Jump to content

Sabb 8hk typ-g, stopper på dorgefart


Dassbooth

Recommended Posts

Hej vi har en sabb som är tillverkad-67 som har fungerat bra i alla år :wink: Men nu så har vi lite problem....När vi kör på fiskefart 2knop ungefär så går det bra att köra i en timme men sen går den ner i varv och vill dö.Men gasar man lite upp och ner så går den en timme till ca.Vi har kollat (dysen) som det heter på norska :smiley: Men det var inget fel på den.På full fart går den kjempebra

Hoppas på svar

Mvh

Dassbooth

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Hei Dassbooth!

 

Ser at ingen har svart deg ennå. Har aldri hørt om dette problemet. Når den " ...går den ner i varv och vill dö...." - gjør den den gradvis / sakte eller er det noe som skjer forholdsvis fort?

 

Kan ikke tenke meg annet enn at det må være noe med regulatoren. Hvis du ikke har motormanualen til G-modellen, så ligger den til nedlasting i Dokumentarkiv. Da kan du jo lese litt om regulatoren.

 

Lykke til - og la oss vite når du har funnet feilen!

:seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Tack för svaret :smiley: Felet kommer gradvis den går ojämt i 5 minuter kanske och lite senare vill den stanna.Regulatorn har jag rengjort och fixat.Men olje trycket är 2kg vid start när den är kall och 1.6 när den är varm och fiskar :fishing: man i några timmar i 2knop så ligger trycket på ca 1kg.

Link to post
Share on other sites

.....Men olje trycket är 2kg vid start när den är kall och 1.6 när den är varm

Tror også at det er en gammel H-type, som prangel er inne på. G-typen har plaskesmøring.

 

......Hur svårt var det på en skala 1 till 10 :confused:

Ca 5 - vil jeg si. Det er en enkel motor å skru på. :o)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Jeg tipper du har dårlig smøring, og at motoren din "småskjærer" seg, vet ikke hvordan dette problemet oppstår med en trykksmurt Sabb, jeg har selv 2H, og har ingen slike problemer, men jeg husker da vi hadde en G, og på lavt turtall, fikk den ikke god nok smøring over tid. Når vi kjørte sakte lenge, stoppet motoren, og måtte kjøle seg ned før vi fikk den igang igjen. vet ikke om dette er relevant for deg. lykke til.

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...
Hej hej jo jag tänkte om det är möjligt att insprutnings pumpen kan ge luft till dieselsystemet. :smiley:

Høytrykkspumpen blir det av og til et slimaktig belegg på. Demonter pumpa og ta ut stempel og fjær (pass på at det ikke faller ned i båten), tørk rent, vask i ren diesel og monter igjen. I tillegg ville jeg skiftet diesel filter og rengjort dieseltank.

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Kanskje har du for langt og tynt rør frå oljetanken til filteret? Kan oljetanken ligge litt for lågt slik at det renn for lite olje gjennom?

 

Dieselolje er meint her og ikkje smørjeolje. Dieseltanken er ofte hengt opp under dekk litt høgre enn dieselfilteret. Røret må vere så rett som råd er for å unngå luftlommer.

Link to post
Share on other sites

Flott! Det var gledeleg! Gjorde det sjølv også etter ca. 30 år, då var slangen stiv og morken. Tenkte at her var det best å vere føre var.

Ha det bra på sjøen og stol på det du har gjort med den gamle Sabben! Men lytt til motorlyden og kjenn etter - tenk på endringar som signal om fare - som eit omen om havari.

mvh

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...