QuackYO Startet 29.Mai.2006 Del på Facebook Startet 29.Mai.2006 Jeg har en gammel Roland 23 sjekte med en Bukh 20 diesel. Denne går (forsåvidt) greit, men den er noe tung å starte samt at den reagerer veldig treigt på gass. Drar jeg spaken til full speed tar nok nesten et halv sekund før det skjer noe i det hele tatt, og flere sekunder før den er på topp turtall. Selve hendelen og wiren går greit, kan det være dysene mine som bør skiftes ? Isåfall, hva er pris og er det vanlig å teste de jeg har i dag eller er det bare å bytte på mistanke ? Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 29.Mai.2006 Del på Facebook Svart 29.Mai.2006 (redigert) Har du skiftet dieselfilter i det siste? Sjekke om du har "gruff" og mulige "dieseldyr" i tanken / slangene/ dieselfilter? Har Bukh'en din matepumpe? Der sitter det vanligvis en grovsil, før selve dieselfilteret. Rengjøres. Justere ventil-klaringen først, før du går på dysene. Det er fullt mulig å ta av dysene og levere dem inn til testing. Vanligvis er det dieselverksteder for landbruksmaskiner som er rimeligst der! Husk å kjøpe nye kobberpakninger for nymontering, når dysene tas av! :o) P.S.: Er det dyser med dårlig forstøving, så vises dette vanligvis i masse grå-hvit røyk ved oppstart (kald motor) og muligens litt "regnbuefarger" (uforbrent diesel) på kjølevanns-utkast.......har du sett etter? Redigert 29.Mai.2006 av Walter_S (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Nemo Svart 29.Mai.2006 Del på Facebook Svart 29.Mai.2006 Har også hatt Bukh 20 hk. Hadde akkurat samme egenskaper med å være litt treg med å starte og sein med å øke turtallet. Det var ikke så greit når jeg skulle bakke for å legge til kai. Dersom det var vind eller strøm så båten måtte ha mer styrefart, var dette plagsomt. Fikk opplyste den gangen at årsaken var måten dieselpumpen var konstruert på. Sitér dette innlegget Link to post
QuackYO Svart 29.Mai.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mai.2006 Ja, dieselfilter er nytt - det gamle som hadde stått på i to år var forsåvidt helt fint det og, er absolutt ingenting "guffe" i tanken her. Har ikke noe særlig røyk verken ved start eller gange, men det er nok littegran regnbuefarger i vannet etter eksosen. Men som Nemo sier, kanskje det bare er sånn det skal være ? Sitér dette innlegget Link to post
Stolmen Svart 31.Mai.2006 Del på Facebook Svart 31.Mai.2006 På min må eg passe på at eg stenge dieselkrana på tanken elles må den ha litt tid å få fram dieselen.. Passa eg på dette starta den veldi greitt... Bruka også å åpne skruen på toppen av filteret å strekke handa ned å "nikke" til eg ser d kjem ut frå skruen... Men et lite spm.. Ka turtal køyrer du din på??? Mange meininga ute å går... Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 31.Mai.2006 Del på Facebook Svart 31.Mai.2006 Praktisk båtliv hadde en slik motor i en test (var ihvertfall en tungstartet Bukh) noen år tilbake. De tok en full runde med qmi, eller hva det nå heter og fikk en mye kvikkere motor etterpå...... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.