Jump to content

Borre hull i syrefast dieseltank, kan dieselen antenne ?

Som

Recommended Posts

Flamme punktet er ein ting, men kva er blandingsforholdet mellom diesel og luft for at det skal antenne ?

Nå må vi holde tenna rett i munn. Du kan vel si det slik, hvis du blander en del diesel med 25 deler luft ved 26 barg og ikke under minus 16 grader celsius, så smeller det. Eller noe i den duren. Det er vanskelig å få det til å si pang. Ting må skje i løpet av kort tid. Rudolf Diesel fikk det til, og holdt på å bli drept, ved første forsøk. Han fant opp eksplosjonsmotoren. Senere fant han opp dieselmotoren.

Redigert av Hulda (see edit history)
Med den lave temperaturen vi har nå er dieselen så iskald at selvantennig er utenkelig fra litt varmt metallspon som måtte falle ned i tanken hvis man borrer rolig og tar tiden til hjelp.

Hvis varmt metallspon antenner diesel, så er ikke dette pr. definisjon selvantenning.

Hvis et stoff eller materiale begynner å brenne uten varmetilførsel, kalles dette fenomenet for selvantennelse. pussegarn som feks er satt inn med kokt linolje, vil begynne å brenne etter få timer dersom forholdene ligger til rette for dette. Andre materialer som kan selvantenne er bl.a:

-tørt kullstøv

-tørt fiskemel

-fuktig høy

-umettet fett

-sagmugg/støv med oljerester

-enkelte finkornede metaller

:wink:

Nå må vi holde tenna rett i munn. Du kan vel si det slik, hvis du blander en del diesel med 25 deler luft ved 26 barg og ikke under minus 16 grader celsius, så smeller det. Eller noe i den duren. Det er vanskelig å få det til å si pang. Ting må skje i løpet av kort tid. Rudolf Diesel fikk det til, og holdt på å bli drept, ved første forsøk. Han fant opp eksplosjonsmotoren. Senere fant han opp dieselmotoren.

Og så ?

Og så ?

Du fikk jo svaret på det du spurte om.. enkelt og greit. pluss litt innføring i eksposjonsmotorene og dieselmotoren historie.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Snakka vi ikkje her om ein diseltank. Då må eg få lov til anta at vi har omlag atmosfærisk trykk på tanken. I vanleg atmosfære må det vera eit spessielt blandingsforhold mellom disel og luft for at det skal bli eksplosjon eller at det vil brenne. Vi snakkar ikkje her om ein motor med kompresjon.

Du skjønner det, eller kanskje ikke, at du får ikke diesel til å tenne ved 'vanlig temperatur', 'vanlig trykk' og 'vanlig blandingsforhold'. Du skjønner, det å få ting til å brenne handler om hvor lettantennelig stoffet er, dernest hvor mye energi som må tilføres for at ting skal skje. Hva er energi?? Jo, det kan være saker som kompresjon (trykk), temperatur, gå en tur og så videre. Så hvilket blandingsforhold trenger man for å få tenning under atmosfæretrykk? Det blandingsforholdet eksisterer ikke. Man kan naturligvis tilsette fritt oksygen, da kan man få ting til å skje. Men da har man allerede tilført energi.

Kortversjonen som er presentert noen ganger tidligere: Det tenner ikke. Hulda skal bore to hull i tanken til uken. Hvis vi overlever skal vi rapportere tilbake.

Dette handler i grunnen enkelt og greit om flash punktet til stoffet... Diesel har et flash punkt på +62 grader C, det er denne temperaturen diesel må ha for at den skal antenne i luft under normal trykk

Bensin gjør dette enkelt og greit om den er "varmere" enn -43 grader... under normalt trykk..

Så du er nok litt sent ute om du drømmer om Nobelprisen her :wink:

Fra wikipedia

The flash point of a flammable liquid is the lowest temperature at which it can form an ignitable mixture in air. At this temperature the vapor may cease to burn when the source of ignition is removed. A slightly higher temperature, the fire point, is defined as the temperature at which the vapor continues to burn after being ignited. Neither of these parameters is related to the temperatures of the ignition source or of the burning liquid, which are much higher.

Petrol:

Flash point: > -43 °C (-45 °F [negative, below freezing point of water at +32 F])

Autoignition temperature: 246 °C (475 °F)

Diesel:

Flash point: >62 °C (143 °F)

Autoignition temperature: 210 °C (410 °F)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Dette handler i grunnen enkelt og greit om flash punktet til stoffet... Diesel har et flash punkt på +62 grader C, det er denne temperaturen diesel må ha for at den skal antenne i luft under normal trykk

Bensin gjør dette enkelt og greit om den er "varmere" enn -43 grader... under normalt trykk..

vid dessa temperturer fordampes diesel resp bensin og dampen kan brinne.....men dom själv-antenner ikke under normalt trykk!

