oddgp Startet 1.Juni.2006 Del på Facebook Startet 1.Juni.2006 Etter at vår Skipsplast 655 ble stjålet og kjørt til vrak no i vår, har vi bestilt en ny 655. Og da kommer spørsmålet Optimax eller 4 takt? noen som vil komme med anbefalinger! Hadde tidligere 4 takt Suzuki 115 hk som vi var kjempefornøyd med, desverre leveres ikke denne motoren lenger. Sitér dette innlegget Link to post
Skvulpen Svart 1.Juni.2006 Del på Facebook Svart 1.Juni.2006 Suzuki leveres ikke i de nye Skibsplast-båtpakkene nei, men motoren produseres jo og er like god fortsatt. Hvis dette er et forsikringsoppgjør, kan du ikke kjøpe båten for seg og motoren for seg? Jeg mener, hvis du var så fornøyd med Suzuki DF 115? Eller forlanger forsikringsselkapet at du kjøper båtpakke? Forstår godt dilemmaet ditt, hadde samme båt med samme motor selv, - en ren nytelse av en motor. Jeg ville i alle fall ikke erstattet den med en Mariner / Mercury ... Sitér dette innlegget Link to post
yevensen Svart 1.Juni.2006 Del på Facebook Svart 1.Juni.2006 Mercury/mariner 4 takt motor er basert på Yamaha 4 takt. Du er vel vant med stille gange fra Suzuki og da ville jeg fortsatt satse på 4 takt. Sitér dette innlegget Link to post
TASSMUS Svart 1.Juni.2006 Del på Facebook Svart 1.Juni.2006 KJØPTE NETTOPP BÅT MED MERCURY OPTIMAX. MEGET GODT FORNØYD. OVERASKENDE STILL OG BRUKER LITE BENSIN. Sitér dette innlegget Link to post
Lodda Svart 2.Juni.2006 Del på Facebook Svart 2.Juni.2006 Ville nok også gått for en Optimax, gode motorer, har fått gode tilbakemeldinger fra kompisene mine som har kjøpt den. LODDA Sitér dette innlegget http://www.helmar.no Link to post
Sinus_nor Svart 2.Juni.2006 Del på Facebook Svart 2.Juni.2006 Dra å prøv begge! På en eller annen båt, hos en forhandler som gir service, SÅ kan du gjøre det rette valget. Jeg har gjort dette - jeg valgte 4-T og er meget fornøyd med det valget. Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 2.Juni.2006 Del på Facebook Svart 2.Juni.2006 Begynner nå min sesong nummer 3 med Mercurt Optimax 115. Meget godt fornøyd med denne. Lavt drivstofforbruk. Forholdsvis stillegående. Kan absolutt anbefale denne så langt. Sitér dette innlegget Link to post
Nautilus Svart 2.Juni.2006 Del på Facebook Svart 2.Juni.2006 Jeg tror du skal gå for 4-takt, Oddgp. Jeg tror ikke du blir fornøyd med en Optimax etter å ha hatt en Suzuki 4-takt. Det beste er selvfølgelig om du har muligheten til å prøve begge deler. Men om du ikke har det, er mitt råd 4-takt. Sitér dette innlegget Link to post
Lodda Svart 2.Juni.2006 Del på Facebook Svart 2.Juni.2006 Dra ihvertfall å prøv Optimaxen, ettersom du har hatt 4t før... tror ikke du kommer til å angre. LODDA Sitér dette innlegget http://www.helmar.no Link to post
ivar Svart 2.Juni.2006 Del på Facebook Svart 2.Juni.2006 Optimaxen er sikkert en god motor , men hvis du var kjempefornøyd med 4T på Skibsplasten så ville jeg fortsatt med det. (Optimaxen ville nok heller vært valget mitt på en mindre båt) Har selv en Yamaha F115 (som Merc F115 har vært basert på hittil) og den fungerer upåklagelig. Har ikke grunnlag for å sammenligne den direkte med Suzuki DF115 men vil anta fra det jeg har sett ellers at Zuk'en er mer stillegående på tomgang og lavere turtall, men støyen oppover i registeret er temmelig lik. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Karavoli Svart 2.Juni.2006 Del på Facebook Svart 2.Juni.2006 (redigert) Mercury/mariner 4 takt motor er basert på Yamaha 4 takt. Du er vel vant med stille gange fra Suzuki og da ville jeg fortsatt satse på 4 takt. Hvis du leser testen som sto i bladet Båtliv i siste nummer er det en test over Yamaha, Suzuki, Mercury Verado og Evinrude. Alle motorene er 4-taktere bortsett fra Evinrude som er E-tec. Nå skal det sies at testen er over 250Hk'er. Men resultatet vil vel bli det samme for 115Hk'er vil jeg tro. Yevensen påstår, ikke alene, men også suzuki påstår at suzuki er markedests mest stillegående påhenger på markedet. Vel, denne testen sier noe annet. Siterer fra testen: Veradoen fra Mercury skiller seg klart ut som testens hørbart og følbart stilleste gutt i klassen. Hvis du kjøper en ny skibsplast vil du få med en ny type 4-takter, ikke den tradisjonelle Mercury 4-takteren, men den nyutviklede Mercury Verado som kom på markedet i fjor. Søk litt rundt om på nettet og du vil finne tester og spesifikasjoner på Veradoen. Kjøp også siste nummer av Båtliv, der står testen. Skal sies at jeg selv har Verado 150Hk Men tror ikke jeg er så partisk av den grunn!!! Ellers burde suzuki trekke tilbake påstanden om markedets stilleste utenbordsmotor! Redigert 2.Juni.2006 av måsinj (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nautilus Svart 2.Juni.2006 Del på Facebook Svart 2.Juni.2006 (redigert) Nå skal det sies at testen er over 250Hk'er. Men resultatet vil vel bli det samme for 115Hk'er vil jeg tro.Det er mange grunner til å tro at dette ikke gir samme resultat. Yevensen påstår, ikke alene, men også suzuki påstår at suzuki er markedests mest stillegående påhenger på markedet.Det påstår slett ikke Yevensen. Jeg er imidlertid enig i at Suzuki i flere år har markedsført seg på denne måten uten å ha dekning for det. Vel, denne testen sier noe annet. Siterer fra testen: Veradoen fra Mercury skiller seg klart ut som testens hørbart og følbart stilleste gutt i klassen.I siste Vi Menn Båt blir Mercury Verado og Honda utsett til tapere. Størst bensinforbruk og at den plasserer seg i det øvre sjiktet hva støynivå angår bidrar vel til det for Veradoens del. Ref din påstand om at "resultatet vil vel bli det samme for 115Hk'er vil jeg tro". Søk litt rundt om på nettet og du vil finne tester og spesifikasjoner på Veradoen. Kjøp også siste nummer av Båtliv, der står testen.Da kan han like godt lese testen av 150hk i Vi Menn Båt. Uansett vil han ikke ha noe sikkert svar på hvordan 115-hesteren er. Redigert 2.Juni.2006 av Nautilusen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 2.Juni.2006 Del på Facebook Svart 2.Juni.2006 Jeg må si jeg leste testresultatet i ViMenn Båt med forbauselse. 150hk-testen i samme blad i fjor utropte Honda til soleklar vinner. Jeg biter meg imidlertid merke i at propellstigningen og gearutveksling på testmotorene i årets test ikke er oppgitt, og at det derfor kan ha blitt forskjellige utslag som følge av utilpassa propellstigninger. Om Hondaen har for stor propellstigning, og ikke når opp til turtallet hvor ventilenes åpningstid justeres om til høyturtall, går den billig og stille, men blir tilsvarende latere... I fjorårets test var slike data tatt hensyn til. Og når Honda 150, som gjorde det skarpt i fjor, i år vinner på støy og bensinforbruk, men ikke når opp i aks og toppfart, lurer jeg litt på om testernes seriøsitetsnivå har gått noe ned fra i fjor. Jeg mener, det er jo ikke noen av de konkurrerende motorene som har blitt radikalt omkonstruert fra 2005 til 2006? Og Hondas 150hk kom ny i fjor... Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
