Jump to content

Hvilket båtblad er best?


beertrip

Recommended Posts

jeg abonerer på båtliv og båtmagasinet og jeg må si at båtliv

begynte bra men det gikk fort nedover, noe som er synd.

Hva båtmagasinet anngår er det jo snart bare reklame igjen

og en annen ting er jo når du leser en positiv test av en båt

og det er reklame for samme båten i samme utgave. :nonod:

Link to post
Share on other sites

Jeg har funnet og blitt hekta på Passagemaker

 

Bladet er orientert mot trawler type båter, men har mange interessante artikler med stoff som er aktuelt for alle. Til forskjell fra herværende båtblader hvor temaer blir behandlet over en side eller to (må ha plass til annonser!) så behandles det som taes opp i Passagemaker grundig, over mange sider og ofte gjennom flere nummer.

 

Anbefales !!

Link to post
Share on other sites

  • 7 år senere...

Båtens Verden ble sendt til trykk i dag. Mye variert og spennede stoff og blader bungner ikke over av annonser.

 

Vil noen av dere ha et blad i posten, gratis, så si i fra. Send meg en IM så ordner vi dette. Ingen krav kommer, garantert.

 

Skulle dere derimot være interessert i et års-abonnement så vil jeg ha ny beskjed om dette. Jeg lover spesialpris for BP-medlemmer.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Engelske practical boatowner PBO er bra. Virker som praktisk båtägande har kjøpt artikler derifra.

SXK sitt medlemsblad er bra. mye stoff for de som liker å dra på båtferie i sverige.

Ellers må jeg si at seilmagasinet er norsk journalistikk på sitt dårligste. Man kunne ihvertfall fått luket bort skrivefeilene. Virker som hver eneste artikkel er kjøpt og betalt av båtforhandlerne.

Link to post
Share on other sites

Jeg er egentlig skuffet over de norske båtbladene jeg har lest. Det første båtbladet jeg kjøpte i fjor, før jeg kjøpte båt, var Båtens Verden. Da ble jeg veldig negativt overrasket over alle skrive- og trykkfeilene. Som journalist selv irriterte det meg så mye at jeg raskt nedgraderte det som interessant. Men det skal jo dog sies at jeg kjøper det av og til, men et abonnement er jeg langt fra å skaffe meg. Selv om Astors betraktninger stort sett er blant den mer interessante lesningen (og det skriver jeg ikke bare for å være hyggelig!) og Nidelvklubben nå også har fått sin faste plass.

 

Jeg begynte å abonnere på Båtliv i fjor høst, men teller på knappene om jeg skal fornye det. Jeg kjøper stort sett alle utgaver av Båtmagasinet, og ble abonnent på Båter i sjøen. Jeg får gi dem en sjanse...

 

Det som er felles for alle de norske båtbladene, synes jeg, er at det er altfor lite interessant stoff for meg. Jeg blar fort gjennom alle sidene om nye båter og Båtlivs reportasje fra Cannes-messa interesserer meg et visst sted... Jeg er mer opptatt av tips om oppussing, vedlikehold, reparasjoner, etc. Liker også reportasjer og tips om uthavner og gjestehavner som er verdt et besøk. Og ikke minst tips om nyttige saker og ting som kommer på markedet.

 

Der har alle disse magasinene noe stoff, men svært varierende og for lite.

 

Jeg har faktisk tenkt at det måtte da være et marked for et magasin som skriver om bruktbåter?

 

Jeg er enig i skrytet av Praktisk Båtägande, det leser jeg mye av og vurderer et abonnement. Også RS-Magasinet synes jeg har mye bra.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes i allefall Båtens verden er de beste av de norske. Har abonement, også består det ikke bare av reklame. Også må jeg være litt lokal patriot også da :)

Det jeg ønsker å lese om er praktiske ting, alt fra råd om føring av båt til overhaling av motor og utstyr. Lite intrerresse å lese om båter til flere milioner.

Båtplassen.no burde vært i bladformat også, det hadde vært det beste bladet av alle.

Link to post
Share on other sites

Har ikke prøvd Båtens Verden enda, men det virker interessant :smiley:

 

Abbonnerte på Båtmagasinet før i tiden, men som andre før meg skriver; det ble for mye tester av uoverkommelige båter (for min del), mye annonser og lite DIY-stoff. Var litt bedre på 90-tallet husker jeg, da hadde de en del gjør det selv-artikler.

 

Da Praktisk Småbåtliv kom tidlig på 90-tallet husker jeg dette ble drevet av en kar fra Bergen (og familien hans var prøvekluter). En del interessante artikler, ikke minst noen artikler om hvordan bygge en båt selv. Husker bladet tok for seg byggingen av flere små joller, en microcruiser og en kano. Noe som direkte inspirerte meg til å ta fatt på utdannelsen som trebåtbygger og jobbe som dette noen år. Selv om jeg ikke jobber direkte som båtbygger nå lengre var det en fin tid med gode erfaringer og kunnskaper jeg har hatt god bruk for senere. Bruker erfaringer fra båtbyggertiden daglig i min nåværende jobb som lærer (med hovedvekt på sløyddelen i kunst- og håndverkfaget). Så en stor takk til Praktisk Småbåtliv for inspirasjon og interessant lesestoff :thumbsup:

 

Som trebåtbygger er Woodenboat et naturlig valg, et blad med mye godt og interessant stoff. I tillegg medlemsbladet til Forbundet Kysten som også har en del relevant stoff for dem som er interessert i trebåter (og veteranbåter generelt).

