Jump to content

Problemer med hydraulisk styring


Nøtterøy

Recommended Posts

Jeg har hydraulisk styring med en ikke fungerene autopilot!

 

Problemet er når jeg dreier rattet virker det som om det sitter "fast" får så å løsne etter et litt bevegelse. Når rattet ikke har vært bevegd på en liten stund sitter det "fast" igjen. Jeg har luftet hele systemet etterfyllt olje, men det hjalp ikke. Jeg har også smurt opp selve rorstammen, koblet fra den hydrauliske sylinderen for å sjekke om roret gikk lett, noe det gjorde.

 

Kan det være selve ratt pumpa, eller kanskje den elektrisk/hydrauliske pumpa til autopiloten hvor oljen passerer?

 

Er et noen som har erfart noe lignene?

 

(Jeg har selvsagt avslått autopilot)

Link to post
Share on other sites

Pumpa pleier å stå i parallell med rattpumpe. Det skal sitte sitte enveisventiler på rattpumpa eller på hver av slangene fra denne slik at rattet ikke skal gå når autopiloten jobber. Kan det være at en av disse ventilene har satt seg?

 

____Ventil_______________

| | |

RP P Sylinder

|___Ventil____|__________|

 

Hender det er retur fra pumpe tilbake til oljetank RP....

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har noen spørsmål til her!

 

Det er 3 slanger fra min rattpumpe til autopilot pumpa. Tenkte jeg skulle prøve å by-passe autopilot pumpa.

 

Kan jeg blende av den ene slangen fra rattpumpa (returen)?

 

Tenkte da å skjøte de 2 slangene fra rattpumpa direkte til Styre-sylinderen. Finnes det slike skøtestykker, og Blendings-stykker å få kjøpt?

 

Det er standard hydraulikk slanger.

 

Ved å gjøre dette her finner jeg kanskje ut om det er rattpumpa eller autopilot pumpa som er problemet! :crazy:

Link to post
Share on other sites

Har litt vondt for å tro at AP-pumpa kan lage slikt krøll som dette. Om autopiloten er avslått skal den ikke kunne påvirke styringen på noen måte. Om der er en eller annen feil i AP-pumpa vil den ikke kunne låse rattet, den vil heller kunne gjøre at roret ikke står i ro der det skal eller at roret ikke bevger seg når du dreier på rattet.

 

Har mer tro på rattpumpen eller styresylinderen. Om der er tetninger som er gamle kan disse kanskje sette seg og kreve litt krefter for å løsne. Hvilken styring er det (fabrikat) og hvor gammel?

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Ikke sikker på fabrikat, men den er ca 6-7 år gammel.

 

Men er det ikke ventiler inne i både rattpumpa og autopilot pumpa da? Tenkte kanskje noen av disse var problemet?

 

For å slippe å kjøpe ny rattpumpe ville jeg forsøke dette først om det er mulig tenkte jeg, men .......?

 

Når rattet først løsner går det greit, men om jeg lar det stå i 5 sekunder, sitter det igjen, og må løsnes med endel makt.

Link to post
Share on other sites

Men er det ikke ventiler inne i både rattpumpa og autopilot pumpa da? Tenkte kanskje noen av disse var problemet?

Der kan være ventiler i begge pumpene men der er ikke alltid det. Når du sveiver på rattet skal olja gå forbi AP-pumpa som om den ikke var der i det hele tatt. Normalt er AP-pumpa koblet til med T-stykker på hovedrørene og når pumpa står skal den være tett (ingen lekkasje gjennom pumpa).

 

Ville nok prøvd å løsne slangene fra rattpumpa først, dreie på rattet og kjenne om den oppfører seg tilsvarende. Alternativt løsne slangene på sylinderen og prøve å dreie roret manuelt. Uansett blir der noe søl så pass på å ha noe å samle opp sølet med...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...