Jolla Startet 27.August.2003 Link til dette innlegget Startet 27.August.2003 Skal lage nye akterfortøyningstau. Etter en gårunde i havna ser jeg at noen har tauene rett bak til stolpene og noen har lagt tauene i kryss dvs styrbord feste går til venstre stolpe og motsatt. I begge tilfeller er det montert plastkanner eller andre tunge ting ca midt på tauet. Hva bør man velge? Jolla Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 28.August.2003 Link til dette innlegget Svart 28.August.2003 Det er vel litt avhengig av hvor langt stolpene står fra hverandre i forhold til kryssholtene til båten din. Ønsker du best mulig sidestabilitet på båten din legger du fortøyningene i kryss, om dette ikke har betydning for deg, legger du dem rett. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
BK Svart 28.August.2003 Link til dette innlegget Svart 28.August.2003 Lengst mulig lengde på tauverk gir best fjæring Sitér dette innlegget Link to post
Gerhard Svart 28.August.2003 Link til dette innlegget Svart 28.August.2003 Vinkelen på tauet avgjør hvor det er best til å ta opp krefter. - Rett bakover (ikke kryss) er best for å ta kreftene som kommer rett bakfra. - På skrå (i kryss) er best for å ta opp kreftene sideveis. Den mest vanligste vinden kan være med på å avgjøre dette. Gerhard Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.