Jump to content

Ekkolodd på Garmin 178ci

Qrt

Recommended Posts

Har fått påspandert ekkolodd fra en gavmild bror, og vurderer i den anledning hva jeg skal kjøpe. Har vel allerede besemt meg for å få tak i garmin 178ci, kombinert ekkolodd og kartplotter. Ser at den leveres med to alternative ekkolodd. En stråle på 200 kHz, og en med både 200 og 50 kHz.

Hvilke fordeler har den med to stråler? :confused:

Er det forresten noen som har erfaringer med denne plotteren?

:fishing:

Hei Qrt - og velkommen ombord! :o)

Istedenfor å prøve å forklare med mitt vanligvis så klønete ordvalg så siterer jeg noe jeg selv har kopiert her fra baatplassen for en stund siden. Håper at original-forfatteren tilgir meg. :wink:

Q: Why are some echo sounders dual frequency?

A: When acoustic energy travels through the water, the frequency of that energy determines how deep it will travel and also the level of definition you can expect to see after it has bounced off of an object below. The lower frequencies, (50 kHz) provide better ground discrimination and also detect fish better in deeper water. The higher frequencies, (200 kHz) will detect fish such as mackerel and squid with no swim bladders easier and usually provide better discrimination between schools of fish and individual large fish. Having a dual frequency echo sounder gives you the advantage of having a deep penetrating lower frequency and a high definition higher frequency

Konklusjonen: Er du en innbitt fisker så er det en fordel med 2 frekvenser.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Håper at original-forfatteren tilgir meg. :wink:

"Originalklipperen" synes det er helt greit, ikke minst fordi han har klippet det selv. Og fordi det er et vesentlig poeng å kjøpe ekkolodd med to frekvenser. Prismessig er det ikke mye å spare på å kjøpe den billigste svingeren. Særlig ikke med tanke på at du får en mye bedre funksjon med to frekvenser.

Garmin 178C er et hyggelig bekjentskap som har holdt meg unna trygg grunn med båten. Skjermen liker ikke for mye solskinn; da blir den blass. Med "skyggelue" på fungerer det sånn tålelig. Men jeg savner fremdeles et signal som viser om fisken er sulten....

Bjaas

Redigert av bjaas (see edit history)

- ...og når solkula går ned i havet, skal jeg sitte og se utover horisonten og få sjelen i vater! Triztan Vindtorn

...... Men jeg savner fremdeles et signal som viser om fisken er sulten....

For å spore litt av fra tekniske spørsmål: (for det har vi jo tradisjon på her på baatplassen.no :wink: - når spørsmålstilleren har fått tilfredsstillende svar, så kommer avsporingene....)

Du kan ganske enkelt gå ut i fra at fisken ALLTID er sulten - har på følelsen av at den spiser mer av refleks enn sult - dette har vist seg gang på gang, når vi fisker "kværning". Torsken vi får opp har mesket seg med brisling så magen står som et trommeskinn, brislingen detter ut av kjeften på den når vi får den opp - med andre ord, den har plenty mat - likevel så tar den sluken!

Ren refleks mener jeg. Tror ikke den vet hva ordet mett betyr........ :rolleyes:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Garmin 178C er et hyggelig bekjentskap som har holdt meg unna trygg grunn med båten. Skjermen liker ikke for mye solskinn; da blir den blass. Med "skyggelue" på fungerer det sånn tålelig.

Bjaas

I sterkt solskinn må du justere på kontrasten så blir den helt klar og fin. Har maken selv og sola kan være så sterk den bare vil rett på skjermen. Husk at du må justere den igjen når lysforholdene forandrer seg.

Kroppen har passert 50 men ikke hue.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...