterligere i kvalitet for å kunne opplastes men jeg håper dere kjenner dette igjen.

 

så hvis noen kan gi meg en god forklaring på denne........

 

Bilde

 

på forhånd takk.

Redigert av Andreas (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Handlet du med tax-free kvoten i tunnelen?

 

Hvor lenge (tid) var GPSen uten signal?

 

Det er muligens noe filter i GPSen din som ikke er smart nok (rimelig nok) til å skjønne hva du gjorde i tunnelen. Det er ikke så veldig pussig. Istedenfor å "blacke" ut ruten din, har den rett og slett bare foreslått en mulig rute, siden den ikke vet bedre. Mulig det er en algoritme som krever at det er kontinuerlig rute, for å presentere historisk posisjon.

 

Jeg går ut fra at GPSen viste riktig igjen når den kom ut fra tunnelen? Og at turen til danmark foregikk mens du var i tunnelen?

 

Konklusjon. Ikke stol på GPSen din om den ikke ser noen satelitter.

Link to post
Share on other sites

den viste denne ruten inntil den ble resatt noen timer senere - til etter ankomst men den koblet posisjoneringssystemet opp raskt etter tunnellfarten - den er meget rask i så måte og viste riktig pos på e18.

 

den foretok ingen rekalkulering - bildet poppet opp samtidig med at satelittkontakten ble gjenoprettet.

Link to post
Share on other sites

neida men satellittreferansen kan bli borte kortvarig på sjøen likevel som nevnt i et tidligere eksempel.

 

den mister satellitkontakten i tunnellen men dette bildet "satt" med en gang jeg kom ut vest rett ved colorlineterminalen.

Det er vel ruten den anbefaler vi ser..

Og det er da ikke så rart, du kom som du sier ut ved ColorLineterminalen..

Den foreslår da ganske enkelt å ta Color Line til Danmark, videre til Sverige, og så kjøre oppover, og mener det er den beste ruta.

 

For ikke så lenge siden mente Microsoft at korteste vei fra Bergen til Haugesund (tror jeg det var) var med båten til Newcastle, og deretter bil gjennom GB, toget gjennom til Frankrike, og bil fra Frankrike til destinasjonen!

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

den hadde lagt inn en rute som hverken jeg eller den vedkjenner oss og hadde den villet følge den "nye" ruten ville den gitt bedskjed om rekalkulering.

 

det gjorde den ikke.

 

den hadde mistet den oprinnelige ruten men viste riktig pos på veien.

 

kunne evt laget ny rute til endemålet og det hadde vært nødvendig om man var i ukjent land med dette hadde ingen hensikt i dette tilfelle.

 

den anga ingen refereanser til ruter eller mål i det heletatt men viste riktig posog hastighet.

 

spørsmålet er jo hvor mye en skal stole på denne typen rallemikk.

anser ikke iQuen for en "outcast".

 

 

problemstilling:

noen husker kanskje hvorfor krysseren Sheffield ble senket ved Falklandsøyene på 80 tallet?

 

kjekt med en computer-restart av ildledningssystemet når man er under flyangrep?

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så den viste riktig posisjon på bilen hele tiden. Så bra.

 

Den laget altså en ny rute til deg når den ikke viste lengre hvor den var...jaja.

Det tyder på at det er ruteplanleggingesbiten som er problemet, ikke GPSen.

 

Du må skille mellom GPS og kartprogram.

 

Hvis du har sjans burde du endret tittelen på tråden til GPS, så ikke noen tror vi diskuterer seismikk...

Link to post
Share on other sites

noen husker kanskje hvorfor krysseren Sheffield ble senket ved Falklandsøyene på 80 tallet?

 

kjekt med en computer-restart av ildledningssystemet når man er under flyangrep?

Ja, men det var vel i februar 1981 og det begynner å bli "noen" år siden? Får håpe din GPS er av nyere dato! :rolleyes:

 

Dette er en litt interessant tråd, men aldri opplevd noen av disse problemene med min enkle lille plotter så "det enkle er forsatt best"?

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Kjenner til at enkelte eldre GPS-modeller av Garmin var litt sårbare for elektromagnetisk stråling/støy. Eks. radiosendere som i mob. telefoner og VHF i umiddelbar nærhet til GPS mottakeren. Denne strålingen kan midlertidig sette GPS ut av funksjon eller at den må restartes.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...