Jump to content

feil med mercury 60hk efi 4t


Sonata 7

Recommended Posts

Da jeg og noen kamerater var og kjørte med familiens båt i ste så begynte det og pipe i alarmen til motoren, vi dro av gassen og lot den stå i tomgang da sluttet det og pipe, trodde først det var olja siden det hr vært lekk før, men den var full.... Hva kan ha skjedd det går fint opp til 30k omdreininger, men over det begyner det og pipe...??

Link to post
Share on other sites

Motorn står på en utern s52 som var ny seinsommern i fjor og har akkurat vært på servise og det ble gjort noe med en oljelekarsje. vi har lite lyst til å dra den inn på servicen igjenn men blir vell nøtt til det. Men en impeller kan da ikke gå så fort? Har kjørt den ca 5 timer etter service

Link to post
Share on other sites

Hvis det er kjøling som er problemet, kan det jo være noe som har blokkert vannintaket på en eller annen måte.

 

 

 

Har heller ikke tro på at impelleren er gåen så tidlig. Med mindre den er startet uten vann

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Det kan jo være at de på verkstedet har rota litt når den var der, kommet borti temp-føleren e.l.

Hadde liknende problem på en Yamha 60hk 2-T 2003mod, der løste det seg med å ta ut temp-føleren,

smøre mer fett i hullet i blokka og "stappe" føleren godt inn igjen. Ga seg etter dette.

Link to post
Share on other sites

At motoren er blitt litt varm, men kjølevannet ikke, tyder på at dette fungerer som normalt? Ville sjekke manualen for det er vel flere forskjellige pipesignaler

som vil fortelle noe om det er høy temperatur, mangel på olje osv.

Du sier ikke noe om turtallet gikk ned automatisk da alarmen begynte å pipe for det er vel vanlig? Har også opplevd at problemet var at alarmen var defekt og derfor begynte å pipe i utide!

Mere leamikk betyr mere som kan gå istykker!

 

Du sier ikke noe om alder på motoren, men husk forbrukerkjøpsloven gir deg mange rettigheter opp til fem år fra kjøpsdato så alltid lurt å overlate problemet til

forhandler, hvis mulig!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Du skal kunne ta på motoren hvor som helt uten at du brenner deg dvs mindre enn 60 grader. Hvis du ikke kan det sliter den med kjøling/termostat. En bærepose i vannet er nok til at impelleren ryker etter noen sekunder.....

Helt enig, men siden Sonata 7 sier at; "....det kommer kontrollstråle som ikke er noe særlig varm, men motoren er litt varm." så er vel ikke de problemet her?

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...