Stevens Startet 29.Mai.2006 Del på Facebook Startet 29.Mai.2006 Hei, har en Ibiza 21 med 1,7L turbodiesel motor, og jeg er veldig lei av knatringen og støyingen fra motoren. Litt ulikt ved ulike turtall, men gjennomgående for høyt. Målte over 90dB med lydmåleren i guttungens mobiltelefon i dag. Virker som om den verste støykilden er lufteåpningen i bakkant over badeplattformen. Tenker derfor å få noen til å legge på en god lyddempermatte under hele motorlokket, lage en støyfelle på lufteåpningen eller et nytt luftinntak, evt. skumme litt i veggene rundt motoren, el. a. lure ting. Kunne sikkert klart dette selv, men tror på at profesjonelle gjør dette bedre og raskere enn jeg selv klarer. Jeg ba forøvrig merkeforhandleren om å gjøre dette i fjor men fikk til svar at dette hadde de prøvd før uten å få noen særlig gevinst. Jeg tror de egentlig bare har for mye å gjøre fra før. Vet dere om det finnes noen i Østfold som er gode på å fikse slikt? Sitér dette innlegget Link to post
yevensen Svart 30.Mai.2006 Del på Facebook Svart 30.Mai.2006 Vet ikke hvem som kan gjøre det for deg, men en god idé er kaskje å kontakte Helge Duus som har laget båten: Kontaktinformasjon for Duus Trading AS Telefon: 37 04 82 22 Telefaks: 37 08 53 00 Besøksadresse: Moy Moner 4818 Færvik Hjemmeside: www.ibizaboat.no Epost: helge.duus@ibizaboat.no Sitér dette innlegget Link to post
Stevens Svart 4.Juni.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juni.2006 (redigert) Fikk svar fra Ibizaboats at dette var problemet med denne motoren i en liten båt. De hadde forsøkt mange ulike metoder for støydemping, men visstnok hjalp ingenting noe særlig mer enn den skumgummimatten de har valgt å installere under motorlokket. Men, legg merke til lydmåleren i dette bildet: 102,8 dB ved 5 knops fart (og det er ikke jeg som står og banner heller...). Noe må gjøres! Noen gode råd? Redigert 4.Juni.2006 av Stevens (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 4.Juni.2006 Del på Facebook Svart 4.Juni.2006 (redigert) 102,5 ved 5 knop....... høres nå noe rart ut..... Målte en gang 104db. på helt fullt ved styreposisjon, men da var det synging i ørene etterpå.... lang tid etterpå...... Derfor målte vi, da det måtte være noe helt hakkande galt en plass..... Det var eksosen som bråkte noe helt grusomt. Er du sikker på at måleren din er korrekt? Vi hadde utstyr som vi kalibrerte måleren med før hver gangs bruk for å være sikker på at alt var korrekt..... Redigert 4.Juni.2006 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Stevens Svart 4.Juni.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juni.2006 (redigert) Nei, jeg kan ikke garantere at Biltemas multimeter er helt til å stole på, men den stemmer omtrent overens med lydmåleren i en Nokia telefon. Tilføyelse: når jeg flyttet måleren fra innunder vindskjermen og opp i ørehøyde, så målte den ca. 92 dB, som virker mer riktig. Mulig at vindskjermen fanger opp og reflekterer lyden på en slik måte at målingen blir feil. Uansett er lyden såpass høy at den er plagsom. Gode råd tas imot med stor takk. Redigert 4.Juni.2006 av Stevens (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 4.Juni.2006 Del på Facebook Svart 4.Juni.2006 (redigert) Vel, vi får anta at det er sånn noenlunde korrekt da......... Her er hvordan jeg har løst motorstøyproblemet: Motoren står under en lastluke i dekket. Har en annen båt med turbomotor, men jeg har en kasse rundt motoren. Laget av 10mm. finer som er malt på utsiden. Står på dørken rundt motoren. Du må kanskje skru på noen alu vinkler eller treverk i bunnstokker etc. for å sette den på.... Lage en tegning av hvordan den skal se ut. Måle høyde og lengde på motor, plusse på noen cm. klaring til luft og isolasjon i lokket og gå igang.... Jeg har kjørt den imot motorroms skottet i forkant av motoren ikke sikkert du kan det? Skottet er isolert med 3cm. Kanskje du må ha en hel kasse? Husk å plusse på slik at du har plass til 3cm. porolon el. tilsv. innvendig på begge sider av motoren. Festet med lukelås i hjørnene (fra maritim).Lokket er oppdelt i 2 og ligger bare løst oppå, siden isolasjonen under låser den fast. Meget stor forskjell med og uten kasse.... Husk bare på at motoren må og få luft en plass...... Akterkant eller forkant, alt etter hva som passer... Pluss og noen gode hull ved dynamoen slik at du får kaldluft til den.... Ellers hører jeg at f.ek.s Viknes har gått vekk fra kasse på noen av modellene og isolerer heller skuteside og lokk med skikkelig tykk isolasjon. Vet ikke om du ble så mye klokere? Redigert 4.Juni.2006 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.