Jump to content

Hjelp! Har Mariner som stopper


Wicma

Recommended Posts

Bilde

Har en dette gamle rukkelet av en Mariner.

Den starter lett når den er kald.

Var ute å kjørte med den, etter 10 min stoppet den.

Det var ingen brå stopp, men den bare sakket av i løpet av 15 til 20 sekunder før den stoppet.

Hadde en maraton med snor trekking den startet av og til, kunne svive fra 30 sek. til et par minutter før den stoppet igjen :headbang::headbang:

 

Stor takk til Henrykt som kom å tauet oss over fjorden :smiley:

 

Det har vært sånn ved en annen anledning tidligere, da var vi ute hele familien på en tur for å kjøpe is.

Når isen var fortært var det bare så vitt motoren startet. Denn sveiv dårlig måtte ha fult pådrag, men fikk bare tomgangsfart.

 

Kan det være noe feil på coilen / tenningen, eller bensintilførselen.

Har gjort rein filteret og byttet plugger.

Har også prøvd å trekke ut bensinslangen når den har begynt å fuske, men den stoppet like herlig.

 

Er det noen påhengs kyndige der ute som har noen gode råd til hvordan dette kan løses.

Det hadde vært greit å få den i orden til Sørlandstreffet.

Link to post

Finnes det fremdeles riktig kompresjon (sånt at du føler "voldsomt" begge to sylindere mens du trekker) ?

 

Men det høres egentlig mer ut som choke (åpner ikke) eller forgasserproblem (flottørventil som renner over).

Varmt motor pluss for mye bensin = ikke start.

 

Eller har dere forandret noe innstillinger av tenningen/forgasser FØR det ha begynnt å bråke?

 

Det kan også være en første tegn av skadet sylinderhodetpakkning.

Hvordan ser pluggerne ut, etter feilen ha oppstått?

 

Har dere prøvt å pumpe ny bensin inn per hand når motoren har stoppet?

Pumpeballen må blir hart og trykket må holde.

Hvis dere ikke har gjort det, men motoren starter etterpå, så kan det også være bensinpumpen på motoren

eller den små pakkningen av bensinkoplingen til motoren.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Pluggene er riktige, lik de jeg tok ut. de nye pluggene har bare godt i 10 min, de ser nye ut.

Komprasjonen kjennes helt fin ut, selv om den ikke er målt.

 

Tenningen er ikke tuklet med.

 

Har prøvd å pumpe bensin når den har begunt å fuske, hjelper ingen ting.

Etter at motoren har stoppet hvil den ikke starte før det har godt ca 10 min.

Uavhenging av om vi har pumpet eller ikke

.

Skal ta ut forgasseren nå, og se om det er noe skitt i den. Har ikke noe tro på at den er skitten, da filteret er helt rent.

 

Hvordan justeres forgasseren på denne motoren

 

Har også lysten til å prøve en ny tenning jeg har liggende.

Link to post

Har prøvd å pumpe bensin når den har begunt å fuske, hjelper ingen ting.

Etter at motoren har stoppet hvil den ikke starte før det har godt ca 10 min.

Uavhenging av om vi har pumpet eller ikke

.

Skal ta ut forgasseren nå, og se om det er noe skitt i den. Har ikke noe tro på at den er skitten, da filteret er helt rent.

 

Hvordan justeres forgasseren på denne motoren

 

Har også lysten til å prøve en ny tenning jeg har liggende.

Tenningen (stator/trigger) kan også være en problem, hvis det finnes f.eks. en knekk i viklingen.

Så kan det hendes at knekken ligger fremdeles på hverandre, mens den mister kontakt nor hele greien på toppen får temperatur (utviding)

 

Rengjøring av forgasseren er ikke noe feil likevel.

Men sjekk om det finnes allerede "en ring" (som er slått inn over tiden) på flottørnålens konus, så er den ofte ikke lengre tett.

Miksskruen (nåldyse) skrues inn ganske sakte/lett (best bare med "en finger") og så ut igjen med ca. 1,5 omdreiinger.

Obs: forsiktig fordi dysen kan knekkes og så er forgasseren øddelagt.

Men så skulle motoren starte.

Etterpå (når motoren er varmt) skrues dysen lite inn/ut, sånt at motoren nær høyest tomgang.

His motoren takler, så skruer du 1/8 ut i tillegg.

Det er bedre hvis motoren får bitelitegranne mer bensin enn nødvendig.

 

Stopper motoren også i den tiden hvis den går med lavere turtall ?

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Hvordan ser pluggene ut når den ikke vil starte? Er det ikke slik at hvis motoren får bensin men det er noe feil med tenning, vil pluggene etter hvert bli rimelig våte? Og ut fra om pluggene er våte eller ikke, kan man utlede om problemet er relatert til bensintilførsel, eller tenning og så la dette bestemme hva man følger videre?

Link to post

Så enkelt går det noen ganger :yesnod:

Men husk at du bør sjekke miksinnstillingen (farge av pluggere) en gang til når du har kjørt en stykke lengere.

Litt mer bensin er bedre enn for lite.

 

God tur !

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...