Jump to content

Ingen god start på båteierlivet

celter

Recommended Posts

Etter å ha vært uten båt i mange år er jeg igjen båteier, med alt hva det innebærer av sorger og gleder. Mest det siste, men jeg har lyst til å fortelle om hva jeg har opplevd av service i sommer. Båten ble kjøpt nærmest som et innfall og jeg hadde ikke engang båtplass. Dette ble ordnet raskt i en båthavn i Oslo. Prisen var meget høy, men jeg trengte jo en plass og alternativene var ikke så mange. Når jeg så kommer for å skrive under papirene for båtplassen, nevner jeg at jeg trenger noe fortøyningsutstyr. Da fikk jeg beskjed om at det var ikke noe problem, det hadde de her. Jeg ble bedt om å hente det i et annet lokale og da jeg spurte hva det kostet for 4 tau og 4 sjakler fikk jeg beskjed om at de hadde skrevet ned navnet mitt og at jeg bare kunne ta det med meg. regningen kom i posten noen dager senere: nesten 2500 kr. Dette er en salgsteknikk som er ny for meg !Så skjedde det en dag jeg skulle ut i båten at jeg ikke fikk den i gir. Dette er en 3 år gammel 20 fots båt med 115 Hk utenbordsmotor. Jeg ringte båthavna og ba dem se på det, jeg trodde det var en bagatell da både båt og motor var relativt nye. Jeg fikk beskjed et par dager senere at det var noe galt i girhuset og båten måtte tas opp. (Hva det ville koste kunne de ikke si). Jeg stolte ikke på dette og fikk med meg en kamerat til å se på båten. Verken han eller jeg har særlig peiling på motorer, men det tok oss 10 minutter å finne feilen, som det tok 5 sekunder å rette på med et skrujern. Så kommer poenget. Er denne såkalte eksperten fullstendig udugelig eller er han en kjeltring? Jeg har følelsen av at vi er helt i hendene på disse folka hvis man ikke har litt peiling selv. Jeg kommer til å forlate båthavna så snart jeg får en annen plass. Og jeg håper på mer ærlighet og service ved neste forsøk. Er min erfaring enestående eller er det slik båtfolk behandler hverandre. Er det profitten som styrer alt?

:cheers:

Det du har opplevd kan skje oss alle. Enten vi kjøper båt, bil, PC eller andre ting. Det finnes desverre alltid noen som er ute etter å "skvise" oss for det vi er værdt. Eller til vi selv sier stopp. Du gjorde jo helt riktig når du kontaktet en annen. Det bør vi alle gjøre oftere, når vi føler at ting ikke "henger helt på greip". Velkommen til forumet, og håper du får ny båtplass.

Heisan nye og gamle båtfolk :cool:

Jeg håper at dere unnskylder at jeg nevner det igjen, men KNBF har ca. 60 besiktigelsesmenn over hele landet som hjelper båtfolk med råd og dåd, også når det gjelder å vurdere skader etc. Tjenesten kan benyttes av alle båtfolk uansett om de ikke er medlemmer i KNBF eller ei. Besiktigelse av båten med fullstendig tilstandsrapport koster kr. 250,- + ev. reiseutgifter for KNBF-medlemmer og kr. 400 for ikke medlemmer. Ev. godtgjørelse for andre tjenester avtales direkte med besiktigelsesmannen. Det kan kanskje være en rimelig utgift for å unngå at man "kjøper katta i sekken" både når det gjelder båt og reparasjoner???

Hilsen Syvert

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
  Sitat

Heisan nye og gamle båtfolk :smiley:

Jeg håper at dere unnskylder at jeg nevner det igjen, men KNBF har ca. 60 besiktigelsesmenn over hele landet som hjelper båtfolk med råd og dåd, også når det gjelder å vurdere skader etc. Tjenesten kan benyttes av alle båtfolk uansett om de ikke er medlemmer i KNBF eller ei. Besiktigelse av båten med fullstendig tilstandsrapport koster kr. 250,- + ev. reiseutgifter for KNBF-medlemmer og kr. 400 for ikke medlemmer. Ev. godtgjørelse for andre tjenester avtales direkte med besiktigelsesmannen. Det kan kanskje være en rimelig utgift for å unngå at man "kjøper katta i sekken" både når det gjelder båt og reparasjoner???

Hilsen Syvert

Kan denne "tjenesten" benyttes av den som vil selge også ????.

er selger seriøs vil han/hun heller ikke ha på seg at de har solgt "katta i sekken".

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Heisan bmo  :smiley:

Det er korrekt som Lasse sier i den forstand at besiktigelsesmennene ikke er takstmenn og har heller ikke noe ansvar for skjulte feil eller mangler. Dette er utelukkende selgers ansvar. På den annen side er en besiktigelsesrapport en tilstandsrapport på båten som kan være en hensiktsmessig veiledning for både selger og kjøper. Hvordan tilstandsrapporten brukes er ikke KNBF's eller besiktigelsesmannens ansvar.

Hilsen Syvert

Takk for støtte fra dere andre båteiere. Nå har jeg fått regningen på den feilaktige diaqnosen på båten min. 1300kr for: konstatering av feil i girhus.( 1,5 times arbeid + verkstedmateriell  ????) Ja, ja.

Jeg har forøvrig benyttet meg av besiktigelsesmann og dette var en positiv opplevelse. Hyggelig fyr og hyggelig båtprat. Dessuten gir dette lavere forsikringspremie i Norske Sjø.

Sitat

Jeg har forøvrig benyttet meg av besiktigelsesmann og dette var en positiv opplevelse. Hyggelig fyr og hyggelig båtprat. Dessuten gir dette lavere forsikringspremie i Norske Sjø.

Det var hyggelig å høre, celter!  :smiley: Jeg har selv brukt en besiktigelsesmann i disse dager. Og takk for det! Det viste seg at båten var en "kalket grav" til over 500.000!

Hilsen Syvert  :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...