Jump to content

Tupperware eller Sankthansbål?


M/B Shanty

Recommended Posts

Hei!

 

Leser endel (ALT for mye i følge min bedre halvdel) her inne på bp, og tenker ofte " Er det bare meg her inne som liker både tre og plast båter?" Regner med at de fleste kommentarer er morsomheter i beste i mening, men for alt jeg veit kan det ligge på ett anet plan.

 

Er du enten tre eller plast?

 

eller er du litt mer som Ole Brum - "Ja takk begge deler!"

 

Affe

Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn

Link to post
Share on other sites

.....Er du enten tre eller plast? eller er du litt mer som Ole Brum - "Ja takk begge deler!"

Følger tankegangen din, Affe! :yesnod: Nå er vi inne på et tema som jeg elsker å diskutere, noe jeg virkelig føler for! :o)

 

Personlig heller jeg også til "Ole Brumm-innstilling" - mine kriterier er først og fremst bruksegenskapene.

1) - En båt som dekker mitt behov.

2) - Neste kriteriet er utseende / fassongen. Hvordan linjer det er på båten. Hamonien (antageligvis ødelagt av en litt gammeldags og tradisjonell oppfatning av hvordan en båt bør se ut) og de rette linjene (spring, fyldig akterskip, hvass baug, harmonisk størrelse på overbygget i forhold til skroget, osv) er en forutsetning for at jeg kan akseptere en båt.

 

3) - Det er først 3. kriteriet som tar for seg byggematerialet. Har idag trebåt (årsaken står det litt om i min signatur, nederst), det ble bare sånn fordi jeg forelsket meg i båtens linjer (bilder på finn.no - kjøpte den usett over telefon, sør for Egersund). Kunne like godt være plastbåt hvis jeg hadde hatt råd - og der kommer vi til det siste, men akk så viktige kriteriet - prisen!! :cryin:

 

Så må jeg legge til at enhver båt, plast eller tre, som har en Sabb diesel ombord, sniker automatisk i køen av potensielle kandidater! :o)

 

:seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

OK. Båt er noe som ligger på land, mens tupperware er noe som ligger på vann

En feiloppfatning, Lasse! Båten min ligger på vannet året rundt - noe de fleste trebåter burde gjøre.

 

Tyrleifer rettet!

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

OK. Båt er noe som ligger på land, mens tupperware er noe som ligger på vann

Tok den ja :blush:

Men jeg ligger ute hele året når jeg først får satt ut.

Ser ingen grunn til og ta opp båten, men så ligger jeg i boblehavn og det forenkler vel en del.

 

Joa, hadde jeg hatt plass og tid så hadde det vel kanskje ligget en plastbåt hos meg også.

Problemet er som Walter er inne på, nemlig pris.

Man får så lite båt for pengene når det gjelder plast kontra tre

Link to post
Share on other sites

Hei

Her kommer nok også inn hvor i landet en bor.

Her Nord så er det ikke så mange gode sommerdager at det gjør noe.Derfor foretrekker jeg å være på havet når det er noen gode dager. Ergo: trebåt er lite hensiktsmessig her oppe.

(puss og lakking på godværsdager)

Har selv hatt både "bøtteplastbåt" - finerbåt kledt m. plast under vann- Stålbåt,Trebåt og nå plastbåt.

Synes selv at Trebåt er absolutt vakrest og med "sjel" , men etter å ha stått en hel sommer opp på land grunnet bordskift (ble påkjørt) så ble jeg lei og solgte Trebåten. Gikk over till tuppevare p.g.a. lettere vedlikehold.

Mvh beertrip

Link to post
Share on other sites

Trådtittel burde heller være, Tupperware eller båt :wink:

 

Men vil nok heller si at jeg veier mere over til stål en plast, så da er jeg på stål/tre stadiet

Enig :yesnod::yesnod::yesnod:

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg sagt meg enig med Bastard, men jeg har hatt en plastbåt engang, som jeg savner. Hadde engang en Pionèr 8 Sport, en utrolig morsom liten sak. Gjorde vel et sted mellom 20 og 30 knuter med en gammel 18hk evinrude.

Men det var et leketøy... vil aldri bytte ut Matilda med noe i plast.

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

For meg er det nok mindre materialet som spiller en rolle enn byggemåten.

 

Det beste for øyet jeg kan tenke meg i båtverden er en båt med flatene i edeltremønster - kaldbaking, stripp-planking m m - det er drømmen. Men så var det prisen/arbeidsinnsatsen da.

 

Det verste jeg vet er en båt som du må drive så mye styr med bare for at den skal kunne yte det minste hva en båt skal yte: å flyte uten noen krumspring. Å bruke margarin og sagflis og alle de andre 'tipsene' (orker ikke å nevne alle jeg har hørt om) bare for å oppnå dette minimum, er helt utenkelig for meg.