 

Seilas og Seilmagasinet synes jeg forsåvidt er OK blader på enkelte felt, men også disse gjennomsyres dessverre av annonser og nybåttester. Fint for enkelte, men ikke i mi gate.

 

Så kom jeg tilfeldigvis over Practical Boat Owner for noen år siden. DER snakker vi interessant blad! Mange kjekke DIY-artikler som er seriøse og forklarende :thumbsup: De fleste artiklene er relevante både for motor- og seilbåter, i tillegg er mange relevante på tvers av båtens byggemateriale. Et kjempekjekt blad :yesnod: Sammen med Woodenboat er PBO klart det beste båtbladet for min del.

Link to post
Share on other sites

Jeg er overveldet over responsen på fritt tilsendt Båtens Verden.

Har fått lov til å ta i mot 20 interesserte til, så bare si i fra. Da vil Båtens Verden komme i postkassen gratis om ca. 2 uker. Ønsker det et årsabonnement er prisen kr. 300.- (Astor-pris til Baatplassen-medlemmer)

Jeg lover at det ikke kommer telefonselgere og maser.

Send meg en IM om dere er interessert.

Mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Jag hade den stora förmånen att träffa Astor på Malmön och fick 4 ex av Båtens Verden.

Även om detta är en Norsk tidning är 98 % av innehållet även aktuellt i Sverige. Har läst allt som står i dessa tidningar med stort intresse. Även mina båtvänner har läst allt och tidningarna som nu börjar bli "luggslitna"

Kommer att prenumera på Båtens Verden om den går att få skickad till Sverige?

Redigert av Svensk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har abbonert på BM imange år, og synes det er masse nyttige artikkler.. Det var nok kansje litt bedre før. så kom det en periode fra slutten av 90 tallet der det var enormt med annonser! nå har det bedret seg litt. ellers kunne dem godt spart seg for artikkler om ekstrembåter som går 80 knop og luksusbåter som kun en promille av lystbåteierene er på utkikk etter. De fleste her i Norge har båter i prisklasse 200.000 til 2 mill over det er det jo utenlandske blader som tar for seg disse segmentene, der 40-50fotere er innstegsmodeller... Dessuten blir slike båter så komplekse og har så mange systemer at det blir vanskelig å sammenlikne..så mange options og kansje ikke noen std. modell heller.. hvor mange babes det går på flybridge er uinteressant for en tobarns familie

 

Har hatt Båtliv itt nå de siste par årene, og det er mye det samme som går igjen der også som i BM.

 

Det som er slående er at det stort sett er motorbåtstoff og nesten ikke noe for seilere.. stål/aluminium og trebåter er det ikke så mye av

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Av Båtliv og Båtmagasinet syntes jeg Båtmagasinet er best. Men er Allers media som er distributør, og de er jo et h****** å hanskes med.

En får mailer når en har krysset ut at en ikke ønsker. Prøveperioder du blir lovet på messer skal stoppe automatisk gjør det ikke. (Jeg sa i tillegg fra før siste blad kom for å være sikker) Og når en sier ifra når det neste etter det siste dukker opp alikevell får en beskjed om at nå er det stoppet, og siste giro skal en bare se bort i fra. Men neste mnd kommer det nytt blad med ny større giro som nå også har purring fra forrige... Og slik går nå dagan :thumbsdown:

Etter å vært i et mediehus sin klamme hånd så skjønner en hvor tungt det må være å forlate et trossamfunn :rolleyes:

 

 

De løse bladene jeg har lest av Båtens verden ser veldig bra ut. Så om jeg skal ha et abonnement igjen så blir det nok med det.

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Da takker jeg nok en gang for den gode responsen fra gode båtkolleger. Vi har nå fått tett opp til femti nye som vil prøve Båtens Verden. Og ett titall nye abonnenter i tillegg. Mange takk.

Vi setter strek i morgen kveld slik at alle får neste utgave som sendes ut til uken.

 

Vi ser at det er mange gode fotografer her på BP og mange dyktige skribenter. Hvis noen av dete vet om godt båtbladstoff som finnes i ditt eget båtmiljø eller i nærheten. Nøl ikke med å sende meg en IM så har vi kanskje noe fra deg på trykk i BV. Vi honnorerer med båtpleieprodukter.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Da takker jeg nok en gang for den gode responsen fra gode båtkolleger. Vi har nå fått tett opp til femti nye som vil prøve Båtens Verden. Og ett titall nye abonnenter i tillegg. Mange takk.

Du fikk IM'en jeg sendte deg Astor? Tar gjerne i mot et eksemplar av Båtens Verden, har ikke lest dette bladet før :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...