saga Startet 31.Mai.2006 Del på Facebook Startet 31.Mai.2006 (redigert) Jeg begynte i går kveld på jobben med å skifte foringene i styregaffelen på mitt DP290A-drev. Jeg fikk imidlertid problemer med å løsne den 8 mm. unbrakoskruen som holder styreklaven fast i akslingen. Dette er på baksiden av motoren så det er rimelig trangt i tillegg. Jeg er redd for å ta i for mye da unbrakonøkkelen har lett for å vri seg i sporet og ødelegge skruen. Skruen har sikkert ikke vært løs siden 1986 og sitter noe innmari godt. Jeg har forsøkt med rustspray og med slag/kakk med hammer på skruen uten at det har hjulpet. Er det noen som har tips på hvordan jeg skal få løsnet denne skruen uten å ødelegge den? Mener å ha lest at det har vært andre på dette forumet som har utført denne jobben tidligere og som kanskje har noen tips? Redigert 31.Mai.2006 av saga (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 31.Mai.2006 Del på Facebook Svart 31.Mai.2006 Mener å huske at jeg kappet skruen med vinkelsliper når jeg byttet foringer på en tidligere båt. Ellers pleier jo slikt å løsne hvis du lunker på skruen med en propanbrenner eller et sveiseapparat. Etter at skruen er ute må du antagelig åpne sporet med en kraftig skrutrekker og ei klubbe. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
saga Svart 31.Mai.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mai.2006 Hei rem. Håper jeg slipper å gå så drastisk til verks at jeg må kappe skruen. Skal forsøke i kveld med en propanbrenner og se om det hjelper. Hvordan fikk du ut skruen etter å ha kappet den? Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 31.Mai.2006 Del på Facebook Svart 31.Mai.2006 Hei rem. Håper jeg slipper å gå så drastisk til verks at jeg må kappe skruen. Skal forsøke i kveld med en propanbrenner og se om det hjelper. Hvordan fikk du ut skruen etter å ha kappet den? Nå er ikke min hukommelse det den engang var (om den noengang har vært det?) men jeg fikk da pirket den ut etter hvert. Tror den kom lettere etter at trykket ble avlastet. Hjalp vel litt til med en propanbrenner også kanskje?Nuvel, når du så etter litt kamp har delene ute, skal du ta deg tid til også å renske opp fettkanalene/sporene fra fettnippel og gjennom aksling. Hvis ikke akslingen har vært smurt regelmessig kan en eller begge fettkanalene være tette av forstenet fett. Sjekk også tæring på akslingen nærmest drevet. Noe tæring tåles, men har du tæring mer en halvparten av omkretsen er det ingen annen utvei en å gå med bøyet hode til VP-pusheren. Han vil fortelle deg at gaffelen ikke lenger lagerføres som separat del, men fortvil ikke fortsetter han; Volvo Penta har nemlig i sin visdom, og i omtanke for sine kunder, begynnt å lagerføe en ny del hvor gaffel og skjold er ferdig montert fra fabrikk. Allt for å gjøre det enklere for kunden. Er det ikke rørende? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
saga Svart 31.Mai.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mai.2006 Ja, jeg har også tidligere hørt dette med at du ikke får kjøpt gaffelen separat men må kjøpe komplett gaffel og skjold/hjelm selv om de to delen kun er satt sammen med to bolter. Prisen blir vel derfor bortimot det dobbelte av hva den kunne ha vært. Hvis jeg nå skulle lykkes med å få ut styregaffelen så er jeg litt spent på tilstanden (tæringen) på akslingen. Jeg la merke til at jordingsledingen iallefall var inntakt og det skulle jo love godt. Hvis det skulle være noe moderat tæring går det ikke da an å legge i f.eks. Kjemisk Metall og slipe ned slik at akslingen igjen får sin opprinnelig form - iallefall slik at anleggsflatene mot tetningsringene blir gjevne? Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 31.Mai.2006 Del på Facebook Svart 31.Mai.2006 Jo da, mulig du kan benytte en slags kjemisk metall (som vel er epoxy med aluminiumspulver?) for å forlenge levetiden. Akslingen hadde nok vært enklere å reparere om den hadde vært laget i stål kanskje? På den annen side, hadde akslingen vært i stål ville det vel neppe ha vært noe tæringsproblemer. Iallfall ikke på akslingen? Lykke til Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
saga Svart 31.Mai.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mai.2006 Jeg fikk til slutt løsnet skruen meg en forlenger på skrallen. Problemet da ble å få løsnet selve armen fra akslingen. Forsøkte å utvide sporet i armen slik at den løsnet fra akslingen uten å lykkes. Dessuten er det så trangt bak motoren at det er vanskelig å komme til med noe slagverktøy til både å løsne armen og til å slå ned akslingen. Konklusjonen blir nok at jeg skrinlegger hele operasjonen og skrur sammen igjen med uforrettet sak. Smørekanalene i akslingen er åpne og det er ingen vannlekkasje gjennom foringene i akslingen. Har dessuten funnet ut at like mye av slakken skyldes systemet før du kommer så langt som til styregaffelen. Det er sikker 10-12 cm slakke på rattet uten at styreakslingen rører seg. Det kommer i hovedsak fra styresnekka, kabelen, sylinderen og koblingene til denne. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 31.Mai.2006 Del på Facebook Svart 31.Mai.2006 Ikke bli feig nå Saga, og gi deg om du møter en smule motstand. Har du fått ut skruen er resten plankekjøring Med en kraftig skrutrekker og ei klubbe åpner du sporet tilstrekkelig til at du får presset gaffelen nedover. Knepet her er å ha kiler tilgjengelig som du banker inn på hver side av akslingen fra utsiden. Å benytte en dor fra oversiden (innsiden) kan være vanskelig da du må slå i en vinkel, samtidig som akslingen kan ta skade (myk aluminium) Et utvalg av stålblikk på omlag 1 mm tykkelse som benyttes som shims og noen kraftige skrutrekkere er det som skal til. Bank som sagt inn skrutrekkerene på hver side av akslingen, mellom gaffelskulderen og skjoldet, og slik at presset blir omlag likt på begge sider. La om nødvendig presset stå på over natten og fortsett neste dag. Du kan eventuellt hjelpe til med en dor og ei klubbe fra innsiden, men vær forsiktig slik at du ikke skader akslingen. Belønningen vinker i det fjerne, nemlig en mer presis styring, og muligheten til å kunne benytte autopilot på dorgefart. Stor slakk i systemet umuliggjør slik bruk av autopiloten da en kurskorrigering fra piloten bare medfører at du beveger slakken i systemet, uten at drevet beveger seg en eneste millimeter. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
saga Svart 31.Mai.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mai.2006 (redigert) Jasså kaller du meg feig he he Ja, jeg må innrømme at det er litt surt å gi seg uten å få fullført jobben, spesielt når jeg først har lagt noen timer i det og er så nær. Jeg får benytte noen av tipsene dine og gjøre et siste forsøk i morgen. Har forsøkt å åpne sporet med skrutrekket og hammer i dag men det er så trangt at jeg får liksom ikke særlig slaglengde og kraft på hammeren. Får se om jeg finner noe mere egnet verktøy i morgen. Redigert 31.Mai.2006 av saga (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.