Jump to content

vifte motorrom


sandbæk

Recommended Posts

hei jeg har anskaffet meg båt med bensin motor og lurer på følgende ,hva er prosedyre for kjøring av vifte i motorrom?

Det jeg har gjort så langt er at jeg starter vifta et minutt eller to før start og stopper den ikkke før båten er fortøyd.hva gjør folket ellers?

Link to post
Share on other sites

Lar vifta gå i 4-5 minutter mens jeg klargjør båten, og stopper så vifta etter noen minutter med fart på båten. Ved lang tid med tomgangskjøring/snekkefart, eller når motor står i fri, starter jeg vifta igjen. At du kan stoppe vifta i fart forutsetter at ribbene i det ene luftinntaket er fremovervendt da, så du får pressa bra med luft inn.

Link to post
Share on other sites

Iht manualen for min båt skal vifta kjøres i fire minutter før start, deretter stå på så lenge man ikke er oppe i cruisehastigehet.

Det viktigste er å åpne motorrommet og bruke nesen før man starter både vifta og motoren. Vifta greier ikke å trekke 1 liter bensinsøl ut av motorrommet.

 

Hvilken vei ribbene på luftintaket spiller liten rolle. Motoren suger til seg den den trenger (en 5 liters motor drar vel inn ca 20 kubikk luft i minuttet ved 4000 rpm), dermed har ikke vifta noen funksjon.

Link to post
Share on other sites

Vil aldri motoren gå tom for luft i et lite tett motorrom?

Jo, er rommet tett vil motoren stoppe. Men det jeg tror Whistler kommenterte var at retningen på ribbene i luftinntaket, med eller mot farsrettningen, ikke har noen betydning. Motoren vil klare å trekke til seg den luften den trenger selv med ribbene med fartsretningen.

 

Og med full fart har ikke vifta noen funksjon. Den klarer ikke å "konkurrere" med motoren.

Redigert av lippert (see edit history)

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...