Jump to content

baatplassen.no medlemstreff - fagkvelder?


Batdilla

Recommended Posts

Tar over i en egen tråd et forslag som Walter lanserte i en annen tråd - møtes i virkeligheten for å lære hverandre litt om aktuelle emner innenfor båt.

 

F.eks. få demonstrert av en motorkyndig hvordan en dieselmotor virker, hvilke komponenter den grovt sett består av, hva som påvirker hva, hvordan man tolker ulike symptomer,  praktisk vedlikehold og feilsøking (Herunder lufting av dieselsystem), osv.

 

Walter skriver at han hadde meldt seg på øyeblikkelig. Det samme kan jeg skrive under på!

 

Det er garantert mange andre områder hvor det er ønskelig å kunne mer også. Vedlikehold båt generelt, navigasjonsinstrumenter og apparater, båtelektro, glassfiber/lakkering, osv. Her er det bare fantasien som setter grenser.

 

Med den geografiske spredningen vi har, spørs det om slike kvelder vil måtte arrangeres på forskjellige steder. Men jeg tipper at det vil ikke mangle på interesserte personer uansett hvor og hva man drar igang. Og holder man seg til større steder, er det som regel en båtforening på stedet også som man kan regne med deltagere fra, i tillegg til de som melder interesse via baatplassen.

 

Spørsmålet er om det finnes noen som kan være villige til å dra noe slik. Kanskje det allerede er noen blant medlemmene som har kjørt noe lignende før - kanskje i egen båtforening - og har et opplegg klart? Hvis ikke er vel alternativet at noen av medlemmene som føler seg kompetente lager et opplegg, eller leie inn noen "utenfra". Det beste hadde selvsagt vært hvis noen stilte opp gratis. Betaling kan være reise, kost og losji, mat og  :cheers: dekket av deltagerene. Alternativt at deltagerene blir enige om en sum som går til den som drar det. Det burde være verdt en hundrings eller to å bli litt mer kjent med f.eks. sin egen motor slik at man har litt mer å stille opp med den dagen dyret dør ut i en mindre passende situasjon.

 

For å ikke snakke om hvor hyggelig det hadde vært og kunne runde av en slik kveld med god mat og :yesnod: og ha litt sosialt samvær i virkeligheten.

 

Hvordan angriper vi dette videre for å se om dette er liv laga? Kanskje bruke denne tråden til å få oversikt over hva det er mest interesse for, hvor mange som kunne tenke seg å delta, hvor stor geografisk spredning det er på interessenter, og deretter avklare om det finnes ressurser enten blant medlemmene eller "eksternt" som kan dra ønsket opplegg på ønsket sted. For deretter å bli enige om praktiske detaljer. Kan det være en vei å gå?

 

Jeg kan godt begynne. Foreslår data markert med fet tekst fylles ut hvis man er interessert. Suppler hvis jeg har glemt noe.

 

Ønskelige tema (Evt. eget ståsted i parentes bak hvert ønske): Dieselmotorer (Helt blank).

Motorfabrikat og modell (Hvis ønsker er relatert til motor): Innenbords Yanmar 2GM20, utenbords Mercury 500 50hk totakter.

Nærmeste "store" by og avstand/retning fra denne til hjemsted: Oslo, 13 mil nordover

Egen kompetanse (Dvs noe man er villig til å stille opp som foredragsholder innenfor): Hvis en annen kjører det, kan jeg evt. bidra i forkant med utarbeidelse av et opplegg rundt emnet "Arbeide med glassfiber".

 

En annen vri som jeg har god erfaring med fra jobben, er temadager hvor en kompetent person innleder med et foredrag innenfor et område, evt. avrunder med spørsmål til videre diskusjon, og så er resten av tiden satt av til uformell diskusjon og erfaringsdeling. F.eks. kunne kanskje "Sikkerhet i båt og forebyggende tiltak" vært noe på en slik temadag?

 

He, he - fikk en vill ide. En mulighet på en slik samling kan også være å overføre live via web fra samlingen til medlemmene på baatplassen, i de tilfellene emnet egner seg for overføring, så kan de som ikke har anledning til å møte opp fysisk delta også.

 

Vel - da er ballen kastet... :lol:

Link to post
Share on other sites

Jeg har VHF sertifikat, men det er sikkert mange som ikke har det. Her kunne man kanskje gå sammen en gjeng og få Sjøassistanse til å stille med instruktør og et godt tilbud?

