Jump to content

Lime stål mot plast; Tec7 ?


Suzuki

Recommended Posts

skal lime fast noen langsgående flattjern på motorfundamentet mitt. Selve fundamentet er av plast, type massiv. Anleggsflaten er omlag 6-7 cm bred og 45cm lang. Jeg skal bolte tvers igjennom fundamentet i tillegg til å lime; men lure rett og slett på; er Tec7 det limet jeg bør satse på, eller er det bedre løsninger her ?

 

 

Bilde av fundamentet, med oljesøl, verktøy og det hele finnes her:

 

Bilde

 

 

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Avfett først! Fres så over med stålbørsten eller spipepapir, og vask vekk støvet med aceton til slutt. Da unngår du å slipe eventuelle silikonrester inn i plasten. Kanskje ikke så kritisk, det er jo som du sier boltene som holder lasten. Men det er jo fort gjort å vaske over det hele en ekstra gang da...

 

Ellers så burde vel Tec7 kunne gjøre en vel så god jobb som Sikaflex her, skulle man tro....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Tec7 holder det som sikaflex lover ,,,,

 

Har fjernet all gammel sika som har råtnet (gått i oppløysing og ser ut som grøt) og erstattet med T7

 

nå er det potte tett og sitter som pokker , T7 limer faktisk når det er fuktigt også :smiley:

ja, til Skuddpremie på Hekksjøgeneraler !!

Det er land som er farlig, ikke vann !.

Link to post
Share on other sites

En båtvenn anbefaler noe som skal hete Seal Bond, han mente det ble forhandlet av Wurth. Dette skal lime selv under vann. Nå kan jeg ikke finne Seal Bond på Wurth sine sider. Er det noen som vet??

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

En båtvenn anbefaler noe som skal hete Seal Bond, han mente det ble forhandlet av Wurth. Dette skal lime selv under vann. Nå kan jeg ikke finne Seal Bond på Wurth sine sider. Er det noen som vet??

mvh

JanS

Her finn du noko om SealBond. Würth hadde noko tilsvarande som heite KlæbOgTett sist eg var innom – for eit års tid sidan.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Hei!

Tec7 hefter meget godt til både metall og glassfiber/gelcoat og egner seg bra. Tec7 limer med 27 kg/cm2 (rivestyrke), noe som er knallsterkt. Problemet med Tec7 er vel heller at du ikke får det fra hverandre igjen (Sag med pianotråd i så fall). Jeg har selv limt fast trebukker til nye motorfester i min båt med Tec7 da jeg byttet motor (fra Volvo AQ140 til Mercruiser 5,0 220) (og kledt med glassfiber etterpå).

Tec7 herder ved hjelp av fuktighet i luft så det er best å legge striper med lim så luft slipper til og ikke smøre inn hele flater. Avstand mellom stripene er vhengig av størrelse på det du skal lime fast men ca. 2 cm i mellom er et tips.

Lykke til uansett hva du bruker :-)

 

Se ellers: http://www.novatech.as/content/produktinfo_htm/tec7.htm

 

Mvh

Jostein

Link to post
Share on other sites

Ganske morro å se anbefalingene "haggle" inn....

Det dere har erfaring med er henholdsvis 1-komponenete Polyurethaner (sika/pl 400) og MS polymer (tech7). Begge disse produktene gjør en grei fleksibel liming, men som en av dere påpeker, skal det være en "stum" innfesting vil begge produkter være uegnet. Det anbefales epoxy(araldit) som gir en glasshard liming. Det man imidlertid skal være klar over er at polyester og metall har forskjellig utvidelseskofisient ved temperatur. Det medfører at temperatur/motorvibrasjon over tid vil føre til at limet krakkelerer og delaminerer. Det er ingen ønsket situasjon. Man kan også benytte 2-komponenter polyurethaner som fåes med begrenset fleksibilitet, men da er heller ikke festet "stumt". Konklusjonen er derfor: skal du ha en helt stum overgang skal du droppe limet og holde deg til boltene.

 

Vær uansett klar over at det er forskjell på å lime mot gelcoat og polyester. Gelcoaten inneholder ikke like mye olje som om du sliper ned til polyesteren. Limer du mot polyester vil det altid være fare for adhesjonsbrudd pga oljesvetting, særlig om båten utsettes for særs høye temperaturer.

 

"Lim-mannen"

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Er enig med Mulligan i at boltforbindelsen skal være STUM. Det er "basic" for at boltene skal holde mot utmatning.

 

Når Sundberg foreslår å droppe alle former for lim, så forutsetter det jo at flatene er helt plane for at forbindelsen skal bli stum. Jeg ville brukt epoxy for å fylle ut alle ujevnheter.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...