Jump to content

Mercruiser 7.4 MPI + NGK tennplugger = utrolig


slettet

Recommended Posts

vil bare gjøre oppmerksom på at følgende er min erfaring på min båt og garanterer derfor ikke samme resultat for andre.

 

gikk over fra Bosch Super4 til NGK.

boschene var helt nye så forskjellen som beskrives har ikke med alder å gjøre.

boschene som fungere ganske likt med de originale AC pluggene er ikke dårlige på denne motoren men,

 

enorm forskjell i vibrasjonsnivå i motoren

ikke slik at en v8 vibrerer mye i utganspunktet men det merkes veldig goft på følgende måter:

støynivået i kabinen (også kalt pølsebod på mindre kabinbåter) er enormt redusert over hele turtallsområdet.

støyen er åpenbart følge av resonans forårsaket av vibrasjoner fra motoren om enn små.

gangen ble helt turbinaktig oppleves som turbinaktig uansett hvor man er i båten inne eller ute.

vibrasjoner fra motoren kinne merkes tom en fin "kiling" i rattene på førerepos - nå er denne knapt merkbar i noe turtallsområdet.

 

på dekk ute - over motoren er den nesten ikke hørbar og både jeg og resten av fammen er sikker på at gassutslippet fra eksosen er mindre og med betydelig redusert støy - dette kan skje pga den elektroniske motorstyringen som alltid holder turtallet på 600 o/min - behøver man mindre inn, brenner det mer effektivt kommer det mindre ut for samme jobb.

 

som nevnt i en annen post virker det på denne - som med volvo motore tidligere at motore kan cruise med mindre trottle på samme turtall - noe som i tilfelle vil gi bedre økonomi.

håper å få montert forbruksmåleren snart.

 

 

kan ikke garantere samme resultat for andre men jeg er rimelig sikker på følgende:

har man en "frisk" injection motor bør man kunne oppnå samme forbedring.

 

tror at forgassermotorer må justeres noe på tomgang ved overgang til disse pluggene.

 

erfaring fra volvo aq 140/5 og ngk: tomgang på justeres.

liker ikke så godt mye bensin (normalt - båtmotorer kan være "fete" ) ved restert på varm motor.

 

 

men, som nevnt - på motoren jeg har nå - fenomenalt og kommer aldri til å vurder en diesel.

til det er komfortfaktoren for høy.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

tok meg bryet å sette inn boschene igjen bare for å "verifisere" om inntrykket var det samme.

gjett om de forsvant fort ut igjen.

 

sammenliknet med ngkene: (husk bare på at jeg snakker om brøkdeler av dieselmotorstøy her)

ekstrem forskjell i skrogvibrasjoner/oscillasjoner.

mye høyere akkustisk støy som følge.

 

med ngkene er bruset fra sjøen (vurdert fra brua) største støykilde inntil drevet blir trimmet ut.

da økes v8 lyden nok til å si at her er jeg.

med boschene er bruset fra sjøen knapt hørbar.

samme forskjell oppleves inne i kabin.

 

mine ekstremt følsome motorører vurderer det slik:

ngk = turbinaktig "summing"

bosch = hodepine generert på brua og det er ikke tull engang.

 

bosch = omtrent lik AC Delco = original.

 

faktum er at om jeg hadde hatt tid skulle jeg invitert de som er interessert blant bp medlemmene på testtur for å merke forskjellen.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mercruiser 7.4 MPI + NGK tennplugger = utrolig

1 The Scrutinizer 98 I går 23:26 Av:The Scrutinizer

jøsses hele 98 stk som har bensinmotorer dvs ordentlige planebåtmotorer her på forumet?

 

fader forlat dieseldyrene - de vet ikke hva de går glipp av.

 

j--vla dumpermotorer. :lol:

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

pluggene er er forskjellig men fargen er far(ge)lig nær.

boschen er svakt mer grå enn ngken men begge brenner innenfor områdetr "rent"

skal se om jeg skrur ut en ngk for å vise eh... likheten.

 

boschen er hakket kaldere i hht spec men begge brenner helt rent,.

 

injection thank u.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

well, umulig å vite hva man har i tankene når man kommer hjem fra utlandet selvfølgelig..... :drink:

 

er definitivt ikke den som avskriver slike produkter.

