Dassbooth Startet 30.Mai.2006 Del på Facebook Startet 30.Mai.2006 Hej vi har en sabb som är tillverkad-67 som har fungerat bra i alla år Men nu så har vi lite problem....När vi kör på fiskefart 2knop ungefär så går det bra att köra i en timme men sen går den ner i varv och vill dö.Men gasar man lite upp och ner så går den en timme till ca.Vi har kollat (dysen) som det heter på norska Men det var inget fel på den.På full fart går den kjempebra Hoppas på svar Mvh Dassbooth Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Walter_S Svart 30.Mai.2006 Del på Facebook Svart 30.Mai.2006 Hei Dassbooth! Ser at ingen har svart deg ennå. Har aldri hørt om dette problemet. Når den " ...går den ner i varv och vill dö...." - gjør den den gradvis / sakte eller er det noe som skjer forholdsvis fort? Kan ikke tenke meg annet enn at det må være noe med regulatoren. Hvis du ikke har motormanualen til G-modellen, så ligger den til nedlasting i Dokumentarkiv. Da kan du jo lese litt om regulatoren. Lykke til - og la oss vite når du har funnet feilen! Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post Share on other sites More sharing options...
Dassbooth Svart 30.Mai.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mai.2006 Tack för svaret Felet kommer gradvis den går ojämt i 5 minuter kanske och lite senare vill den stanna.Regulatorn har jag rengjort och fixat.Men olje trycket är 2kg vid start när den är kall och 1.6 när den är varm och fiskar man i några timmar i 2knop så ligger trycket på ca 1kg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Dassbooth Svart 30.Mai.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mai.2006 Kanske få ta och byta ventiler och kolvringar som du har gjort walter_s.Hur svårt var det på en skala 1 till 10 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
prangel Svart 31.Mai.2006 Del på Facebook Svart 31.Mai.2006 Hei. Du skriver at du har en SABB typ G. Er du sikker på at det ikke er en type H du har? Type G har vel ikke trykksmørning?i Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Walter_S Svart 31.Mai.2006 Del på Facebook Svart 31.Mai.2006 .....Men olje trycket är 2kg vid start när den är kall och 1.6 när den är varm Tror også at det er en gammel H-type, som prangel er inne på. G-typen har plaskesmøring. ......Hur svårt var det på en skala 1 till 10 Ca 5 - vil jeg si. Det er en enkel motor å skru på. :o) Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post Share on other sites More sharing options...
Dassbooth Svart 31.Mai.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mai.2006 Ska ta lite kort på motorn så får ni se.Kommer senare i veckan Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Dassbooth Svart 3.Juni.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juni.2006 Jo det stämmer det är en H som jag har .Men instruktionsboken som jag har står det G.Var inne på sabb.no och laddade ner instruktionsboken om modell H. Någon som vet om biltema har ett oljefilter som passar till denna motor. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Dassbooth Svart 23.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.August.2006 Har rengjort alla delar som sitter på regulator luckan med disel.Finns det något mer som ska rengöras där inne?Skruvade dit allt o testade åkte på fiskefart 2knop efter 2 timmar så gick den dåligt Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mergulhito Svart 23.August.2006 Del på Facebook Svart 23.August.2006 Jeg tipper du har dårlig smøring, og at motoren din "småskjærer" seg, vet ikke hvordan dette problemet oppstår med en trykksmurt Sabb, jeg har selv 2H, og har ingen slike problemer, men jeg husker da vi hadde en G, og på lavt turtall, fikk den ikke god nok smøring over tid. Når vi kjørte sakte lenge, stoppet motoren, og måtte kjøle seg ned før vi fikk den igang igjen. vet ikke om dette er relevant for deg. lykke til. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
carmina Svart 23.August.2006 Del på Facebook Svart 23.August.2006 kan det vere luftlekkasje eller luftboble i dieselsystemet? Eller soting/koksing? i ut-kanalen ved tomgang. og så blir det blåst ut når du gir turtal - Men dersom lydpotta er tett, vil kanskje motoren gå på halv fart, men ikkje på tomgang, for då blir presset for stort. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Dassbooth Svart 24.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.August.2006 Hej o tack för svaren Lydpotta är okej.Luft är det inte heller.Ska kolla upp insprutnings pumpen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Dassbooth Svart 17.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juli.2007 Hej hej jo jag tänkte om det är möjligt att insprutnings pumpen kan ge luft till dieselsystemet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 17.Juli.2007 Del på Facebook Svart 17.Juli.2007 Skal vel godt gjøres. Må i så fall være i matepumpen. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
carmina Svart 18.Juli.2007 Del på Facebook Svart 18.Juli.2007 Hei, kva med temperaturen? Blir motoren varmare på tomgang? Turtalet skal vere 350 o/min eller litt over det. mvh Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Dassbooth Svart 19.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juli.2007 Tempen är bra....men den får luft tror jag den går bättre när jag luftar den vid spridaren (dysen).Tänkte om insprutnings pumpen var trasig och pumpade in lite luft då och då Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
carmina Svart 22.Juli.2007 Del på Facebook Svart 22.Juli.2007 Kanskje har du for langt og tynt rør frå oljetanken til filteret? Kan oljetanken ligge litt for lågt slik at det renn for lite olje gjennom? mvh Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sleipner93 Svart 22.Juli.2007 Del på Facebook Svart 22.Juli.2007 Sabb G har plaskesmøring. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Storskarv Svart 23.Juli.2007 Del på Facebook Svart 23.Juli.2007 Hej hej jo jag tänkte om det är möjligt att insprutnings pumpen kan ge luft till dieselsystemet. Høytrykkspumpen blir det av og til et slimaktig belegg på. Demonter pumpa og ta ut stempel og fjær (pass på at det ikke faller ned i båten), tørk rent, vask i ren diesel og monter igjen. I tillegg ville jeg skiftet diesel filter og rengjort dieseltank. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
carmina Svart 24.Juli.2007 Del på Facebook Svart 24.Juli.2007 Kanskje har du for langt og tynt rør frå oljetanken til filteret? Kan oljetanken ligge litt for lågt slik at det renn for lite olje gjennom? Dieselolje er meint her og ikkje smørjeolje. Dieseltanken er ofte hengt opp under dekk litt høgre enn dieselfilteret. Røret må vere så rett som råd er for å unngå luftlommer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Dassbooth Svart 25.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2007 Har fixat allt som man kan göra.....men det går lika dåligt för det Jag får ta och lossa toppen och slipa in ventilerna o se om det hjälper efter 40år så borde det vara slitet och en del koksing på toppen Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sleipner93 Svart 25.Juli.2007 Del på Facebook Svart 25.Juli.2007 Eller så kan du bare gå litt fortere enn tomgang å stille ned på vingene Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Dassbooth Svart 2.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2007 (redigert) Tror att jag har hittat felet nu slangen som går från filtret till insprutningspumpen.Jag köpte en ny och motorn går bra. Redigert 2.August.2007 av Dassbooth (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
carmina Svart 5.August.2007 Del på Facebook Svart 5.August.2007 Flott! Det var gledeleg! Gjorde det sjølv også etter ca. 30 år, då var slangen stiv og morken. Tenkte at her var det best å vere føre var. Ha det bra på sjøen og stol på det du har gjort med den gamle Sabben! Men lytt til motorlyden og kjenn etter - tenk på endringar som signal om fare - som eit omen om havari. mvh Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Dassbooth Svart 7.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.August.2007 Tack Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.