Jump to content

ETE /ETA viser feil ?

MortenK

Recommended Posts

På min GPS klarer jeg ikke helt å forstå hva som vises på ETE /ETA. Trodde disse feltene viser tidspunkt når du kommer frem til punktet du navigerer til samt tid du forventes å bruke til punktet med gitt fart.

I bilen i går testet jeg litt og startet navigeringen i OSLO til med ankomstpunkt Lysaker. Klokken var ca 16.00. Ved Frognerstranda viste GPS'en at jeg hadde en halv times reisetid til Lysaker med dertil tilhørende klokkeslett. Vi kjørte i 80, så vi var framme på Lysaker på minutter. GPS telte forsåvidt raskt ned til null etterhvert som vi nærmet oss, men tallene som fremkom i ETE/ETA feltene var etter min oppfatning helt urealistiske i forhold til avstand og fart.

Har jeg satt noen feil instillinger eller hva kan det være som jeg ikke gjør riktig? Noen som vet ? :confused:

s/y "Arnegrut", Asker

Med mindre du har lagt inn hvilken fart du forventer å kjøre i antar jeg at ETA beregnes ut i fra en historisk gjennomsnittsfart eller en standard fart lagt inn i GPS'en. Dermed vil den starte med det som utgangspunkt og justere ETA tiden etterhvert som faktisk fart avviker fra den farten den i utgangspunktet brukte for å kalkulere ETA

På noen bilsystemer kan man legge inn forventet gjennomsnittsfart på ulike veityper (by, land, motorvei). Andre systemer har standard tider for dette.

Med mindre du har lagt inn hvilken fart du forventer å kjøre i antar jeg at ETA beregnes ut i fra en historisk gjennomsnittsfart eller en standard fart lagt inn i GPS'en. Dermed vil den starte med det som utgangspunkt og justere ETA tiden etterhvert som faktisk fart avviker fra den farten den i utgangspunktet brukte for å kalkulere ETA

På noen bilsystemer kan man legge inn forventet gjennomsnittsfart på ulike veityper (by, land, motorvei). Andre systemer har standard tider for dette.

Aaahhhh! Det kan være årsaken hvis det er sånn det funker. Jeg har forøvrig ikke bilsystem til min. Jeg har brukt GPS til skiturer i vinter, så da er det nok et snitt av den historiske farten som er grunnen til at jeg ikke får fornuftige verdier på ETE/ETA.

Takk!

s/y "Arnegrut", Asker

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...