 

da jeg kom tilbake fra ferie etter 6.5 timers stintet på konstant 3500 - 3700 o/min hadde jeg en tydelig lyd i drivstoffpumpen jeg ikke hadde hatt før og definitivt ikke likte og som kunne høres ut som et begynnende tørt glidelager.

fant et produkt hos torshov bil - fra wynns tror jeg - som bla skulle rense injectorene og "smøre" fuelpumpen og andre vitale deler i systemet og lyden forsvant den og mere til.

håpet å slippe å ta ut pumpen og det funket!

og støynivået fra motoren økte i hverfall ikke etter det!

virket som motoren gikk enda litt jevnere etter behandlingen.

 

hadde jeg hatt en diesel - yikes - ville jeg ikke nølt med å prøvet hammerdown.

alt som kan hjelpe dieseldyrene på bedre veier her i verden må selvsagt prøves!

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Dette har jeg faktisk trua på. Har noe samme erfaring fra bil. Jeg har selv en injectionpurke 5.7l Merc, og kunne tenke meg å prøve dette selv. Hvilken pluggtype (varmeverdi) hadde du, og hvilken gikk du til?

 

MVH

Chaos

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post
Share on other sites

Hvilken NGK plugg har du skiftet til da? Jeg ser på NGK Spark Plugs USA at de leverer fire typer: standard plugg, V-Power, Iridum og Platinum plugger.

 

Har tenkt å skifte plugger på min VP 5.0 GXI til neste sesong. Har egentlig ikke noe dårlig erfaring med de orginale Delcopluggene da jeg synes motoren går slikemykt nå. Skiftet i høst ut en plugg jeg brakk med VP orginal som er Champion. Merkelig at VP velger et merke som en bør styre unna? Men jeg tenkte kanskje å forsøke NGK på alle 8 neste gang.

 

I prinsippet har jeg liten tro på alternative merker, oljetilsettinger og vidunderløsninger. Den utrolige effekten mistenker jeg ofte er placebo. Og den effekten skal ikke undervurderes da følelsen av å stadig benytte de nyeste, beste og "smarteste" produkter for å være i forkant av alle andre og gi sin motor og drev beste beskyttelse og behandling er for mange viktigere enn selve effekten. Har tidligere benyttet engine treatment fra ymse produsenter, motorvask, fuelcleaners etc... uten å noen gang merke noen som helst forskjell.

Link to post
Share on other sites

kan ikke garantere for annet en egne erfaringer men forskjellen er alt for merkbar til at det er noen tilfeldighet.

Har også Denso plugger som jeg skiftet til Bosher fordi motoren noen ganger stoppet når gassen ble slått ned veldig brått.

skifet de med Boschene for å se om dette ble bedre og det gjorde det.

har ikke hatt anledning til å sammenlikne Denso-NGK men prøver neste sesong.

skiftet til NGK før sesongen i år og merket med en gang forslkjellen fra BOSCH Super-4 og både junior og Kona!! kommenterte forbedringen uten oppfording på første turen.

 

http://ngk.com/ som ikke er en offisiell NGK side finner man riktige plugger.

på min motor er kun standardplugger oppført som alternativ - ingen av de andre alternativene.

betalte ca 35/stk på Torshov.

for min 7.4 MPI: "NGK Traditional spark plug, 3623, BPR6EFS, .045, $2.24"

 

tror, med understrek på TROR, at irdiumene osv kanskje gir større effekt på moderne motorer med moderne motorsyring/mapping og magre blandinger osv.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis du slår opp motoren din i denne part finderen på NGK Spark Plugs offisielle hjemmeside kan du benytte både standard og Iridum pluggene på alle Mercruiser 7,4 L

 

Min VP 5.0 GXI kan benytte V-power, Iridum og standardplugg. Da gjenstår bare finne ut hvem av disse som gir best selvfølelse.. :smiley: Iridum skal jo i følge NGK reklamen være den teknologisk mest avanserte high performance plugg som finnes på markedet...

Link to post
Share on other sites

irdium pluggene er garantert "bedre" med supertynne elektroder med mer intens gnist som resultat og gud-vet-hvor-LANG-levetid - 100 000 km på biler men om ytelsen står i forhold til prisen....

 

er ikke helt umulig.

 

kan selvfølgeli verifiseres men i verste fall kan man bytte plugger til 35,- eller så - føre var - en gang i sesongen og fortsatt ha fenomenale standrdplugger - så.....

 

blir vel et sett med irdiumer neste sesong da....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...