Jump to content

vifte motorrom

sandbæk

Recommended Posts

Lar vifta gå i 4-5 minutter mens jeg klargjør båten, og stopper så vifta etter noen minutter med fart på båten. Ved lang tid med tomgangskjøring/snekkefart, eller når motor står i fri, starter jeg vifta igjen. At du kan stoppe vifta i fart forutsetter at ribbene i det ene luftinntaket er fremovervendt da, så du får pressa bra med luft inn.

Iht manualen for min båt skal vifta kjøres i fire minutter før start, deretter stå på så lenge man ikke er oppe i cruisehastigehet.

Det viktigste er å åpne motorrommet og bruke nesen før man starter både vifta og motoren. Vifta greier ikke å trekke 1 liter bensinsøl ut av motorrommet.

Hvilken vei ribbene på luftintaket spiller liten rolle. Motoren suger til seg den den trenger (en 5 liters motor drar vel inn ca 20 kubikk luft i minuttet ved 4000 rpm), dermed har ikke vifta noen funksjon.

Vil aldri motoren gå tom for luft i et lite tett motorrom?

Jo, er rommet tett vil motoren stoppe. Men det jeg tror Whistler kommenterte var at retningen på ribbene i luftinntaket, med eller mot farsrettningen, ikke har noen betydning. Motoren vil klare å trekke til seg den luften den trenger selv med ribbene med fartsretningen.

Og med full fart har ikke vifta noen funksjon. Den klarer ikke å "konkurrere" med motoren.

Redigert av lippert (see edit history)

mvh Knut Erik

• 4 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...