Jump to content

Hvordan snu et båtskrog enklest mulig? Teknikk?


fredde1972

Recommended Posts

Hei, jeg holder på å restaurere en Nordkapp DC 17 og har nå delt båten ved fenderlisten. Jeg skal nå snu skroget rundt for å reparere en skade + for å lakke. Jeg har dessverre ikke så mange hjelpemidlene rundt meg, men lurte på om det var noen med noen gode teknikker for å snu båten rundt. Den er jo nå ganske så gele aktig i skroget så jeg vil ikke bare tippe den rett rundt for da er jeg redd den sprekker.

 

Noen med et godt tips?

Link to post
Share on other sites

Det er ikke så lett å si uten å vite hvordan skroget ser ut innvendig.

 

Her ser du hvordan skroget ble avstivet etter et det kom ut av formen (bildeserie nr. 23). Det ble stemplet av innvendig. Dette skroget ble riktignok ikke snudd.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Tror jeg ville forsøkt å skru fast noe sideveis støtte. Spesielt hvis du skal plaste fast noen avstivninger e.l.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Hei

Regner med at du har funnet en plass inne med tak over?

Foreslår at du henger en stropp i baugfestet på båten og løfter baugen et stykke over bakken.

Usikker på hvilke fester du har bak, men prøv å feste i underkant bak (dreneringshull el) og heng opp bakenden også. Tauene/taljene bør skrå noe ut fra båten i lengderetningen

Snurr rundt, men ha klart noe for å stabilisere båten med.

Hvis du klarer å feste i tyngdepunktlinjen så er det svært lett å snu båten, og det kan gjøres mange ganger i løpet av byggeprosessen.

Det kan være du har igjen for å skru en finerplate i hekken slik at du kan skru fast et flyttbart feste, og flytte dette ettersom du arbeider med båten og tyngdepunktet endres.

Svært behagelig å stå rett og arbeide innvendig på båten med denne på høykant istedenfor å stå oppi båten med bøyd rygg.

Hvis du lakker en side av gangen med båten liggende på siden er du nesten gardert mot sig eller renn over vannlinja ;-)

 

Lykke til

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...