Som Startet 31.Mai.2006 Del på Facebook Startet 31.Mai.2006 (redigert) Jeg skal sette inn ny tankmåler i dieseltanken, og må derfor lage et 42mm hull. Tykkelsen tror jeg er 1,25mm eller 2mm, syrefast. Tenkte dette kunne gjøres uten å tømme tanken, frese (hardmetall hullfres) veldig rolig og med mye olje. MEN, kan dieselen antenne hvis det detter nedi varmt spon ? Redigert 31.Mai.2006 av Som (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 31.Mai.2006 Del på Facebook Svart 31.Mai.2006 vil absolutt anbefale deg å tømme tanken. Det blir MYE spon og søl av en sånn jobb, så for å være på den sikre siden ville iallefall JEG tømt den. Ikke minst med tanke på olja, som kommer til å renne rundt overalt.. Å antenne innholdet er nok fullt mulig, dog mest på det teoretiske plan. Bruker du rikelig med skjæreolje, og holder turtallet nede, blir ikke saga engang varm... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
slettet Svart 31.Mai.2006 Del på Facebook Svart 31.Mai.2006 tror det er vanlig å tømme tanken og rense den så godt som mulig for så å fylle den med nitrogen om jeg husker riktig før slike operasjoner. mener jeg hørte dette fra en hos Shell som kjente godt til slikt. forbheold om formattering av softdisken. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 31.Mai.2006 Del på Facebook Svart 31.Mai.2006 Bare en idee. Jeg vet ikke helt, finnes det ikke en sån "knekkedingsen" som man bruker til å lage et hull i vasken for å får montert en vannutløp? Er det ikke neste det samme diameter? Men forutsettning er at man har en åpnig for rengjøring av tanken slik at man kommer inn. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Suzuki Svart 31.Mai.2006 Del på Facebook Svart 31.Mai.2006 å; skal man fylle den, tror jeg nå godt gammeldags vann duger til husbruk. Som sagt, spona blir knapt varme. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
slettet Svart 31.Mai.2006 Del på Facebook Svart 31.Mai.2006 sikkert noe i det men det kan i verste fall bli lommer og har hørt fra faglig hold om tanker som har vøret renset med bla vann flere ganger men som har eksplodert ved f.eks sveiseing. urolig å lenge gassen holder på hatten. dette er et stort problem med gamle tanker for fyringsolje som skal kondemneres. Sitér dette innlegget Link to post
vikers Svart 31.Mai.2006 Del på Facebook Svart 31.Mai.2006 Ved å ta dette fryktelig rolig...kun noen få omdreininger av gangen...litt! olje...og blåse bort de som kommer av spon fra den lille platen - så ville i alle fall jeg latt dette stå til. Men jeg er kanskje ikke kjent for å være den mest omstendelige.....da tar ting bare så altfor - altfor lang tid. Forsiktig og rolig...så vil du nok ikke ha noe problem med å montere dette der den står. Nå kommer nok halve båtplassen.no og sier: "Gode G%¤"....men så har jo halvparten redningsflåter på 25 fotern også. Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
Suzuki Svart 31.Mai.2006 Del på Facebook Svart 31.Mai.2006 med respekt å melde The Scrutinizer, dette er regelrett pissepreik. For det første sa jeg ikke at skal ikke tanken RENSES med vann, jeg sa den skal FYLLES med vann, mens man borrer/ skjærer /sveiser. Dessuten, gamle fyringsoljetanker er av svartjern, som etter år i bakken, har masse porer, groper og lommer der rester av HC ligger på lur. En syrefast tank er glatt, ren og enkel å tømme / vaske og sjekke. Å påstå at tanken bør trykksettes med nitrogen før man kan sage høl i den med en hullsag, er bortimot det værste jeg har hørt. Selv fra din kant. Iallefall i dag. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
slettet Svart 31.Mai.2006 Del på Facebook Svart 31.Mai.2006 Jeg vet ikke helt, finnes det ikke en sån "knekkedingsen" som man bruker til å lage et hull i vasken tenkerdu på lo©kke utstyr hvor man skrur to stålkopper sammen og den ene passer nøyaktig inn i den andre med skjær? hvis det er den må man bore et hull først og komme til fra innsiden med den andre 1/2 delen. Sitér dette innlegget Link to post
vikers Svart 31.Mai.2006 Del på Facebook Svart 31.Mai.2006 (redigert) Ref: Innlegg #8: Ja...en enkel trebåtkar kan ikke la være å le av enkelte "overkill-løsninger" som forslås her. "Hvorfor i all verden gjøre det enkelt, når man kan gjøre det noe så innmari komplisert og vanskelig og ikke minst profft"! Ikke direkte stilet til noen brukere, men kun en digresjon.... Redigert 31.Mai.2006 av vikers (see edit history) Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
Poseidon Svart 31.Mai.2006 Del på Facebook Svart 31.Mai.2006 MEN, kan dieselen antenne hvis det detter nedi varmt spon ? Nei. Men er ikke dieselen såpass kostbar at du bør ta vare på den, og samtidig forsøke å hindre urenheter å komme inn i tanken? Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
slettet Svart 31.Mai.2006 Del på Facebook Svart 31.Mai.2006 (redigert) med respekt å melde The Scrutinizer, dette er regelrett pissepreik. greit det, men det var i hvertfall det jeg fikk opplyst i forbindelse med trykkprøving av bensintanken min i forbindelse med CE samsvarserklæringen for å slippe å tappe den under trykktesten. bensintanker har jo som kjent svært vanskelig for å bli kvitt gassen uansett. opplysningen om nitrogenløsningen kom fra en som arbeider i Shell med slike ting og han burde vel vite det? eneste jeg ikke er 100% sikker på (husker nøyaktig) er om det var nitrogen men tror det er riktig. et lett overtrykk/tilførsel av nitrogen skal kunne hindre enhver mulig antennelse. Redigert 1.Juni.2006 av Ingar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 31.Mai.2006 Del på Facebook Svart 31.Mai.2006 tenkerdu på lo©kke utstyr hvor man skrur to stålkopper sammen og den ene passer nøyaktig inn i den andre med skjær? hvis det er den må man bore et hull først og komme til fra innsiden med den andre 1/2 delen. Ja, en sånt duppedings mener jeg.Og ja, som jeg syntes allerede, det behøver en serviceåpning som allerede finnes i noe tank. Ha bare vært en rask idee. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
