Jump to content

ekkolodd og makrell


kællen

Recommended Posts

Som Marwin sier har ikke makrellen svømmeblære og derfor ikke en lokalt markert overgang i tetthet i selve fisken. Det er tetthetsforskjellene som gjør at lydens hastighet endrer seg, som igjen vises grafisk på ekkolodets skjerm.

 

På mitt Furuno FVC-600L ser jeg makrellen. Ikke enkeltfisker, men som sløraktige bånd. Antakelig er dette ganske massive stimer.

 

I mange tilfeller er det trening i tolkning av ekkoloddets signaler, som forteller deg hva du har sjøen under deg. Det finner du ut av ved fisking på forskjellig typer fisk gjennom året. Vil likevel påstå at noen av de enklere loddene til et par tre tusen kroner ikke gir deg ønsket signalflora for denne type tolkning.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Teorien sier omtrent følgende:

Q: Why are some echo sounders dual frequency?

A: When acoustic energy travels through the water, the frequency of that energy determines how deep it will travel and also the level of definition you can expect to see after it has bounced off of an object below. The lower frequencies, (50 kHz) provide better ground discrimination and also detect fish better in deeper water. The higher frequencies, (200 kHz) will detect fish such as mackerel and squid with no swim bladders easier and usually provide better discrimination between schools of fish and individual large fish. Having a dual frequency echo sounder gives you the advantage of having a deep penetrating lower frequency and a high definition higher frequency.

Hentet fra http://www.psicompany.com/fishfinder/faqmain.htm. Dette er sitert flere steder på nettet. Ekkolodd/Fishfindere med både 50kHz og 200kHz skal kunne vise makrell selv om den ikke har svømmeblære. Men Arnsteins kommentar inneholder et viktig moment:

I mange tilfeller er det trening i tolkning av ekkoloddets signaler, som forteller deg hva du har sjøen under deg. Det finner du ut av ved fisking på forskjellig typer fisk gjennom året.

Jeg mistenker de gråhvite "skyene" jeg av og til ser på skjermen for å være makrell eller andre stimfisk. Erfaringen er at det ofte biter når dorgen passerer området hvor jeg har sett denne skyen.

 

Men det er en funksjon jeg savner på apparatet: -Kunne den ikke vise om fisken var sulten! Det er kjipt å se fisk i store mengder på skjermen uten at noen av dem vil bite på.....

 

Bjaas

- ...og når solkula går ned i havet, skal jeg sitte og se utover horisonten og få sjelen i vater! Triztan Vindtorn

Link to post
Share on other sites

tror dette med makrellen er bare tull - med forbehold om at forsterkningen på loddet er justerbar.

 

ekkoloddet på min gamle skipperdata m-800 klarte å skille mellom saltvann og brakkvann - skulle forundre meg mye om den ikke fikset makrell selv om jeg aldri verifiserte akkurat det.

i områder med salt/brakkvann kunne jeg se hvordan lagene endret seg gradvis inn/ut av fjorden

 

forsterkningen kunne stilles over et enormt område.

kunne plukke sardiner på 120m dyp virket det som men ble forsterkningen for høy ble det mange "falske" signaler fra både planterester og annet man ikke var ute etter.

 

selv min nygamle fishfinder tar elegant brennmaneter - dette er jo lett å sjekke og de har vel ingen svømmeblære?

 

jeg tror makrellen kan være vanskelig å se fordi den ofte går høyt etter småsild og derfor ikke synes for ofte på loddet.

 

det sies jo ellers at den fisken man ser på loddet i fritidsbåter er fisken man aldri får.....

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

forsterkningen kunne stilles over et enormt område.

kunne plukke sardiner på 120m dyp virket det som men ble forsterkningen for høy ble det mange "falske" signaler fra både planterester og annet man ikke var ute etter.

Er enig i mye av det du sier. Maneter og "sardiner", dvs. brisling/mussa på 120m er noe av de signalene som vises best i tillegg til overgangen mellom salt-, brakk-, kaldt- og varmtvann.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...