Jump to content

Borre hull i syrefast dieseltank, kan dieselen antenne ?

Som

Recommended Posts

:yesnod::yesnod::yesnod: man trenger en gnist eller flamme.

Har nå lest hele tråden det har vært lite snakk om selvantennelses temraturen.

Det er de temperaturer som er merket i quoten i fra Sydvesten.

Dette er tempraturet som man ikke kommer opp i ved boring, men man komme opp i dette ved andre tilfeller.

Ved disse tempraturer tenner vesken av seg selv, man trenger ingen åpen flamme eller gnist for å fyre på.

Beklager at jeg ikke greier å la være å bry nesa mi borti dette, og speaielt siden boreproblematikken er løst og siden det begynner å bli litt OT. Men dette er faktisk et av mine fagfelt. Alle har vel nå hørt om "Branntrekanten" men dette er faktisk en forenklet forklaring på hvordan en brann oppstår. I realiteten spiller frie radikaler og kjedereaksjon en avgjørende rolle i den kjemiske reaksjonen i forbrenningssonen til en brann. Det avgjørende elementet i prosessen er den kjedereaksjonen (eller katalysator) som oppstår når alle elementene er tilstede i branntrekanten og i riktig forhold til hverandre. Derav begrepet "brannfirkant"

begrepet "brannfirkant"

Begrepet "brannfirkant" finner man ikke på vanelige brannkurs ( får brannkurs vert annet år på jobb ), det med brannfirkanten kommer på mere spesielle brannkurs ( har det også). det er vel et bregrep for virkelige spesialister.

Har barn i grunnskole , de lærer ikke om firkanten bare om trekanten.

Begrepet "brannfirkant" finner man ikke på vanelige brannkurs ( får brannkurs vert annet år på jobb ), det med brannfirkanten kommer på mere spesielle brannkurs ( har det også). det er vel et bregrep for virkelige spesialister.

Har barn i grunnskole , de lærer ikke om firkanten bare om trekanten.

Ja det er nok riktig. På relativt korte kurs fra 1-2 dager som mange bedrifter gjerne må ha pga internkontroll etc er det umulig å gå for langt inn i materien, og ikke er det nødvendig heller for at den enkelte skal få en forståelse av forutsetningen for brann, som et forebyggende tiltak.

Bare det å få mange på relativt kort tid til å forstå begreper som flammepunkt, selvantennelsestemperatur, eksplosjonsområdet, stoffers aggregattilstand, branntrekant, flammebrann/glødebrann etc etc er en utfordring i seg selv. Selvfølgelig ikke for at folk generelt er dumme, men pga at dette er ting de fleste sjelden eller aldri har hørt om eller er opptatt av i hverdagen.

Men på dette forumet er det så mange som kan mye, og nettopp derfor tenkte jeg det var vært å nevne......

:seeya:

Redigert av Brage (see edit history)

Det er absolutt minimal fare for antenning her! For at du skal få fyr på dette er du avhengig av oksygen og nok temperatur tilført dieselen slik at du får det perfekte forholdet mellom oksygen og avdamping fra diesel. Når du har fått til dette må du ha en åpen flamme eller gnist for å antenne det hele. Den lille varmen som blir generert ved denne operasjonen er "peanuts" og du vil ikke klare å varme opp dieselen til tennpunktet som ligger på over 60 grader om jeg ikke husker mye feil.

(...) Rudolf Diesel fikk det til, og holdt på å bli drept, ved første forsøk. Han fant opp eksplosjonsmotoren. Senere fant han opp dieselmotoren.

Det er nok Nikolaus August Otto som har fått æren av å ha oppfunnet eksplosjonsmotoren - også kjent som Ottomotor.

Ellers har det vært interessant å lese hva de enkelte mener om eksplosjonsfare ved boring i en dieseltank. Skal man oppnå antennelse av dieselolje, må man først varme oljen til over flampunktet (ca. 62 grader). Deretter må man varme gassen til det oppstår pyrolyse. Dvs. at gassmolekylene må spaltes til atomer. Så kan atomene binde seg med oksygen (forbrenning starter). Til det trenges en minimum antennelsestemperatur og en minimum antennelsesenergi.

• 1 måned senere...

Jeg har en kamerat som skal legge inn måler i dieseltanken sin. Hulda har bevist at han fremdeles vandrer rundt på jorden, så den biten er man ikke bekymret for. Mer bekymring voldes av at tanken ikke har noe mannhull. Altså ikke mulig å samle opp eventuelle spon. Det kan kanskje løses med fett på senterboret og støvsuger. Men hva med den biten som skal fjernes? Den kan vel falle ned i hullet hvis man har uflaks? Noen tips til hvordan dette kan unngås?

