Jump to content

Bukh 20 - dårlige dyser?


QuackYO

Recommended Posts

Jeg har en gammel Roland 23 sjekte med en Bukh 20 diesel. Denne går (forsåvidt) greit, men den er noe tung å starte samt at den reagerer veldig treigt på gass. Drar jeg spaken til full speed tar nok nesten et halv sekund før det skjer noe i det hele tatt, og flere sekunder før den er på topp turtall.

 

Selve hendelen og wiren går greit, kan det være dysene mine som bør skiftes ? Isåfall, hva er pris og er det vanlig å teste de jeg har i dag eller er det bare å bytte på mistanke ?

Link to post

Har du skiftet dieselfilter i det siste? Sjekke om du har "gruff" og mulige "dieseldyr" i tanken / slangene/ dieselfilter?

 

Har Bukh'en din matepumpe? Der sitter det vanligvis en grovsil, før selve dieselfilteret. Rengjøres.

 

Justere ventil-klaringen først, før du går på dysene. Det er fullt mulig å ta av dysene og levere dem inn til testing. Vanligvis er det dieselverksteder for landbruksmaskiner som er rimeligst der! Husk å kjøpe nye kobberpakninger for nymontering, når dysene tas av!

 

:o)

 

P.S.: Er det dyser med dårlig forstøving, så vises dette vanligvis i masse grå-hvit røyk ved oppstart (kald motor) og muligens litt "regnbuefarger" (uforbrent diesel) på kjølevanns-utkast.......har du sett etter?

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post

Har også hatt Bukh 20 hk. Hadde akkurat samme egenskaper med å være litt treg med å starte og sein med å øke turtallet. Det var ikke så greit når jeg skulle bakke for å legge til kai. Dersom det var vind eller strøm så båten måtte ha mer styrefart, var dette plagsomt. Fikk opplyste den gangen at årsaken var måten dieselpumpen var konstruert på. :seeya:

Link to post

Ja, dieselfilter er nytt - det gamle som hadde stått på i to år var forsåvidt helt fint det og, er absolutt ingenting "guffe" i tanken her.

 

Har ikke noe særlig røyk verken ved start eller gange, men det er nok littegran regnbuefarger i vannet etter eksosen.

 

Men som Nemo sier, kanskje det bare er sånn det skal være ?

Link to post

På min må eg passe på at eg stenge dieselkrana på tanken elles må den ha litt tid å få fram dieselen.. Passa eg på dette starta den veldi greitt... Bruka også å åpne skruen på toppen av filteret å strekke handa ned å "nikke" til eg ser d kjem ut frå skruen... Men et lite spm.. Ka turtal køyrer du din på??? Mange meininga ute å går...

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...