Jump to content

Stopping av råte...

Dalton

Recommended Posts

Hjelp!!! I baugen på Matilda har det blitt brukt vanlige stålskruer til å feste bordgangene til forstavnen. Dette har nok ikke vært særlig smart, for skruene ruster og resultatet er stygge svarte flekker. Men det har også utviklet seg til råte like over vannlinja, og det er jo ikke bra. :cryin: Å fjerne skruene er håpløst, da disse har rustet nesten bort. Er det noe jeg kan gjøre for å stanse videre utvikling av råte, eller må jeg borre ut alle skruene og plugge hullene?

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Sitter på jobb, så jeg har ikke noe bilde. Skal legge inn noen i morgen.

Finnes det noe sånt som en mini hullsag? Det hadde vært fint å kunne skjære et fint hull rundt skruene, slik at både dårlig ved og rusten skrue blir med ut. Men hullet bør jo ikke være større enn 10-15mm.

Hullsag kan du lage av et passende rør. Tenner lages med fil og du viker disse utover. Sveise inn en bolt i enden slik at du får en aksel å sette i chucken. Persolig ville jeg brukt en god gammeldags borrevinde å rotere saga med. Etterhvert som saga sløves må du file opp igjen tennene. Noe arbeide, men ikke umulig.

Bruk Xylamon eller Antiparasitt før du impregnerer hullene med tjære eller linolje eller annet.

Dersom du bruker hullpipe uten sentrumsbor kan du få dårlig styring og ujevnt hull. Løsningen er da å bore hull i en platebit først (f.eks kryssfiner) som du fester over borestedet som styring for boret.

Med hullpipe kan du bore ganske dypt dersom du tar ut borekjernen etter hvert. Jeg ville satset på en høykvalitets hullpipe dersom du finner egnet diameter. Alternativet er å lage en selv av rør.

C. O. har små hullpiper for boring i fliser og harde materialer. Kanskje disse er egnet for treverk også?

(Art. Nr. 20-5354).

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Jeg ville så desidert satset på å bore/plugge dersom du da får bort det som er av råte. Problemet blir vel å skifte skruene. Kan du få tak i stumpene ved å bore for plugging først?

Skulle gjerne sett et bilde.

Nå har jeg slipt ned til bart treverk og sauset det godt inn med Xylamon, og det var ikke fullt så ille som det først så ut. Må nok gjøre noe, men ikke i år. Her er et bilde på hvordan det ser ut.

Bilde

Hei

Da jeg hadde trebåt ble jeg anbefalt Ferro-bet på "blåmann"

Etter flere dagers med påføring ble treet nesten som nytt.

MEN jeg fikk beskjed om å bruke terpentin som siste uttørking.(du kan også bruke bare terpentin mot blåmann,men dette tar ikke rust)

Deretter å tynne ut linolje m terpentin til en tynn blanding og påføre dette.

Så å tynne ut litt oljen du bruker og så gradvis gjøre den tykkere for hvert strøk.

Dette gjør at oljen trekker seg helt igjennom treet.

Brukte selv en pumpe m spraymunnstykke (slik du har over skulderen) for å olje innvendig.

Denne gjør at du kommer til på plasser du ellers ikke får oljet. (men det går mye olje på denne måten)

Lykke til videre

Mvh beertrip

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...