Avmønstret4 Svart 5.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2007 man trenger en gnist eller flamme.Har nå lest hele tråden det har vært lite snakk om selvantennelses temraturen. Det er de temperaturer som er merket i quoten i fra Sydvesten. Dette er tempraturet som man ikke kommer opp i ved boring, men man komme opp i dette ved andre tilfeller. Ved disse tempraturer tenner vesken av seg selv, man trenger ingen åpen flamme eller gnist for å fyre på. Beklager at jeg ikke greier å la være å bry nesa mi borti dette, og speaielt siden boreproblematikken er løst og siden det begynner å bli litt OT. Men dette er faktisk et av mine fagfelt. Alle har vel nå hørt om "Branntrekanten" men dette er faktisk en forenklet forklaring på hvordan en brann oppstår. I realiteten spiller frie radikaler og kjedereaksjon en avgjørende rolle i den kjemiske reaksjonen i forbrenningssonen til en brann. Det avgjørende elementet i prosessen er den kjedereaksjonen (eller katalysator) som oppstår når alle elementene er tilstede i branntrekanten og i riktig forhold til hverandre. Derav begrepet "brannfirkant" Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 5.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2007 I realiteten spiller frie radikaler og kjedereaksjon en avgjørende rolle i den kjemiske reaksjonen i forbrenningssonen til en brann. Jada.... legg skylden på anarkistene. Sånn er det alltid. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Wicma Svart 5.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2007 begrepet "brannfirkant" Begrepet "brannfirkant" finner man ikke på vanelige brannkurs ( får brannkurs vert annet år på jobb ), det med brannfirkanten kommer på mere spesielle brannkurs ( har det også). det er vel et bregrep for virkelige spesialister. Har barn i grunnskole , de lærer ikke om firkanten bare om trekanten. Sitér dette innlegget Link to post
Avmønstret4 Svart 5.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2007 (redigert) Begrepet "brannfirkant" finner man ikke på vanelige brannkurs ( får brannkurs vert annet år på jobb ), det med brannfirkanten kommer på mere spesielle brannkurs ( har det også). det er vel et bregrep for virkelige spesialister.Har barn i grunnskole , de lærer ikke om firkanten bare om trekanten. Ja det er nok riktig. På relativt korte kurs fra 1-2 dager som mange bedrifter gjerne må ha pga internkontroll etc er det umulig å gå for langt inn i materien, og ikke er det nødvendig heller for at den enkelte skal få en forståelse av forutsetningen for brann, som et forebyggende tiltak. Bare det å få mange på relativt kort tid til å forstå begreper som flammepunkt, selvantennelsestemperatur, eksplosjonsområdet, stoffers aggregattilstand, branntrekant, flammebrann/glødebrann etc etc er en utfordring i seg selv. Selvfølgelig ikke for at folk generelt er dumme, men pga at dette er ting de fleste sjelden eller aldri har hørt om eller er opptatt av i hverdagen. Men på dette forumet er det så mange som kan mye, og nettopp derfor tenkte jeg det var vært å nevne...... Redigert 5.Mars.2007 av Brage (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Avmønstret4 Svart 5.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2007 Jada.... legg skylden på anarkistene. Sånn er det alltid. mvh tuffff Ja sånn er det når en er royalist Sitér dette innlegget Link to post
Sjøga Svart 5.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2007 det er bare bå borre i vei. har gjort det hundre ganger. men pass på så ikke det kommer så mye spon nedi. men det går greit det også. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 10.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2007 Hullet er boret, det tok ikke fyr. Sitér dette innlegget Link to post
bm 850 Svart 10.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2007 Det er absolutt minimal fare for antenning her! For at du skal få fyr på dette er du avhengig av oksygen og nok temperatur tilført dieselen slik at du får det perfekte forholdet mellom oksygen og avdamping fra diesel. Når du har fått til dette må du ha en åpen flamme eller gnist for å antenne det hele. Den lille varmen som blir generert ved denne operasjonen er "peanuts" og du vil ikke klare å varme opp dieselen til tennpunktet som ligger på over 60 grader om jeg ikke husker mye feil. Sitér dette innlegget Link to post