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Borrer du med jevn hastighet får du en fin lang spon "krøll", lite som går nedi tanken da. Når du har laget det første hullet kan du bruke en stanse (eller hva det heter), slike som du bruker når du lager hull til kranen på vasken hjemme. Men du må jo føre det minste stykket inn ett sted da (om du har det) :confused:

Redigert av Frøken Fryd (see edit history)
Jeg har en kamerat som skal legge inn måler i dieseltanken sin. Hulda har bevist at han fremdeles vandrer rundt på jorden, så den biten er man ikke bekymret for. Mer bekymring voldes av at tanken ikke har noe mannhull. Altså ikke mulig å samle opp eventuelle spon. Det kan kanskje løses med fett på senterboret og støvsuger. Men hva med den biten som skal fjernes? Den kan vel falle ned i hullet hvis man har uflaks? Noen tips til hvordan dette kan unngås?

For noen dager siden lanserte Hulda en tråd som het noe slikt som 'dritt i dieseltanken' eller noe slikt. Nå har jeg boret og gjenget to stk 13 mm hull i tanken. Det hadde samlet seg to, eller rettere sagt, jeg fikk opp to spon med dieselprøven min. Finn tråden og se bildene.

Liker slett ikke tanken på evt. Økte forsikringspremier på båtforsikringen fordi mange borer hull i sine drivstofftanker på en uansvarlig måte!!

Her kommer ”oppskrift” på en idiotsikker måte å bore hull på en rustfri dieseltank:

Tøm tanken for diesel. Tilfør Nitrogen eller Argon i tanken og la gassen bløde ut ventilasjonen inntil luften er drevet ut. Plugg så ventilasjonshullet og trykksett tanken med gassen til ca. 50 cm vannsøyle (0,05 bar) ved å tette rundt tilførselshullet med ei fille eller lignende. Har du et lite overtrykk i tanken så vil borespon bli blåst ut sammen med gassen når du bryter gjennom tankveggen med boret. Samtidig vil gassen drepe enhver mulighet for antennelse.

Bor i tanken ved å bruke spesial bor for rustfritt. (Vanlig HS bor duger ofte ikke på rustffritt og kan medføre ekstra varmgang når de blir sløve) Bruk skjæreolje!

I og med at du allerede har Nitrogen eller Argon i tanken kan du nå faktisk tig-sveise en muffe på tanken, hvis du skulle ønske det! (Forutsetter selvfølgelig at adkomst er mulig og at det ikke er annet brennbart i umiddelbar nærhet) En muffe må da være bedre enn noen få gjenger gjennom en tynn tankvegg.

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Ærlig talt, du tøyser nå ?

Fylle en dieseltank med nitrogen for å borre høl i den ?

Suzuki

Nei, hvorfor skal jeg tulle med dette temaet! Jo flere båter som går i lufta jo mer utbetalinger hos forsikringsselskapene og derav økte premier! For ikke å snakke om helsa til de impliserte!

En gjenganger i svarene på denne tråden har ytring som sier: ”det går sikkert bra”.

Når det gjelder brann- og eksplosjonsfare så er denne ”det går sikkert bra” –mentaliteten, samt innlegg der vedkommende pøser ut sin egen erfaring der det tross alt gikk bra, ikke bra å videreformidle.

Tross alt, det trenger ikke nødvendigvis å gå like bra med nestemann som forsøker å gjøre det samme.

Sikkerheten MÅ komme først. Hvis ikke den er ivaretatt så får man heller la være å gjøre jobben selv !!!!

Hvorfor i all verden skal man bore i en full dieseltank når man kan gjøre det forsvarlig og samtidig unngå dieselsøl?

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Hvorfor i all verden skal man bore i en full dieseltank når man kan gjøre det forsvarlig og samtidig unngå dieselsøl?

Fordi din metode er unødvendig, tungvindt og koster en masse penger. Hvorfor skal jeg gå og leie en N2-flaske + fittings og drasse det ned i havna, når jeg gjør jobben like sikkert uten? Jeg får aldri dieselen til å tenne ved å bore i tanken, mitt spørsmål gjaldt oppsamling av spon, og det har jeg fått svar på. Bruke støvsugeren, og fett på senterboret.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

• 11 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...