slettet Svart 2.Juni.2006 Del på Facebook Svart 2.Juni.2006 (redigert) slike tester er i beste fall misvisende dessverre - skal komme tilbake til hvorfor i en egen post senere med 2 konkrete eksempler. manglende kompetanse og erfaring hos de som tester er åpenbart et stort problem. Hondaer må ha minst 200 timer på klokka før de slipper og den yter det den skal og bruker tilsvarende mindre drivstoff. dette er ettertrykkelig dokumentert i flere tester i bla et australsk båtmag - skal komme tilbake til dette senere. kanskje ikke ideelt med så trange motorer ved test av nye motorer men pays off om man skal ha en driftsikker motor over lang tid. dette bladet som tester alt fra de minste uten- til de største innenbords har bla annet testet BF130 motoren (den første modellen) gjentatte ganger over flere år - motoren som ofte her er beskrevet som tung osv osv - mot bla Optimax med samme ytelse og med riktig propell som de sier er den like rask i aksellerasjon om ikke raskere (wins hands down) og ikke minst: Det er den eneste 4 takteren de har klart "tail stands" med under sine tester da dette ble skrevet. bare som en opplysning for de som er motorinteresserte: På Hondas nye 135/50 200/225 motorer fom 2006 har de i tillegg til VTEC systemet (kun 150/225) tatt i bruk "lean burn" - prinsippet som er kjent fra bla F1 - når motoren cruiser på marsjfart kan den gå nokså mager uten å ødelegge motoren - noe som kan gi en innsparing på inntil 10%. en interessant detalj i denne forbindelse er at de operere med 3 forskjellige kjøle/temperatursoner på motoren, bla går topplokkene kaldere enn sylindrene. Redigert 2.Juni.2006 av The Scrutinizer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Karavoli Svart 2.Juni.2006 Del på Facebook Svart 2.Juni.2006 (redigert) Det er mange grunner til å tro at dette ikke gir samme resultat. Det påstår slett ikke Yevensen. Jeg er imidlertid enig i at Suzuki i flere år har markedsført seg på denne måten uten å ha dekning for det. I siste Vi Menn Båt blir Mercury Verado og Honda utsett til tapere. Størst bensinforbruk og at den plasserer seg i det øvre sjiktet hva støybivå angår bidrar vel til det for Veradoens del. Ref din påstand om at "resultatet vil vel bli det samme for 115Hk'er vil jeg tro". Da kan han like godt lese testen av 150hk i Vi Menn Båt. Uansett vil han ikke ha noe sikkert svar på hvordan 115-hesteren er. Har nå lest igjen det yevensen skriver og beklager missforståelsen. ble tolket dithen når jeg fort leste igjennom. Sant nok det. Dette var ment som en pekepinn. Og jeg påsto ingenting barre synset meg ned til 115HK. Testresultatet i ViMen har jeg nå lest og synes dette er ganske utrolig. Jeg har tross alt Verado 150Hk selv og vet hva den er god for og hvor støynivået ligger. Har også kjørt masse suxuki da min bror har en slik. Ut i fra min egen erfaring: Verado er hakket bedre. Ha det klart at jeg ikke rakker ned på suzuki. Tvert imot er suzuki kjempegode motorer, bare ikke bedre enn Verado. Jeg har hatt min verado bare i år, så jeg kan ikke utale meg om levetid, holdbarhet eca. Redigert 2.Juni.2006 av måsinj (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 2.Juni.2006 Del på Facebook Svart 2.Juni.2006 Både Mercury/Mariner Optimax, Verado samt Suzuki 4-T er gode motorer - Yamaha, Evinrude E-Tec osv er jo også det. Hva som er best bør kanskje avgjøres av hvilke kvaliteter man prioriterer, pris, forhandlernett osv. Jeg har selv hatt Suzuki 115 og har nå Suzuki 140. Noen gode venner av oss her i Trondheim har Optimax 115 på sin amerikanske båt. Jeg har ikke noe å utsette på den Optimax'en jeg... MEN den bråker mer enn Suzukien - definitivt på lave turtall, men også på høye. Verado har jeg ikke erfaring med, men konstaterer at mens min Suzuki 140 har en vekt på 1,33 kg per Hk har 150 Hk Veradoen en vekt på 1,54 kg per Hk. Det er godt på vei mot 20% mer vekt per Hk det. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
oddgp Svart 2.Juni.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juni.2006 Vel, har idag bestemt meg for optimax - leverandøren kunne ikke levere flere 4 takt. shit happens!! takker for gode innlegg. Sitér dette innlegget Link to post
Lodda Svart 2.Juni.2006 Del på Facebook Svart 2.Juni.2006 Du kommer nok ikke til å angre... nå får du en sprekere motor ihvertfall! LODDA Sitér dette innlegget http://www.helmar.no Link to post