Hasla 26 Svart 10.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2007 For si som Walter bare lekkert mvh Bjørn Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
Motordoktoren Svart 12.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2007 (...) Rudolf Diesel fikk det til, og holdt på å bli drept, ved første forsøk. Han fant opp eksplosjonsmotoren. Senere fant han opp dieselmotoren. Det er nok Nikolaus August Otto som har fått æren av å ha oppfunnet eksplosjonsmotoren - også kjent som Ottomotor. Ellers har det vært interessant å lese hva de enkelte mener om eksplosjonsfare ved boring i en dieseltank. Skal man oppnå antennelse av dieselolje, må man først varme oljen til over flampunktet (ca. 62 grader). Deretter må man varme gassen til det oppstår pyrolyse. Dvs. at gassmolekylene må spaltes til atomer. Så kan atomene binde seg med oksygen (forbrenning starter). Til det trenges en minimum antennelsestemperatur og en minimum antennelsesenergi. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 12.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2007 Hulda, med viten om reaksjonen, overlevde to hull. Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 2.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2007 Jeg har en kamerat som skal legge inn måler i dieseltanken sin. Hulda har bevist at han fremdeles vandrer rundt på jorden, så den biten er man ikke bekymret for. Mer bekymring voldes av at tanken ikke har noe mannhull. Altså ikke mulig å samle opp eventuelle spon. Det kan kanskje løses med fett på senterboret og støvsuger. Men hva med den biten som skal fjernes? Den kan vel falle ned i hullet hvis man har uflaks? Noen tips til hvordan dette kan unngås? Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Frøken Fryd Svart 2.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2007 (redigert) Borrer du med jevn hastighet får du en fin lang spon "krøll", lite som går nedi tanken da. Når du har laget det første hullet kan du bruke en stanse (eller hva det heter), slike som du bruker når du lager hull til kranen på vasken hjemme. Men du må jo føre det minste stykket inn ett sted da (om du har det) Redigert 2.Mai.2007 av Frøken Fryd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 2.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2007 Jeg har en kamerat som skal legge inn måler i dieseltanken sin. Hulda har bevist at han fremdeles vandrer rundt på jorden, så den biten er man ikke bekymret for. Mer bekymring voldes av at tanken ikke har noe mannhull. Altså ikke mulig å samle opp eventuelle spon. Det kan kanskje løses med fett på senterboret og støvsuger. Men hva med den biten som skal fjernes? Den kan vel falle ned i hullet hvis man har uflaks? Noen tips til hvordan dette kan unngås? For noen dager siden lanserte Hulda en tråd som het noe slikt som 'dritt i dieseltanken' eller noe slikt. Nå har jeg boret og gjenget to stk 13 mm hull i tanken. Det hadde samlet seg to, eller rettere sagt, jeg fikk opp to spon med dieselprøven min. Finn tråden og se bildene. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 2.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2007 Liker slett ikke tanken på evt. Økte forsikringspremier på båtforsikringen fordi mange borer hull i sine drivstofftanker på en uansvarlig måte!! Her kommer ”oppskrift” på en idiotsikker måte å bore hull på en rustfri dieseltank: Tøm tanken for diesel. Tilfør Nitrogen eller Argon i tanken og la gassen bløde ut ventilasjonen inntil luften er drevet ut. Plugg så ventilasjonshullet og trykksett tanken med gassen til ca. 50 cm vannsøyle (0,05 bar) ved å tette rundt tilførselshullet med ei fille eller lignende. Har du et lite overtrykk i tanken så vil borespon bli blåst ut sammen med gassen når du bryter gjennom tankveggen med boret. Samtidig vil gassen drepe enhver mulighet for antennelse. Bor i tanken ved å bruke spesial bor for rustfritt. (Vanlig HS bor duger ofte ikke på rustffritt og kan medføre ekstra varmgang når de blir sløve) Bruk skjæreolje! I og med at du allerede har Nitrogen eller Argon i tanken kan du nå faktisk tig-sveise en muffe på tanken, hvis du skulle ønske det! (Forutsetter selvfølgelig at adkomst er mulig og at det ikke er annet brennbart i umiddelbar nærhet) En muffe må da være bedre enn noen få gjenger gjennom en tynn tankvegg. Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Suzuki Svart 2.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2007 Liker slett ikke tanken på evt. Økte forsikringspremier på båtforsikringen fordi mange borer hull i sine drivstofftanker på en uansvarlig måte!! Ærlig talt, du tøyser nå ? Fylle en dieseltank med nitrogen for å borre høl i den ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Hasla 26 Svart 2.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2007 Jeg gjorde det samme etter Hulda var prøvekanin for oss,det var ikke noe problem borret med nesten full tank jeg.mvhBjørn Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
mateco Svart 3.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2007 Ærlig talt, du tøyser nå ? Fylle en dieseltank med nitrogen for å borre høl i den ? Suzuki Nei, hvorfor skal jeg tulle med dette temaet! Jo flere båter som går i lufta jo mer utbetalinger hos forsikringsselskapene og derav økte premier! For ikke å snakke om helsa til de impliserte! En gjenganger i svarene på denne tråden har ytring som sier: ”det går sikkert bra”. Når det gjelder brann- og eksplosjonsfare så er denne ”det går sikkert bra” –mentaliteten, samt innlegg der vedkommende pøser ut sin egen erfaring der det tross alt gikk bra, ikke bra å videreformidle. Tross alt, det trenger ikke nødvendigvis å gå like bra med nestemann som forsøker å gjøre det samme. Sikkerheten MÅ komme først. Hvis ikke den er ivaretatt så får man heller la være å gjøre jobben selv !!!! Hvorfor i all verden skal man bore i en full dieseltank når man kan gjøre det forsvarlig og samtidig unngå dieselsøl? Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Pjolter Svart 3.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2007 Ja hver sin hobby. Jeg drar til sjøs og leker med ungene. Mvh Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
Herman Svart 3.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2007 Hvorfor i all verden skal man bore i en full dieseltank når man kan gjøre det forsvarlig og samtidig unngå dieselsøl? Fordi din metode er unødvendig, tungvindt og koster en masse penger. Hvorfor skal jeg gå og leie en N2-flaske + fittings og drasse det ned i havna, når jeg gjør jobben like sikkert uten? Jeg får aldri dieselen til å tenne ved å bore i tanken, mitt spørsmål gjaldt oppsamling av spon, og det har jeg fått svar på. Bruke støvsugeren, og fett på senterboret. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
ok67 Svart 3.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2007 Og for de av oss som har sett på Mythbusters så vet vi at gassflasker heller ikke er helt ufarlige. Om du slår av ventilen på ei slik ei så tar den av som en rakett. Sitér dette innlegget Link to post
Lazy days 2 Svart 7.April.2008 Link til dette innlegget Svart 7.April.2008 Og til Huldra og andre som har borret hullet. Hvilken type bor brukte dere. Jeg skal ha 20mm hull til min tank. Borret du deg opp med feks. 8mm, 15mm 20mm med vanlig metalbor eller ? Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 7.April.2008 Link til dette innlegget Svart 7.April.2008 Bruk ei ø20 hullsag og egnet skjæreolje. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 7.April.2008 Link til dette innlegget Svart 7.April.2008 (redigert) Husk på at N2 Nitrogen ikke er Giftig. DEN ER BARE DØDELIG. Redigert 7.April.2008 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Lotus Svart 7.April.2008 Link til dette innlegget Svart 7.April.2008 Lufta man puster inn inneholder 78% nitrogen. Håper bare nitrogenet er litt dødelig slik at det tar opp mot 100 år før man stryker med. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.