Vi stiller mer enn gjerne på et slikt opplegg, har imidlertid satt en minste antall på mellom 15-20 kandidater som ønsker å avlegge VHF-eksamen. Prislappen for det opplegget vi har er ca. 1000.-  for 3 timers undervisning og inkl. eksamenavgiften som er på 590.-

 

Vi kan selvsagt også være interessert i å delta på en ren samlingkveld, dersom det er interesse for sikkerhet og valg av kommunikasjon, nødpeilesendere, radartranspondere, navtex og de områder vi har kunnskap om. Vi vil selvsagt også ha muligheter for eks. å dra med oss noen fra våre samarbeidspartnere eks. Navy som kan demonstrere annet maritimt elektronisk utstyr. Dette vil imidlertid avhenge at en har en viss oversikt over hvor mange som kommer på en slik kveld, og at vi få en tilbakemelding om evt. tid og sted noen uker i forkant slik at vi kan planlegge dette.

 

Mvh

Jo Eirik

Jo Eirik Vee

www.sjoassistanse.com

Link to post
Share on other sites

Dette kunne helt sikkert bli kjempepopulære kvelder. Min erfaring tilsier at der hvor ekte båtfolk treffes  -  der er det alltid kjekt .... :smiley:

 

Selv har jeg hatt gleden av å maske med min kurskvelder i ca 10 år, og det slår aldri feil; det blir samme suksessen hver gang   -   problemet er å stoppe når det er tid å gå hjem ....

 

De temaene som jeg driver kursing i er:

 

Båtførerprøven, med fullt pensum  -  pluss en innlagt praksistur på sjøen

 

Nattseilas, en fordypning i lykter, lanterner og diverse praktiske tips  -  pluss en 3 timers tur i stummende mørke

 

Knop og Stikk; de mest anvendelige knoper og stikk, kombinert med vanlig spleising og en dessert bestående av tyrkerknoper, matter og rosetter  -  en sikker suksess

 

VHF-kurset; egentlig drepende kjedelig stoff  -  men det kan også "sprites opp" med sanne og helt sanne historier

 

Fritidsbåtskipperen; mer omfattende og utfordrende enn båtførerprøven  -  og selvfølgelig med innlagte turer med Poseidon.

 

- - -

 

Jeg drar igang høstens kursserie om noen få uker. Mange skjer i samarbeid med Lundsvågen båtforening her i Stavanger   -   men jeg kan gjerne forsøke å få til noe i andre klubber og lag hvis interessen er stor nok.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Helt klart at dette har noe for seg :yesnod: innen alle temaer egentlig!

En forening jeg er medlem i (trebåt generelt) arrangerte bekekurs :wink:

 

jeg la inn skriftelig forslag til båtforeningen i Holmestrand på årsmøte på vårparten i år, som inneholdt forslag på og kjøre både Vhf og Båtførerbeviset samt og sette i stand slippen.

Vel, ingen respons på noen av delene :nonod::rolleyes:

 

Så jeg støtter forslagene over, det kan jo være at jeg kan bidra med et eller annet også!

 

hmmm....Kystlaget baatplassen.no :seeya:  

Link to post
Share on other sites

....jeg la inn skriftelig forslag til båtforeningen i Holmestrand på årsmøte på vårparten i år, som inneholdt forslag på og kjøre både Vhf og Båtførerbeviset samt og sette i stand slippen.

Vel, ingen respons på noen av delene :nonod::rolleyes:

Hei Bastard,

 

Ja det er vel nokså typisk: skal man få noe igang  -  så må man gjøre det selv...

 

Men når denne tråden først er løftet opp på førstesiden igjen, så benytter jeg anledningen til å nevne at jeg denne uken starter 3 kurs i samarbeid med Lundsvågen båtforening:

 

Tirsdag: Båtfører

Onsdag: Fritidsbåtskipper

Torsdag: VHF

 

For nærmere informasjon kan man også gå inn på http://www.lundsvagen-batforening.no/ og / eller http://www.norskebaatskoler.no/

 

.... eller bare ta kontakt med meg  :wink: :wink:

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Et lite, men interessant spørsmål om båtførerkurset: Hva koster egentlig et båtførerkurs rundtomkring i landet?

Her er min prisliste for båtførerkurs:

 

Vanlig pris:        NOK 900

Spesialpris:       NOK 700, det kan være f.eks en medlemsfordel når jeg arrangerer i samarbeid med en båtforening

Familiemedlem: NOK 400, jeg er svært opptatt av at flest mulig i båtfamiliene tar kurset sammen, derfor gir jeg skikkelig rabatt til resten av familien

 

I tillegg kommer eksamensgebyret som er fastsatt til NOK 200, men som enkelte har fått for seg at de kan legge både på 300 og 400....