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Eg takkar for svaret. Nå er vi klar for ein ny Nobelpris i fysikk. Disel brenner ikkje under vanleg atmosfærisk trykk. Eg skalmelda deg inn som kandidat til instetuttet.

Joda, diesel brenner under vanlig atmosfærisk trykk så fremt den varmes opp til minimum 62 grader celcius. Derfor skal en heller ikke ta lett på brannsikkerheten selv om en har dieselmotor. Ved en liten lekkasje på et rør eller en slange i motorrommet er det stor sannsynlighet for at dieselen kommer i kontakt med varme motordeler slik at den varmes opp over 62 grader, og da skal det bare en liten gnist til.....

Joda, diesel brenner under vanlig atmosfærisk trykk så fremt den varmes opp til minimum 62 grader celcius. Derfor skal en heller ikke ta lett på brannsikkerheten selv om en har dieselmotor. Ved en liten lekkasje på et rør eller en slange i motorrommet er det stor sannsynlighet for at dieselen kommer i kontakt med varme motordeler slik at den varmes opp over 62 grader, og da skal det bare en liten gnist til.....

Vi skal drille hull i en tank. All dieselen må varmes opp til 62 grader. Der er i praksis ulaseggjennomførbart. Det er ikke nok energi tilstede. Time will show, Hulda stiller som selvmordskandidat, subsidiert som kandidat til Prisen. Så hvis Hulda forsvinner fra eteren etter uke 10, så er jeg ikke kandidat til annet en vinger.

Ellers så er jeg naturligvis prinsippielt enig med Vestkystseiler. Men i dette tilfellet er jeg så sikker i min sak at jeg gidder ikke å plukke mannlokket av tanken for å bore. Alle gjennomføringene mine sitter i mannlokket.

Vi skal drille hull i en tank. All dieselen må varmes opp til 62 grader. Der er i praksis ulaseggjennomførbart. Det er ikke nok energi tilstede. Time will show, Hulda stiller som selvmordskandidat, subsidiert som kandidat til Prisen. Så hvis Hulda forsvinner fra eteren etter uke 10, så er jeg ikke kandidat til annet en vinger.

Ellers så er jeg naturligvis prinsippielt enig med Vestkystseiler. Men i dette tilfellet er jeg så sikker i min sak at jeg gidder ikke å plukke mannlokket av tanken for å bore. Alle gjennomføringene mine sitter i mannlokket.

Jasså en av Binladens selvmordere :lol::lol::lol: mvh Bjørn

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Nå er vi klar for ein ny Nobelpris i fysikk.

Da har undertegnede drillet hull i tanken, dieselen lå 5 cm under hullet og jeg tror ikke det kom noe snusk nedi tanken. Tok ut tankmåleren og tredde inn den nye gjennomføringen, hullet fra måleren var ikke engang stor nok til en hånd så det ble borret i jevn hastighet slik at en fikk ett stykk metall-spon-fjær eller hva det nå heter, den falt ikke ned i tanken iallefall.

Jeg er fortsatt i live så jeg skal rydde plass på hyllen til den nye prisen min :flag:

Det er jo det som er poenget Frøken Fryd. Full tank vil gje alt for feit blanding til at det skal antenne. Nesten tom tank ????

Spiller ingen rolle om tanken er full eller nesten tom. Ved temperatur under 62 grader vil ikke konsentrasjonen av dieseldamp bli høy nok til at det oppstår en brennbar blanding av luft og dieseldamp ved atmosfærisk trykk. Dersom dieselen har en temperatur høyere enn 62 grader, kan det oppstå en brennbar blanding, uansett om tanken er nesten full eller nesten tom.

Redigert av Vestkystseiler (see edit history)
Det er jo det som er poenget Frøken Fryd. Full tank vil gje alt for feit blanding til at det skal antenne. Nesten tom tank ????

Jeg skal drille i en 700 liter tank (tror jeg det er) som nå inneholder 50 liter diesel. Tror du jeg treffer Nobel hos St. Peter? Diesel er ikke særlig farligere enn raps- eller olivenolje, eller noe annet som man kan kjøre en dieselmotor på.

Så med andre ord må du først varme opp hele sulamitten til 62 grader før de i det heletatt er brennbart så må du tilføre ytterligere energi for å antenne dieselen.

:yesnod::yesnod::yesnod: man trenger en gnist eller flamme.

Petrol:

Flash point: > -43 °C (-45 °F [negative, below freezing point of water at +32 F])

Autoignition temperature: 246 °C (475 °F)

Diesel:

Flash point: >62 °C (143 °F)

Autoignition temperature: 210 °C (410 °F)

Har nå lest hele tråden det har vært lite snakk om selvantennelses temraturen.

Det er de temperaturer som er merket i quoten i fra Sydvesten.

Dette er tempraturet som man ikke kommer opp i ved boring, men man komme opp i dette ved andre tilfeller.

Ved disse tempraturer tenner vesken av seg selv, man trenger ingen åpen flamme eller gnist for å fyre på.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...