Jump to content

Båtprosjekt! Trenger skøyte/sjark/trebåt - 45-47 fot!


Jokko

Recommended Posts

Hei!

 

Vet ikke om jeg gjør dette riktig eller om jeg er riktig sted, men jeg trenger hjelp til et litt spesielt båtprosjekt!

 

Vi er en gjeng på 10 sjøglade og festklare gutter. Vi har funnet ut at vi har veldig lyst å begynne på et større prosjekt til våren. Det vil si at vi skal gjøre om en 45-49 fots skøyte/sjark/trebåt til en liten festbåt som vi skal seile langs hele kysten til neste år. Men problemet er at vi ikke har noen båt, og vi vet heller ikke hvor vi finner en.. Vi har søkt på diverse steder på nettet (finn.no, annonse.no, baat.no) men uten særlig hell.. Så kom jeg over siden deres og jeg så at dere er meget flinke til å hjelpe hverandre! Lurte på om dere visste om noen slike båter vi er ute etter?!

 

Litt om båten vi søker:

Trebåt

45 - 49 fot (slik at man ikke trenger sjøsertifikat for å kjøre den)

Skal flyte som en dupp!

Ha god motor!

Trenger ikke se så pen ut, ettersom vi skal bygge mye på den

Ha et stort lasterom hvor vi kan bygge senger

Plass til ,eller ferdig laget toalett

Et stort dekk foran hvor det er plass til mange mennesker

Prisen ligge på en maks 50 000

Gjerne i nærheten av Oslo (men også Akershus, Østfold og Vestfold går)

 

Har dere noen tips? Eller tror dere at det lar seg gjennomføre i det hele tatt?

 

Takk! :)

Redigert av Jokko (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ok .. tre ganger er nok ...

 

"Vi har funnet ut at vi har litt lyst "..... LITT er ikke nok .... MYE og entusiastisk er et "MUST"

 

"slik at man ikke trenger sjøsertifikat ..." Har noen kunnskap om navigasjon osv ... 40 fot + er ikke bare bare at haandtere....

 

" Skal flyte som en dupp! ....... Ha god motor!.......Prisen ligge på en maks 50 000......Gjerne i nærheten av Oslo.... "

 

"Dream on" ..... for mange motsidene kriterier her .... dessuten ... har dere plass til dette da ???

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Beklager, gjorde noen modifikasjoner

 

Til det du har skrevet:

"slik at man ikke trenger sjøsertifikat ..." Har noen kunnskap om navigasjon osv ... 40 fot + er ikke bare bare at haandtere....

svar: det er to på båten som har sjøsertifikat (altså for å føre båter over 50 fot), i tillegg flere som har vanlig båtførerprøven. Alle er båtvante og har vokst opp ved sjøen! Så det å navigere skal ikke være noe problem! Er mere det å kunne slippe å måtte ha med de hele tiden, i tilfelle de skal noe etc..

 

" Skal flyte som en dupp! ....... Ha god motor!.......Prisen ligge på en maks 50 000......Gjerne i nærheten av Oslo.... "

svar: Har tittet på flere, og det finnes mange akutelle, er bare at de ligger blant annet i Hordaland og steder som er langt fra Oslo.

 

"Dream on" ..... for mange motsidene kriterier her .... dessuten ... har dere plass til dette da ???

svar: ja, vi har plass. og ja, det er mulig.

 

Men trenger hjelp fra dere!

 

Og kunne jo vært ålreit om dere var positive, for det er mulig! Selv om jeg ser dine punkter..

Link to post
Share on other sites

Litt ivrig på postinga av denne eller?? hehe

 

Alt lar seg gjennomføre! Det kommer bare an på en del ting.....

 

Det første som slår meg er at det å gå sammen så mange om et såpass stort prosjekt er litt risikabelt. Det ender ofte med at det er noen som gjør mesteparten av jobben, mens andre sniker seg unna, men skal være med like mye å feste som de som har jobbet mest.

 

Dessuten tror jeg (som Divemaster) at med den prisen dere legger dere på, blir det sinnsykt mye jobb, og det må dere være forberedt på.

 

Ellers lykke til med båtkjøp, og vi får vel heftig oppdatert hvordan dette skrider frem... :cheers:

Link to post
Share on other sites

Hvor har det blitt av den hjelpsomheten som baatplassen.no er så kjent for?

 

La gå at "prosjektet" høres litt ambisiøst ut, men de er tross alt 10 stykker som skal gå sammen om det. Tilsammen har de muligens det som skal til for å redde en ellers dødsdømt båt?

 

Det kan vel hende at de, etter litt sondering, finner ut selv at kravene må justeres underveis. Det bor vel en "drømmer" i oss alle, og realister har vi nok blitt etterhvert som vi har slitt med mulige og umulige utfordringer.

 

Jeg synes at vi skal gi Jokko en sjanse til å vise hva de er gode for, før vi kommer med pekefingeren..........

 

Lykke til, guttær!

 

:seeya:

 

Er det noen som vet, om en som vet, om en båt som kan være aktuell, så koster det ikke mer enn 5 minutters tasting her på 'plassen for å komme et nytt medlem imøte. Til gjengjeld vil vi følge med i dette prosjektet og glede oss med dem.

:o)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Det gikk ned en skøyte på i underkant av 50 fot rett nedi elven for meg for et par uker siden...den har en god motor, og vil nok kunne flyte som en dupp igjen. :wink:

 

Alvorlig så var skøyta fin, men neglisjert av eier i mange år...da går det ikke greit...

