Nøtterøy Startet 1.Juni.2006 Del på Facebook Startet 1.Juni.2006 Jeg har hydraulisk styring med en ikke fungerene autopilot! Problemet er når jeg dreier rattet virker det som om det sitter "fast" får så å løsne etter et litt bevegelse. Når rattet ikke har vært bevegd på en liten stund sitter det "fast" igjen. Jeg har luftet hele systemet etterfyllt olje, men det hjalp ikke. Jeg har også smurt opp selve rorstammen, koblet fra den hydrauliske sylinderen for å sjekke om roret gikk lett, noe det gjorde. Kan det være selve ratt pumpa, eller kanskje den elektrisk/hydrauliske pumpa til autopiloten hvor oljen passerer? Er et noen som har erfart noe lignene? (Jeg har selvsagt avslått autopilot) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mao Svart 1.Juni.2006 Del på Facebook Svart 1.Juni.2006 Pumpa pleier å stå i parallell med rattpumpe. Det skal sitte sitte enveisventiler på rattpumpa eller på hver av slangene fra denne slik at rattet ikke skal gå når autopiloten jobber. Kan det være at en av disse ventilene har satt seg? ____Ventil_______________ | | | RP P Sylinder |___Ventil____|__________| Hender det er retur fra pumpe tilbake til oljetank RP.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mao Svart 1.Juni.2006 Del på Facebook Svart 1.Juni.2006 ups..et par av linjene forskjøv seg litt, nederste ble riktig :-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Nøtterøy Svart 2.Juni.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juni.2006 Det går 3 slanger ut fra rattpumpa, og 3 slanger på autopilot pumpa, mens 2 går inn på sylinderen. Har ikke sett noen ventiler men skal sjekke. Tusen takk for svar forresten. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
JRK Svart 2.Juni.2006 Del på Facebook Svart 2.Juni.2006 Hei, Om det er en Bosvik rattpumpe sitter ventilen inne i denne. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Nøtterøy Svart 16.Juni.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juni.2006 Har noen spørsmål til her! Det er 3 slanger fra min rattpumpe til autopilot pumpa. Tenkte jeg skulle prøve å by-passe autopilot pumpa. Kan jeg blende av den ene slangen fra rattpumpa (returen)? Tenkte da å skjøte de 2 slangene fra rattpumpa direkte til Styre-sylinderen. Finnes det slike skøtestykker, og Blendings-stykker å få kjøpt? Det er standard hydraulikk slanger. Ved å gjøre dette her finner jeg kanskje ut om det er rattpumpa eller autopilot pumpa som er problemet! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SveinHa Svart 16.Juni.2006 Del på Facebook Svart 16.Juni.2006 Har litt vondt for å tro at AP-pumpa kan lage slikt krøll som dette. Om autopiloten er avslått skal den ikke kunne påvirke styringen på noen måte. Om der er en eller annen feil i AP-pumpa vil den ikke kunne låse rattet, den vil heller kunne gjøre at roret ikke står i ro der det skal eller at roret ikke bevger seg når du dreier på rattet. Har mer tro på rattpumpen eller styresylinderen. Om der er tetninger som er gamle kan disse kanskje sette seg og kreve litt krefter for å løsne. Hvilken styring er det (fabrikat) og hvor gammel? Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post Share on other sites More sharing options...
Nøtterøy Svart 16.Juni.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juni.2006 Ikke sikker på fabrikat, men den er ca 6-7 år gammel. Men er det ikke ventiler inne i både rattpumpa og autopilot pumpa da? Tenkte kanskje noen av disse var problemet? For å slippe å kjøpe ny rattpumpe ville jeg forsøke dette først om det er mulig tenkte jeg, men .......? Når rattet først løsner går det greit, men om jeg lar det stå i 5 sekunder, sitter det igjen, og må løsnes med endel makt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SveinHa Svart 16.Juni.2006 Del på Facebook Svart 16.Juni.2006 Men er det ikke ventiler inne i både rattpumpa og autopilot pumpa da? Tenkte kanskje noen av disse var problemet?Der kan være ventiler i begge pumpene men der er ikke alltid det. Når du sveiver på rattet skal olja gå forbi AP-pumpa som om den ikke var der i det hele tatt. Normalt er AP-pumpa koblet til med T-stykker på hovedrørene og når pumpa står skal den være tett (ingen lekkasje gjennom pumpa). Ville nok prøvd å løsne slangene fra rattpumpa først, dreie på rattet og kjenne om den oppfører seg tilsvarende. Alternativt løsne slangene på sylinderen og prøve å dreie roret manuelt. Uansett blir der noe søl så pass på å ha noe å samle opp sølet med... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.