 

Som lærebok benytter jeg "Veien til Båtførerprøven" og den koster for tiden bortimot 400.-.

 

Merk at i kursprisen inngår også en 3-4 timers praksistur med slepebåten Poseidon for å sjekke at teori og praksis virkelig stemmer overens  :wink:

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Vanlig pris:        NOK 900

Spesialpris:       NOK 700, det kan være f.eks en medlemsfordel når jeg arrangerer i samarbeid med en båtforening

Familiemedlem: NOK 400, jeg er svært opptatt av at flest mulig i båtfamiliene tar kurset sammen, derfor gir jeg skikkelig rabatt til resten av familien

 

I tillegg kommer eksamensgebyret som er fastsatt til NOK 200, men som enkelte har fått for seg at de kan legge både på 300 og 400....

 

Merk at i kursprisen inngår også en 3-4 timers praksistur med slepebåten Poseidon for å sjekke at teori og praksis virkelig stemmer overens  :wink:

Ingen kan beskylde deg for å være grisk i alle fall...

 

GeirKS

Link to post
Share on other sites

Ser på Trondheim Båtforening sine web sider, der de reklamerer for AOF sitt båtførerkurs, det koster kr 3150 + materiell og eksamen. Den prisen synes jeg er litt i meste laget, da er det mer fristende å lese boka på egenhånd og gå opp som privatist.

Her er jeg totalt uenig!!!!!

 

Det er ikke "litt i meste laget"  -  det er ¤%&/()%&/()#¤%&/  -  det er så ille at de gamle som tuftet AOF på "... opplysning for folket ...", de rotere trolig som sulletopper i sine respektive kister. :headbang: :headbang: :headbang:

 

Eller sagt på en annen måte; her har noen fått smaken på markedsøkonomien   -   men samtidig synes de å glemme at prisene henger sammen med tilbud og etterspørsel.

 

For folk er vel ikke så dumme i Trondheim at de virkelig betaler 3150++ for et båtførerkurs?

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Selv er jeg jo interessert i fritidsbåtskipperkurs. Synes det er litt rart at dette koster mer som internettkurs enn som klasseromskurs. Pris er ca 11 000 for begge deler men klasseromskurset inkluderer instrumentkurs som man må betale ekstra for ved nettkurs (koster vist 4000 som intensivkurs på danskebåten).

 

Noen som har erfaring med nettbaserte fritidsbåtskipperkurs? Blir kanskje en liten avsporing av denne tråden dette. Hvis mange nok vil ta fritidsbåtskipper på nett kunne vi kanskje fått instrumentkurs ombord i Poseidon til en Baatplassenpris?

Link to post
Share on other sites

Neida Poseidon, de er sikkert ikke så dumme. Og i neste øyeblikk er tilbudet borte fordi det

"ikke var nok forespørsel".Suzuki

Jeg trodde i min enfoldighet at grunntanke bak AOF var nettopp å drive undervisning som "folk flest" kunne ha råd til   -   ikke å prise seg ut av markedet for deretter å påstå at det ikke var nok forespørsel.....

 

mvh

Poseidon

 

PS

Til spørsmålet om Fritidsbåtskipperkurs, min pris er 7500,-. I tillegg kommer da lærebok, ca 4 kart og eksamensgebyr kr 500.-.

"Instrumentkurs til baatplassenpris" kan sikkert la seg ordne i løpet av vinteren, men det måtte i såfall bli en helg her i Stavanger.

DS

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Til spørsmålet om Fritidsbåtskipperkurs, min pris er 7500,-. I tillegg kommer da lærebok, ca 4 kart og eksamensgebyr kr 500.-.

"Instrumentkurs til baatplassenpris" kan sikkert la seg ordne i løpet av vinteren, men det måtte i såfall bli en helg her i Stavanger.

DS

Jeg kommer hvis jeg får jobb i Stavanger. Dette var jo en hyggelig pris.

Link to post
Share on other sites

Til orientering kommer vi til å avholde 3-timers VHF-pensumgjennomgang med påfølgende eksamen på følgende steder datoer:

 

Trondheim 30 oktober.

Bergen 4. November

Oslo 8 November

 

Videre vil vi også kjøre samme opplegg under båtmessene "Dra til Sjøs" i Bergen og "Sjøen for alle" på Lillestrøm. I tillegg reiser vi rundt i div. båtforeninger dersom interessen er stor nok.

Jo Eirik Vee

www.sjoassistanse.com

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...