Jump to content

Borre hull i syrefast dieseltank, kan dieselen antenne ?


Som

Recommended Posts

vil absolutt anbefale deg å tømme tanken. Det blir MYE spon og søl av en sånn jobb, så for å være på den sikre siden ville iallefall JEG tømt den. Ikke minst med tanke på olja, som kommer til å renne rundt overalt..

 

Å antenne innholdet er nok fullt mulig, dog mest på det teoretiske plan. Bruker du rikelig med skjæreolje, og holder turtallet nede, blir ikke saga engang varm...

 

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

Bare en idee.

Jeg vet ikke helt, finnes det ikke en sån "knekkedingsen" som man bruker til å lage et hull i vasken

for å får montert en vannutløp?

Er det ikke neste det samme diameter?

 

Men forutsettning er at man har en åpnig for rengjøring av tanken slik at man kommer inn.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

sikkert noe i det men det kan i verste fall bli lommer og har hørt fra faglig hold om tanker som har vøret renset med bla vann flere ganger men som har eksplodert ved f.eks sveiseing.

urolig å lenge gassen holder på hatten.

 

dette er et stort problem med gamle tanker for fyringsolje som skal kondemneres.

Link to post

Ved å ta dette fryktelig rolig...kun noen få omdreininger av gangen...litt! olje...og blåse bort de som kommer av spon fra den lille platen - så ville i alle fall jeg latt dette stå til.

 

Men jeg er kanskje ikke kjent for å være den mest omstendelige.....da tar ting bare så altfor - altfor lang tid. :lol:

 

Forsiktig og rolig...så vil du nok ikke ha noe problem med å montere dette der den står.

Nå kommer nok halve båtplassen.no og sier: "Gode G%¤"....men så har jo halvparten redningsflåter på 25 fotern også. :lol:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post

med respekt å melde The Scrutinizer, dette er regelrett pissepreik.

 

For det første sa jeg ikke at skal ikke tanken RENSES med vann, jeg sa den skal FYLLES med vann, mens man borrer/ skjærer /sveiser.

 

Dessuten, gamle fyringsoljetanker er av svartjern, som etter år i bakken, har masse porer, groper og lommer der rester av HC ligger på lur.

En syrefast tank er glatt, ren og enkel å tømme / vaske og sjekke.

 

Å påstå at tanken bør trykksettes med nitrogen før man kan sage høl i den med en hullsag, er bortimot det værste jeg har hørt. Selv fra din kant. Iallefall i dag.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

Jeg vet ikke helt, finnes det ikke en sån "knekkedingsen" som man bruker til å lage et hull i vasken

tenkerdu på lo©kke utstyr hvor man skrur to stålkopper sammen og den ene passer nøyaktig inn i den andre med skjær?

 

hvis det er den må man bore et hull først og komme til fra innsiden med den andre 1/2 delen.

Link to post

Ref: Innlegg #8:

Ja...en enkel trebåtkar kan ikke la være å le av enkelte "overkill-løsninger" som forslås her.

 

"Hvorfor i all verden gjøre det enkelt, når man kan gjøre det noe så innmari komplisert og vanskelig og ikke minst profft"!

 

Ikke direkte stilet til noen brukere, men kun en digresjon....

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post

med respekt å melde The Scrutinizer, dette er regelrett pissepreik.

greit det, men det var i hvertfall det jeg fikk opplyst i forbindelse med trykkprøving av bensintanken min i forbindelse med CE samsvarserklæringen for å slippe å tappe den under trykktesten.

bensintanker har jo som kjent svært vanskelig for å bli kvitt gassen uansett.

opplysningen om nitrogenløsningen kom fra en som arbeider i Shell med slike ting og han burde vel vite det?

 

eneste jeg ikke er 100% sikker på (husker nøyaktig) er om det var nitrogen men tror det er riktig.

et lett overtrykk/tilførsel av nitrogen skal kunne hindre enhver mulig antennelse.

Redigert av Ingar (see edit history)
Link to post

tenkerdu på lo©kke utstyr hvor man skrur to stålkopper sammen og den ene passer nøyaktig inn i den andre med skjær?

 

hvis det er den må man bore et hull først og komme til fra innsiden med den andre 1/2 delen.

Ja, en sånt duppedings mener jeg.

Og ja, som jeg syntes allerede, det behøver en serviceåpning som allerede finnes i noe tank.

 

Ha bare vært en rask idee.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

I min barndom var det en på opplagstomta som borret hull i sin bensintank. Han var klinkende klar på to ting. Tanken måtte være helt full ved borring, enten av vann eller bensin! Drillen måtte ikke skape gnister. Tanken bak var at det er bensindampen som tar fyr, ikke flytende bensin. Drillen var drevet med trykkluft fra medbragt flaske, altså ingen bryter eller børster som skapte gnister. Så vidt jeg husker arbeidet mannen for Pay & Brinck, i dag Pon Power.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post

Hadde det vært en bensintank..da hadde jeg nok ikke kuttet meg rett igjenom uansett hastighet....Tømme...fylle med vann....borre.....montere.....åpne....sette varme på....stenge.....fylle på bensin...= 1 døgn.

 

Diesel= Borre rolig - montere - ferdig =10 minutter :lol:

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post

Dere skulle ikke fortelle offentlig at det finnes mulighet for å bore i en tank som er full med drivstoff, bare med bakgrunn at det går lettere.

Dette er noe for fagfolk, men ikke for offentligheten der det kan oppfattes av noen som en seriøst tips. :nono:

 

Med samme lettheten går også heisen i himmelen.

 

Mvh.

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Leser du litt mellom linjene skal du ikke borre i tom tank som har inneholdt drivstoff. Er du normalt forsiktig betyr det å fylle tanken med vann før borring. :cheers:

:yesnod: riktig.

Du kan det, jeg kan det, men en person kan det kanskje ikke med å lese mellom linjene.

Og "han" får kanskje heisen.

Men det er jo bra hvis det blir skrevet også slik at en som ikke kan lese mellom linjene kan også skjønne det.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Dere skulle ikke fortelle offentlig at det finnes mulighet for å bore i en tank som er full med drivstoff, bare med bakgrunn at det går lettere.

Med all respekt for dette.

 

Men jeg la inn tabnkmåler i Dorry`n uten at jeg måtte kutte av noen spant...tømme 100 liter diesel.....hva jeg gjorde var å bruke kanskje 10 minuttter på å borre meg gjennom 2 mm. med syrefast... og jeg la en lite dasj med olje en gang iblant, samt blåste bort alt av støv hele tiden......

 

Det var null problem...tok 10 minutter, men om dere mener jeg var døden nær, så ikke etterfølg.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post

b og t henger bseg opp på laptoppen her...

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post

Hulda skal bore seg gjennom tanken sin for å sette inn stigerør for aggeregatet. Jeg anser risikoen for å være så fragmentarisk at jeg ikke gidder å skru av boltene på mannlokket, der utgående gjennomføringer er lokalisert.

 

Diesel tenner på 600 grader v/atmosfæretrykk, omtrent. Dieselen/gassen skal altså holde denne temperaturen.

 

Prosedyre: Tilnærmet full tank. Drill med bor og støvsuger. Borer mens støvsugeren drar til seg spon og alt mulig annet.

 

Det som detter ned i tanken etter en slik operasjon er tilnærmet ingenting. Dette er ut fra tidligere erfaring. Metallspon er så tunge at de legger seg rolig på bunn, de kommer aldri i nærheten av stigerørene.

 

Denne prosedyren gjelder kun diesel, ikke bensin eller andre lettantennelige fluider.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...