sandbæk Startet 28.Mai.2006 Del på Facebook Startet 28.Mai.2006 hei jeg har anskaffet meg båt med bensin motor og lurer på følgende ,hva er prosedyre for kjøring av vifte i motorrom? Det jeg har gjort så langt er at jeg starter vifta et minutt eller to før start og stopper den ikkke før båten er fortøyd.hva gjør folket ellers? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
FredrikW Svart 28.Mai.2006 Del på Facebook Svart 28.Mai.2006 Lar vifta gå i 4-5 minutter mens jeg klargjør båten, og stopper så vifta etter noen minutter med fart på båten. Ved lang tid med tomgangskjøring/snekkefart, eller når motor står i fri, starter jeg vifta igjen. At du kan stoppe vifta i fart forutsetter at ribbene i det ene luftinntaket er fremovervendt da, så du får pressa bra med luft inn. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Whistler Svart 28.Mai.2006 Del på Facebook Svart 28.Mai.2006 Iht manualen for min båt skal vifta kjøres i fire minutter før start, deretter stå på så lenge man ikke er oppe i cruisehastigehet. Det viktigste er å åpne motorrommet og bruke nesen før man starter både vifta og motoren. Vifta greier ikke å trekke 1 liter bensinsøl ut av motorrommet. Hvilken vei ribbene på luftintaket spiller liten rolle. Motoren suger til seg den den trenger (en 5 liters motor drar vel inn ca 20 kubikk luft i minuttet ved 4000 rpm), dermed har ikke vifta noen funksjon. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post Share on other sites More sharing options...
tom-ass Svart 28.Mai.2006 Del på Facebook Svart 28.Mai.2006 Vil aldri motoren gå tom for luft i et lite tett motorrom? Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post Share on other sites More sharing options...
lippert Svart 28.Mai.2006 Del på Facebook Svart 28.Mai.2006 (redigert) Vil aldri motoren gå tom for luft i et lite tett motorrom? Jo, er rommet tett vil motoren stoppe. Men det jeg tror Whistler kommenterte var at retningen på ribbene i luftinntaket, med eller mot farsrettningen, ikke har noen betydning. Motoren vil klare å trekke til seg den luften den trenger selv med ribbene med fartsretningen. Og med full fart har ikke vifta noen funksjon. Den klarer ikke å "konkurrere" med motoren. Redigert 28.Mai.2006 av lippert (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post Share on other sites More sharing options...
Whistler Svart 28.Mai.2006 Del på Facebook Svart 28.Mai.2006 Takk for presiseringen Lippert. Ser med 5/5 syn bakover at jeg ikke formulerte meg helt krystallklart. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post Share on other sites More sharing options...
tom-ass Svart 22.Juni.2006 Del på Facebook Svart 22.Juni.2006 Hadde det vært en ide og snudd ledningene (pluss og minus) for så å få vifta til å blåse frisk luft inn i motorrommet og motoren? Gjelder Dieselmotor. Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.