Jump to content

Antipest - Nonstop, vått i vått ?


Catch

Recommended Posts

Jeg er klar for å ta det fjerde og siste strøk med antipest i dag, og skal deretter legge på 2 lag med Nonstop. Spørsmålet er om jeg bør legge på det første laget med bunnstoff umiddelbart etter at siste strøk med antipest er lagt, eller skal jeg vente noen timer ?. Eller er det best å vente med bunnstoffet til antipesten er ferdig herdet ?

Link to post
Share on other sites

Ville ha trodd at det stod om dette på boksen? Hvis ikke kan du gå inn på Jotuns hjemmeside og se der. Det vanlige er at første strøk med bunnstoff skal legges på et bestemt antall timer (temperaturavhengig) etter siste strøk Antipest. Man skal ikke vente til siste strøk Antipest er tørket/herdet for da vil bunsstoffet sitte dårligere, men skal heller ikke være vått.

Båten skal ikke sjøsettes før et minimum antall døgn og Antipest vil trenge et antall døgn for å være 100% herdet. Hos Hempel kan du sjøsette også før Antipest er herdet helt forutsatt sjøtemperatur over 10 grader for da vil herdeprosessen fortsette.

Som du ser er det noe produktavhengig og noe temperaturavhengig så lurt å etablere disse elementer før avgjørelsen taes!

Ser du legger fire strøk Antipest og så to strøk Non stop, det noen gjørr er å legge et strøk hardt bunnstoff på Antipest i en annen farge, og så Nonstop til slutt. Dette gjør at du vil ha meget god kontroll på behovet for å legge på mer bunnstoff de neste årene, for ingen grunn til å pøse på unødvendig med bunnstoff? Arbeid og penger spart! :yesnod:

 

ps

påpeker at mitt svar er basert på Hempels produkter som jeg kjenner godt, så som ellers er det viktig å; Hvis intet annet fungerer så les bruksanvisningen!

ds

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Du skal vente.

Antipesten og bunnstoffet er ikke kompatible. Det står vel på boksen at antipesten skal tørke i minimum 3 timer og maksimum 3 døgn før bunnstoff eller nytt strøk legges på.

 

Lotus

 

Datablad

Ser at Jotun opererer med tider/intervaller basert på 23 grader og 50 % relativ fuktighet. De 23 gradene er vi langt unna her på Østlandet så da må jo tiden forlenges!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Publiserar atter ein gong svaret eg fekk frå Ole Fredrik på Jotun. No er det vel slik at mange her inne ikkje stolar på Jotun sine anbefalingar, men dei om det.

 

Omtrent slik gikk ordlyden:

Når båten nå er helt ren for gammelt bunnstoff og primer, legger du på 4

strøk med Penguin Antipest. Deretter 2 strøk Penguin Nonstop, uten primer

mellom bunnstoff og antipest. Bunnstoffet bør påføres innen 3 dager etter

at du har påført det siste strøket med Antipest. Helst innen 24 timer mens

herdeprosessen ennå er igang.Hvis det går for lenge må du igjen slipe

Antipesten. Over vannlinja kan det være greit med 1 tynt strøk med Antipest

som en hefteprimer. Deretter Penguin Hardtop.

 

Skal du ha båten ut i år?

Hvis ikke så vent med det siste strøket med Nonstop. Bunnstoffet bør aktiviseres innen 3

måneder, helst 2-3 dager.

Link to post
Share on other sites

Eg la på bunnstoff rett etter siste laget med antipest. Dette sittter veldig bra og er like bra nå som for et år siden.

 

Naboen ventet noen dager, og der var omtrent hele bunnstoffet flasset av på høsten. Resten tok han med høgtrykkspyler. Han gjorde samme prosessen igjen året etter, med samme resultat. Siste gangen gjorde han det samme som meg, og nå sitter det....

 

 

Eg hadde riktignok ikke Nonstop, men tror ikke dette har så mye å si...

Redigert av eysteind (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...