Jump to content

Import av utenbordsmotor


Kark II

Recommended Posts

Hei, jeg har sett at prisene på utenbordsmotor i USA er latterlig billig. Hva må betales for å få noe slikt inn i landet? Slipper jeg unna med å betale frakt og moms eller skal staten ha mer av kaka?

 

Noen som har erfaring med denslags? Hvor lang tid tar det å frakte dette til Norge og hva vil det koste??

Link to post
Share on other sites

Alternativt få delt motoren i to og importere den som reservedeler. Moms må betales både av kjøpesum og frakt.

Nåja... dette er vel ikke helt stuerent, ei heller er det mulig med utenbordsmotor... hadde det vært en innebordsmotor så kunne du tatt den inn som bil/lastebil/industrimotor og mariniset den selv.... men utenbordsmotor... er ikke mulig.. Det er blokken som skal belastes med hk avgift om den er tiltenkt brukt i båt.... kan bli vanskelig å overbeives tollerne om at øvre halvpart av en utenbordsmotor ikke skal brukes i båt...

 

Her det bare å betale 137,50 pr. hk pluss moms, samt moms av kjøpesum og frakt samt eventuel forsikring... Enkelt og greit, men dyrt

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Da utelukker det helt å dra med seg en motor på lovlig vis iallefall. Slik jeg har forstått er det liten sjangs for å bli avslørt i å unngå disse avgiftene, forrutsatt at man kommer over grensa uten å bli stoppet. Det eneste måtte vel være at man selger motoren tilbake til det landet man kjøpte den fra når den tid kommer. Heia Norge :flag_sw:

Link to post
Share on other sites

Nå er vel ikke Sverige akkurat landet det lønner seg å importere brukte påhengsmotorer fra :confused:

Vet ikke hvordan det er nå, men da jeg undersøkte for et års tid siden ihvertfall, var jo motorene dyrere der enn her. rent bortsett fra kursen da selvfølgelig...

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Stemmer det, den ble innført som en "midlertidig" avgift på slutten av 70-tallet. Siden har X antall partier lovt å fjerne avgiften , for så å være med å vedta en økning av den så snart de hadde anledning.

Har liten tro på at den blir fjernet med det første heller... :headbang:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Ta godt vare på kvitteringen din :smash:

Med navn og adresse

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...