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Og kunne jo vært ålreit om dere var positive, for det er mulig! Selv om jeg ser dine punkter..

Ikke meningen aa vaere negativ ... men dine kriterier var saa store, og svaert lite informasjon i den foerste posten din (Beklager Engelsk tastatur mm her paa riggen)...

 

Naa naar vi har etablert at dere har erfaringer osv. (hoertes litt naivt ut i utgangspunktet) ... saa kan dett nok la seg gjoere paa en eller annen maate.

 

Vet ikke mye om mulighetene i Norge, men har en mistanke om at Oslo omraadet ikke vil gi dere den beste muligheten for disse pengene ..., men da var ddet jo dette med frakten da ....

 

Hvis du skal frakte langs hele kysten i Norge, saa kan jo kanskje andre land vare interessange ....

 

Kanskje du finner noe her ........ http://www.findafishingboat.com/boats_for_sale.php

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Takk for de henvendelsene jeg har fått! Flott at noen bryr seg på en eller annen måte!

 

Til Trulte:

”Det første som slår meg er at det å gå sammen så mange om et såpass stort prosjekt er litt risikabelt. Det ender ofte med at det er noen som gjør mesteparten av jobben, mens andre sniker seg unna, men skal være med like mye å feste som de som har jobbet mest.”

Svar: det har seg slik at mange skal ut å studere til neste år, mens noen er hjemme og er villige til å sette litt arbeid i dette. Men så har det seg slik at penger ikke vokser på trær, så uansett trenger vi andres kapital. Selvfølgelig hadde ikke alle 10 jobbet like mye nei, men jeg har nylig vært russ – så vet alt om det! Men ja, så lenge vi klarer å gjennomføre prosjektet, så er jeg glad!

 

Til Vikers:

” Det gikk ned en skøyte på i underkant av 50 fot rett nedi elven for meg for et par uker siden...den har en god motor, og vil nok kunne flyte som en dupp igjen.

Alvorlig så var skøyta fin, men neglisjert av eier i mange år...da går det ikke greit...”

Du hadde ikke hatt mulighet til å sjekke opp denne skøyta? Hadde vært utrolig flott!

 

Til Divemaster:

Nei nei! Ikke noe stress det altså!! Følte bare det å få så mye kritikk som første svar på posten, var litt kjipt.. Men nå har jeg forstått at alle er hyggelige og hjelpsomme, så håper da på mye positiv respons! Tenkte ikke å frakte langs hele kysten nei, kun Østfold, Vestfold, Akershus og Oslo jeg er intr i å få en båt fra. Utlandet føler jeg blir veldig mye jobb i alle fall!

 

En stor takk til Walter:

”Hvor har det blitt av den hjelpsomheten som baatplassen.no er så kjent for?

La gå at "prosjektet" høres litt ambisiøst ut, men de er tross alt 10 stykker som skal gå sammen om det. Tilsammen har de muligens det som skal til for å redde en ellers dødsdømt båt?”

Takker for det og ja, vi trenger all hjelp vi kan få – for å i det hele tatt har mulighet til å gjennomføre dette litt for overambisiøse prosjektet! Og ja.. kan være vi må justere litt på noen av kravene, som pris.. Men er ikke mye annet jeg vil justere.

 

Bare positivt å få hjelp! Store som små! Også hyggelig å høre hva folk mener om prosjektet, om de tror vi klarer det!

 

Og ja, det vil bli oppdateringer underveis selvfølgelig!

Skal bli en hyggelig og koselig tur med :fishing::diving::cheers::sailing::flag:

Link to post
Share on other sites

Eneste er at jeg tror den er litt for lav.. Må ha mye plass under dekk også.. Har vært inne å sett på de fleste båter på finn, og er vanskelig å finne noe der synes jeg..

 

Dette er en båt vi har vurdert:

http://www.tinde.no/au/boat.tas?Ref=1075624

Får med motor for 10 000 ekstra. Men som dere ser befinner båten seg i Hordaland.. Jeg vet ikke om dere vet om ca fraktpriser, eller i det hele tatt fraktmuligheter for denne typen båt?

Link to post
Share on other sites

Eneste er at jeg tror den er litt for lav.. Må ha mye plass under dekk også.. Har vært inne å sett på de fleste båter på finn, og er vanskelig å finne noe der synes jeg..

 

Dette er en båt vi har vurdert:

http://www.tinde.no/au/boat.tas?Ref=1075624

Får med motor for 10 000 ekstra. Men som dere ser befinner båten seg i Hordaland.. Jeg vet ikke om dere vet om ca fraktpriser, eller i det hele tatt fraktmuligheter for denne typen båt?

Ï praksis må nok slike båter fraktes på egen kjøl. Det er derfor en fordel å få tak i en med motor som virker. Ellers er det ingen prøblem å gå rundt med en skøyte sommersdagen. Vår kutter ble hentet i Fredrikstad.

 

Ellers har vi her på båtplassen en "speiderordning" der medlemmene sjekker opp båten for deg...

 

Denne båten du viser til - der sier de at Båten har vært delvis under vann. Og da blir jeg skeptisk, fordi eneste delen som ikke var under vann, var masta! Legg også merke til at dekket er tettet med ARMERT BETONG!!! Bildet av båten på land er tatt i Bergen Seilskøyeforening, der båten stod på land en stund.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...