 

Så den fordelen at plasten kan formes i båtform i et stykke og det forholdsvis rimelig, gjør at en trebåt etter gammel byggemåte er utelukket for meg. Hadde plastbåten blitt laget ved å sage glassfiberarmerte polyesterplater i lange strimmler som så klinkes sammen igjen med kobbernagler og sagflis imellom, ja, da hadde jeg ikke hatt plastbåt heller.

 

:smiley:

Link to post
Share on other sites

....... Hamonien (antageligvis ødelagt av en litt gammeldags og tradisjonell oppfatning av hvordan en båt bør se ut) og de rette linjene er en forutsetning for at jeg kan akseptere en båt.

Så må jeg legge til at enhver båt, plast eller tre, som har en Sabb diesel ombord, sniker automatisk i køen av potensielle kandidater! :o)

Var nesten ikke ferdig med å skrive forrige innlegg, før jeg "datt" over DENNE! - Og ble forelsket på ny. ( skal krype under dekk og beføle dine spanter og din slette hud...... :wink: )

 

HVOR LIGGER 5584 Bjoa? :flag:

 

Har man en slik vakker båt, spiller det ingen rolle om det er tre eller plast! Denne representerer - for meg - den ultimale båten!!!!

Bilde

 

 

...sjekke bankkonto'en, sjekke bankkontoen, sjekke.......f**n! Noen som kan låne meg 60 lapper...? Får igjen på skatten i slutten av juni.....

:wink:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Jeg syntes trebåt gjør seg bedre i ovenen enn plastbåt,men til gjengjeld så er plastbåt bedre egnet som isolasjon når de resirkuleres. Hadde jeg hatt en ordentlig jobb med mere fritid så kanskje det hadde vært en trebåt i flåten,men jeg tviler litt.

Link to post
Share on other sites

Jeg er Ole Brum - ja takk begge deler.

 

Ta foreksempel Storebro fra 70' med glassfiber skrog og overbygget og interiør i tre.

Vakkert.

 

Jeg er mer eller mindre født og oppvokst i tre båter og synes behandlet treverk er nydelig. Men, har også vært med på turer i stor sjø med påfølgende noe mer vann i bunnen av båten.

Plastbåten så slipper man lekkasjer i bordgangene, trutning i kran før man kommer seg ut på vannet.

 

Skal man holde glassfiber skroget pent så kreves det arbeid i form av polering.

 

Så det er arbeid med begge delene.

 

Min drøm er en stor fin båt med glassfiberskrog og mye treverk over fenderlisten og innvendig i båten.

Båtlivet er herlig.

Link to post
Share on other sites

...Er du enten tre eller plast?

eller er du litt mer som Ole Brum - "Ja takk begge deler!"

Personlig har jeg et annet skille jeg forholder meg til: Enten er det en båt, eller så er det ikke en båt. Sluker alt om båt med den største interesse og i ene øyeblikket studerer jeg linjene på en fet 13 fot speedbåt for den yngre garde, mens i neste øyeblikk befinner jeg meg i en artikkel om en motoryacht på 70-80 fot og beundrer innredning. Og deretter en tur innom Finn for å se over de siste dagers trebåter for å se om det er noe utenom normalen som er illustrert med noen fine bilder.
Link to post
Share on other sites

......Min drøm er en stor fin båt med glassfiberskrog og mye treverk over fenderlisten og innvendig i båten.

Da ligger drømmen din på Hvaler akkurat nå, langbein - og er til salgs!! :yesnod:

 

Sandvik 28 med tre-overbygg

 

Bilde

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Ett lite innspill: Jeg synes at gamle fly i treverk og duk er fine å se på. De flyr på ett vis også....>Dagens er i aluminium, de nyeste i glassfiber/kullfiber. Flyr fint gjør de og. Utviklingen går heldigvis videre. 3-båter har vel kun med interesse å gjøre. For de som har tid :-)

Link to post
Share on other sites

Tre, selvfølgelig... Er jo det som (uten tvil) er de peneste båtene

 

Heller også mer mot stål enn tupperware slik som bastard, synes mange stålbåter kan være ganske stilige, men må bare si at tre er tingen......

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Jasså - oaasheim - det var artig!

 

Likte du SJARKEN?

 

Litt synd at'n er såå dyrt (for min lommebok ihvertfall) og avstanden til Fredrikstad er så altfor lang! Hadde den hatt en 2G istendfor G-modellen, så hadde jeg begynnt å telle kroner...... ;o) Hadde blitt en fin ferietur, langsmed kysten - sette av 3 uker kanskje?

 

Har fått flere bilder fra under dekk, motoren, inni styrhuset - det er mye å gjøre der. Er nærmest bare et tomt skall....... :rolleyes:

 

P.S.: Legger merke til at du har "ryddet plass" i signaturen din - har du planer om å anskaffe flere båter kanskje....? ;o) Trenger mere plass til nyervervelsen? ;o)

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...