slettet Svart 31.Mai.2006 Del på Facebook Svart 31.Mai.2006 fungerer den - uten mer enn enn en lunk i stål. skjæreolje kan likevel være en ide. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 31.Mai.2006 Del på Facebook Svart 31.Mai.2006 I min barndom var det en på opplagstomta som borret hull i sin bensintank. Han var klinkende klar på to ting. Tanken måtte være helt full ved borring, enten av vann eller bensin! Drillen måtte ikke skape gnister. Tanken bak var at det er bensindampen som tar fyr, ikke flytende bensin. Drillen var drevet med trykkluft fra medbragt flaske, altså ingen bryter eller børster som skapte gnister. Så vidt jeg husker arbeidet mannen for Pay & Brinck, i dag Pon Power. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
slettet Svart 31.Mai.2006 Del på Facebook Svart 31.Mai.2006 heelt sikkert riktig at full tank er bedre enn noe annettog bensin har en veldig kjølende effekt - fin i nødsfrall på brannsår- men den gasser også lett. Sitér dette innlegget Link to post
vikers Svart 31.Mai.2006 Del på Facebook Svart 31.Mai.2006 (redigert) Hadde det vært en bensintank..da hadde jeg nok ikke kuttet meg rett igjenom uansett hastighet....Tømme...fylle med vann....borre.....montere.....åpne....sette varme på....stenge.....fylle på bensin...= 1 døgn. Diesel= Borre rolig - montere - ferdig =10 minutter Redigert 31.Mai.2006 av vikers (see edit history) Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
slettet Svart 31.Mai.2006 Del på Facebook Svart 31.Mai.2006 nåh, det er en grunn til at det brenner flere dieselbåter enn bensinbåter pr år - eller kanje 2 grunner. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 31.Mai.2006 Del på Facebook Svart 31.Mai.2006 Dere skulle ikke fortelle offentlig at det finnes mulighet for å bore i en tank som er full med drivstoff, bare med bakgrunn at det går lettere. Dette er noe for fagfolk, men ikke for offentligheten der det kan oppfattes av noen som en seriøst tips. :nono: Med samme lettheten går også heisen i himmelen. Mvh. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Jens_P Svart 31.Mai.2006 Del på Facebook Svart 31.Mai.2006 Leser du litt mellom linjene skal du ikke borre i tom tank som har inneholdt drivstoff. Er du normalt forsiktig betyr det å fylle tanken med vann før borring. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Joerg Becker Svart 31.Mai.2006 Del på Facebook Svart 31.Mai.2006 Leser du litt mellom linjene skal du ikke borre i tom tank som har inneholdt drivstoff. Er du normalt forsiktig betyr det å fylle tanken med vann før borring. riktig.Du kan det, jeg kan det, men en person kan det kanskje ikke med å lese mellom linjene. Og "han" får kanskje heisen. Men det er jo bra hvis det blir skrevet også slik at en som ikke kan lese mellom linjene kan også skjønne det. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
vikers Svart 31.Mai.2006 Del på Facebook Svart 31.Mai.2006 Dere skulle ikke fortelle offentlig at det finnes mulighet for å bore i en tank som er full med drivstoff, bare med bakgrunn at det går lettere.Med all respekt for dette. Men jeg la inn tabnkmåler i Dorry`n uten at jeg måtte kutte av noen spant...tømme 100 liter diesel.....hva jeg gjorde var å bruke kanskje 10 minuttter på å borre meg gjennom 2 mm. med syrefast... og jeg la en lite dasj med olje en gang iblant, samt blåste bort alt av støv hele tiden...... Det var null problem...tok 10 minutter, men om dere mener jeg var døden nær, så ikke etterfølg. Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
vikers Svart 31.Mai.2006 Del på Facebook Svart 31.Mai.2006 b og t henger bseg opp på laptoppen her... Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
Hulda Svart 1.Juni.2006 Del på Facebook Svart 1.Juni.2006 Hulda skal bore seg gjennom tanken sin for å sette inn stigerør for aggeregatet. Jeg anser risikoen for å være så fragmentarisk at jeg ikke gidder å skru av boltene på mannlokket, der utgående gjennomføringer er lokalisert. Diesel tenner på 600 grader v/atmosfæretrykk, omtrent. Dieselen/gassen skal altså holde denne temperaturen. Prosedyre: Tilnærmet full tank. Drill med bor og støvsuger. Borer mens støvsugeren drar til seg spon og alt mulig annet. Det som detter ned i tanken etter en slik operasjon er tilnærmet ingenting. Dette er ut fra tidligere erfaring. Metallspon er så tunge at de legger seg rolig på bunn, de kommer aldri i nærheten av stigerørene. Denne prosedyren gjelder kun diesel, ikke bensin eller andre lettantennelige fluider. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 1.Juni.2006 Del på Facebook Svart 1.Juni.2006 Hei Vikers. Med advarslen mot "bare bor du" ville jeg fremheve at man ikke skal si det så allminnelig, som skjer så ofte. Her ble det snakket om både diesel og bensin. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.