Jump to content

Har vi noe som heter: " Motorhjelpen" PS: Marna FF?


vikers

Recommended Posts

Jeg sliter så med å få start på min gamle `57 Marna FF.

 

Alle stempler går....det er gnist i alle plugger.....det kommer bensin til...(forgasser kan være probelm har byttet mellom simplem og solex 32 nv).... ved feilinnstilling av magnet så smeller det sinnsykt i motor.... ved dramming og hendel helt nede på megnet så får jeg delvis tenning...og det hiver etter pusten....Skal nevnes at det er mange år siden denne motor sist var i gang...så noen enkel løsning er jeg ikke påjakt etter....mer en kontruktiv fremdriftsplan mot start.

 

PS: Alle "kjeringrådråd og vaskemaskinmotor-råd mottas med godvilje...men jeg vet ikke hvordan få en utmontert vaskemaskinmotor til å gå rundt..noen?

 

 

 

Noen gamlekara her?

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Når det "smeller sinnsykt" så vet jeg ikke helt hva du mener :wink:

 

Hvis den "skyter i forgasseren"; altså at du får smell og kanskje noe hvit røk ut av luftinnsuget i forgasseren - da tyder det ofte på for mager bensinblanding.

Men ellers tyder ting på at du ennå ikke har fått tenningen helt på plass. Kan du muligens ha en tann skjevhet i driften av magneten?

 

Lykke til!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Jeg har helt klart en skjevhet bi magneten...men når jeg sveiver for hånd....så klarer jeg kun å rappe til opp....for så å hente nede igjen....hva motoren trenger er en kontinuerlig gange...hvor jeg får kjørt den rundt noen ganger og brukt gass litt.....da vil den nbok komme...og i ettertid sier ogsp Marna Motor at den er utrolig lettstartet...så det er det jeg venter på... :lol:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Jeg sier det her også.....B`en ...henger seg opp på laptoppen.....

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Skal du få motoren til å gå er det meget vesentlig at gnisten kommer til riktig tid når den aktuelle sylinder har kompresjon.

 

Du får starte med å lage deg et tusjmerke på svinghjul el. reimskive som angir øvre dødpunkt. Dernest får du finne ut om rotoren som fordeler strømmen peker mot sylinder nr. 1 når denne har kompresjon.

 

Gnisten kommer i det øyeblikket stiften åpner. Dette sjekkes med et tynt papir som legges mellom stiftene. I det papiret slipper åpner stiften.

 

Dreie motoren forsiktig mot øvre dødpunkt. Papiret skal slippe ca. ved ØD når magneten står på lavtenning.

 

Du må holde styr på tenningsrekkefølge.

Link to post
Share on other sites

Magneten sto akkurat 180 grader feil...og når jeg fikk snudd denne, så startet Marna`n lett som bare det....men det skal bare ikke være lett....jeg får ikke dratt inn vann gjennom pumpa....den suger inn til pumpa virker det som...men vil ikke kjøre det videre.....? Hvor starter jeg denne feilrettingen?

 

PS: Bare tenningen ble rettet så er disse gamle store motorene virkelig lettstartet...bruker nesten ikke kreft i sveivingen. :smiley:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Kjenner ikke vannpumpa til Marna'en. Er det (drev-)tannhjuls-pumpe, akkurat som på gamle FM'ere?

 

På min FM tettet jeg utgangen en gang fordi jeg pumpet FOR mye fett i. Kan det være det?

 

Er det en annen pumpetype så må det jo være en eller annen énveis-ventil som ikke virker - siden du får vannet INN i pumpa men ikke UT. Du har ikke snudd den 180 grader også, vikers? :wink:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Skal ut i båten nå..så det skal jeg nok få sjekket...det kan nok fort være for mye fett her...jeg etterfylte på et eller annet tidspunkt, men vet jo ikke om det er årsak.

Skal demontere litt så ser jeg vel om det er årsaken. :)

 

Takk, Walter_S

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...