Jump to content

Justering av styrefinne på motor for å veie opp krenging


Frode_B.

Recommended Posts

Styrefinnen brukes til å få båten til å gå rett frem når du styrer rett frem - dette for å kompensere for at propellens rotasjon drar båten til en side.

 

Om du må styre i mot hele tiden og båten derfor krenger kan det ha en effekt. Om ikke kan krengingen skyldes at båten fra fabrikken ikke har vekten 100% likt fordelt - f.eks at batteriet sitter på en av sidene bak. Dette kan rettes med balast på motsatt side. Alternativet er kanskje trimflaps som også fås til mindre båter

 

Skrekkeksemplet på båt som krenger er den Uttern D55 det stod om i et svensk båtblad i våres. Den hadde vært ut og inn hos forhandler fordi den krenget så mye at det var umulig å kjøre den i over 20 knop - da krenget den over 20 grader. Båtbladets besiktningsmann brukte 5 minutter på å finne årsaken. Skroget var støpt skjevt og skulle aldri ha forlatt fabrikken. Det er gutta som har orden på kvalitetskontrollen sin det :eek:

Link to post
Share on other sites

Skroget var støpt skjevt og skulle aldri ha forlatt fabrikken. Det er gutta som har orden på kvalitetskontrollen sin det :eek:

og slikt kan vel skje f.eks dersom man har det for travelt med å få skroget ut av forma...

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...