Nautilus Svart 2.Juni.2006 Del på Facebook Svart 2.Juni.2006 Når det gjelder båttester: Jeg sendte en gang en e-post til Vi Menn og ba om en forklaring vedrørende et poeng i en test de hadde av påhengere. I teksten sto det at Suzuki var den mest stillegående i testen. Problemet var bare at grafene for støynivå viste a Hondaen bråkte minst på samtlige turtall (de målte for hver 500 rpm) bortsett fra ett. Jeg spurte om det var teksten eller grafen som var riktig. Jeg fikk aldri noe svar ... Sitér dette innlegget Link to post
Karavoli Svart 2.Juni.2006 Del på Facebook Svart 2.Juni.2006 Får gratulere med ny motor! Du blir sikkert fornøyd!!! Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 2.Juni.2006 Del på Facebook Svart 2.Juni.2006 Ja, båttestene i ViMenn kan variere litt. Sendte engang en mail til de med div innspill, bl.a på at de ikke hadde tatt med akselrasjonstall - og fikk da til svar at alle akset godt nok slik at det ikke var nødvendig. Jeg mener iallefall at aks tester bør være med slik at man kan danne seg et mest mulig komplett bilde av motoren. Når det gjelder støy så poengterer jo ViMenn at det også er forskjell på målt og opplevd støy, kanskje de opplevde støyen fra Suzukien som mer behagelig enn den fra Hondaen? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
ivar Svart 2.Juni.2006 Del på Facebook Svart 2.Juni.2006 Vel, har idag bestemt meg for optimax - leverandøren kunne ikke levere flere 4 takt. shit happens!! takker for gode innlegg. Du får gi oss en rapport når du får båten på vannet, blir interessant å høre hvordan du opplever Opti'en i forhold til Suzukien du hadde. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Nautilus Svart 2.Juni.2006 Del på Facebook Svart 2.Juni.2006 Når det gjelder støy så poengterer jo ViMenn at det også er forskjell på målt og opplevd støy, kanskje de opplevde støyen fra Suzukien som mer behagelig enn den fra Hondaen?Ja, hvem f**n vet?! Det er jo ikke så greit når de ikke gidder svare. Men hvis det var det de mente, burde de ha formulert seg annerledes. De bare fastlo beint frem at Suzuki var mest støysvak, til tross for at deres egne grafer viste noe annet. Den dag i dag vet jeg ikke om det var i tabellen eller i teksten navnene var byttet om. Sitér dette innlegget Link to post
Andy Svart 5.Juni.2006 Del på Facebook Svart 5.Juni.2006 Nå skal det sies at testen er over 250Hk'er. Men resultatet vil vel bli det samme for 115Hk'er vil jeg tro.Kjære vene, dette kan du vel ikke for alvor mene? Det er jo snakk om helt forskjellige motorklasser, sekssylindrede mot firesylindrede etc. Suzuki er stillest i klassen 90-140 hester. Og særlig i kosefart (2-5 knop) som jeg går i mesteparten av tida. Jeg vedder en flaske god konjakk på at min Suzuki DF140 er mer stillegående enn din Verado måsinj, i rolig fart vel og merke. Selv om Verado også er en kjempemotor, bare så det er sagt Sitér dette innlegget Link to post
oddgp Svart 22.Juni.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2006 Hei igjen. Da er skipsplasten kommet på vannet med Optimax. Det er en litt annen opplevelse med den en med Suzukien,den bråker litt mer på tomgang, men ikke nevneverdig mer en 4 takt. På 4000 omdr, er det faktisk en tanke mindre støy en på den forige motoren. Ved ca 2000 omdr merker en godt at det er en 2 takt, den gir noen vibrasjoner i selve skroget som jeg ikke er begeistret for. Har brukt den i ca 5 timer så jeg er fersk enda og den er ikke innkjørt skikkelig, men kort oppsumert så langt er det en grei motor, kjapp i aks og behagelig i mars fart. Noen som kan fortelle meg hvilken olje jeg skal/ kan bruke! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.