Jump to content

Pentrypumpe defekt?


alum

Recommended Posts

På vår nyinnkjøpte Polar 25 (1981 modell) står det en pentrypumpe med trykkvannsbryter av ukjent fabrikat. Når vi for første gang fylte opp vanntanken og prøvde pumpa, kom det nesten ikke en dråpe ut på sekundærsida på pumpa, selv om vannet rant av seg selv fra vanntanken til pumpa.

 

Pumpa er av membrantypen (tre membraner) og etter å ha åpnet den ser alt ok ut. Jeg har også kjørt den på benk (med slange opp i en vannbøtte), og det samme skjer her: Nesten ikke vann ut fra pumpa. Når jeg derimot suger ut all luft fra sekundærsida (med munnen) og så kjører pumpa, så kommer det vann ut. Jeg er likevel litt skeptisk till vannmengden. Jeg måler den til 2 liter per minutt. Er ikke dette litt vel lite? Trykket på sekundærsida virker til å være ok, og trykkbryteren fungerer fint.

 

Er det normalt at en må suge ut vann gjennom sekundærsida før pumpa vil fungere?

Er vannmengden ok?

 

mvh

Link to post
Share on other sites

På den forge båten min hadde eg problemer med pentripumpa. etter å ha skrudd den fra kvarandre flere ganger fann eg feil på tilbakeslagsventilen. Trur du skal sjekke den meget nøye.

Tilbakeslagsventilen? Jeg har ingen erfaring med membranpumper, men kan ikke huske jeg så noen ventil utenom de tre membranene.

Link to post
Share on other sites

En membranpumpe må ha tilbakeslagsventiler for å fungere. Uten dette ville den bare pumpet vannet fram og tilbake inni slangen. En delvis ødelagt tilbakeslagsventil kan være forklaringen på den oppførselen du skriver om.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Ikke i skrivende stund. Men den ser mistenkelig lik ut denne.

Ok. Ut fra min erfaring har disse pumpene en tendens til å slutte å bli selvsugende etter noen år. Antar at årsaken er at ventilene blir "slappe". Går systemet mitt tomt må jeg fylle vann helt opp til dekksgjennomføringen, alt suge i krana slik du beskriver. Etterpå pumper den normalt.

Så lenge trykkbryteren fungerer ville jeg bare latt dette være som det er.

Du kan også sjekke filtrene, disse sitter inni pumpa, ett for hver "sylinder"..

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

Gammel tråd men låner den litt....,

 

Forsøkte å fylle på ferskvannstanken i dag, men på jakt etter lekkasje så ser jeg at det drypper litt fra pentrypumpa (liknende denne pumpa men av merke Whale in-line):

 

pentrypumpe.jpg

 

Det viser seg at det er en bitteliten sprekk i innsugningsstussen som det drypper fra. Har fått presset litt lynlim inn i sprekken, så det er tett for øyeblikket, men vil det holde når det står i vann hele tiden? Pumpa koster jo ikke allverden.... er det bare å kjøpe ny, eller er det verd forsøket med reperasjon?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...